Vanja Pirc  |  foto: Borut Peterlin

17. 5. 2013  |  Mladina 20  |  Kultura  |  Portret

Jurij Lozić, industrijski oblikovalec

Avtor Musguarda, blatnika za kolesa, ki se na Kickstarterju bori za sredstva za zagon proizvodnje

Pred približno petimi leti se je po vsem svetu razširila norija nad kolesi, za katere se je v angleščini uveljavil izraz fixed gear, v slovenščini pa muslauf. Gre za hitra kolesa, preprostih in čistih linij, ki nimajo prestav prostega teka (račne), temveč direktni prenos, zato se lahko premikajo le, ko kolesar poganja pedala.

Že takrat so se prvi navdušenci nad tovrstnimi kolesi pojavili tudi pri nas, a niso si jih kupili, temveč so poiskali stara kolesa, z njih sneli vso »nepotrebno« navlako in jim sami nadeli novo, minimalistično, šik podobo. Kmalu je okrog njih zrasla nova subkultura.

Med peščico prvih navdušencev, združenih pod imenom Muslauf, je bil tudi sam. Tovrstna kolesa je prvič preizkusil v Milanu, kjer je na izmenjavi preživel semester med študijem industrijskega oblikovanja na ALUO, in takoj ugotovil, da imajo, podobno kot dirkalna kolesa, neko ne ravno usodno, a ob mokrem vremenu vendarle zoprno pomanjkljivost: ker nimajo blatnika, je vožnjo po lužah vedno končal popolnoma umazan. Kot študent industrijskega oblikovanja je hitro odkril rešitev – snemljiv blatnik. Že takrat se je lotil prvih prototipov, nedavno pa le predstavil končno različico, poimenovano Musguard.

Posebnost blatnika iz trpežnega polipropilena, ki je za zdaj na voljo v petih barvah, niso le elegantne linije, temveč tudi zložljivost, s katero je prekosil tudi nekaj redkih tujih tekmecev. Le njegov blatnik je mogoče ob lepem vremenu v nekaj sekundah odstranili s kolesa, zrolati in vtakniti v žep.

Test v Berlinu je zbudil precej zanimanja za pripomoček, ki stane le 15 evrov in je že zato dosegljiv kolesarjem z vsega sveta, a za redno proizvodnjo bi potreboval zagonska sredstva, ki pa jih sam kot oblikovalec, ki se šele uveljavlja, seveda nima. Zato se je ob podpori pobude Slovenia Coworking, ki stoji ob strani mladim domačim kreativcem, obrnil na platformo Kickstarter. Njeni uporabniki finančno podpirajo projekte z vsega sveta in samo lani so pomagali več kot osemnajst tisočim, med drugim tudi slovenskemu LLStolu. Prvo oviro, prepričati Kickstarterjevo ekipo, je uspešno prestal že pred časom. Zdaj ima na voljo 30 dni, da prepriča še uporabnike.

Tudi sicer kot oblikovalec najraje raziskuje in izboljšuje okolja, ki jih dobro pozna. Še zlasti subkulturna okolja, katerih del je že vse od takrat, ko je kot mulc, ki je rad čečkal, bral stripe in od blizu spremljal delo staršev arhitektov, na ovitkih cedejev odkril grafite in se skupaj z bratrancem Tiborjem Kranjcem podal do bližnjega vrtca, kjer sta nato pustila svojo prvo grafitarsko sled. Kmalu zatem sta skupaj z vrstniki zakuhala znano grafitarsko skupino ZEK Crew, ki je sčasoma prerasla v umetniško-oblikovalski kolektiv in je za oblikovalski projekt Trnfest prejela celo veliko Brumnovo nagrado.

Sam še vedno ustvarja na ulici, skupaj z Multipraktikovo ekipo je lani poskrbel tudi za znamenito poslikavo toaletnih prostorov ljubljanskega Kina Šiška, kjer je upodobil ključne akterje ljubljanske kulturne scene, njegovo likovno govorico pa lahko občasno spremljamo tudi v ilustracijah za Mladino. »Poulični« duh je močno zaznamoval tudi njegovo oblikovalsko delo. Ne glede na to, česa se loti, regala iz ukrivljene kovine, skodelice v obliki sprejeve šobe ali zvezkov z ovitkom iz polipropilena, stavi na izčiščene linije, duhovitost in večplastnost, predvsem pa na uporabnost.

Tokrat ga prvič spoznavamo kot samostojnega ustvarjalca, a ker je diplomiral iz »one-man-branda«, je bilo to le vprašanje časa. Sicer pa je velik zagovornik povezovanja kreativcev. Skupaj s še nekaj mladimi industrijskimi oblikovalci delujejo pod imenom Rompom in že prvi skupni projekt, prenova ljubljanskega lokala Bikofe, jim je prinesla nagrado za najboljši interier na Mesecu oblikovanja. Bili so tudi med pobudniki Kreativne cone Šiška in lanske enomesečne trgovinice Pop-up Dom, ki je trgu ponudila dela prek 40 mladih umetnikov in oblikovalcev. In kljub težavnim gospodarskim razmeram še kar niso obupali. Pop-up Dom se jeseni vrača.

Pisma bralcev pošljite na naslov pisma@mladina.si. Minimalni pogoj za objavo je podpis z imenom in priimkom ter naslov. Slednji ne bo javno objavljen.