Kritika / Stefan Zweig: Strah

Založba eBesede, Ljubljana 2012, 8,90 €

Bernard Nežmah
MLADINA, št. 25, 21. 6. 2013

+ + + + +

Novela o ljubezenski aferi, ki je izšla pred 100 leti.

ŽELITE ČLANEK PREBRATI V CELOTI?

Celoten članek je na voljo le naročnikom. Če želite zakupiti članek, je cena 4,5 EUR. S tem nakupom si zagotovite tudi enotedenski dostop do vseh ostalih zaklenjenih vsebin. Kako do tedenskega zakupa?


Članke lahko zakupite tudi s plačilnimi karticami ali prek storitve PayPal ali Google Pay.

Tedenski zakup ogleda člankov
> Za ta nakup se je potrebno .


Za daljše časovne zakupe se splača postati naročnik Mladine. Mesečna naročnina, ki jo je mogoče kadarkoli prekiniti, znaša že od 16,20 EUR dalje.


Bernard Nežmah
MLADINA, št. 25, 21. 6. 2013

+ + + + +

Novela o ljubezenski aferi, ki je izšla pred 100 leti.

Knjiga, ki še danes pritegne bralca v vsej intenzivnosti, je enostavni dokaz, zakaj je avstrijski pisatelj Zweig (1881–1942) literarni klasik. Ko v običajni trikotnik žena-mož-ljubimec vplete še izsiljevalko, sproži v glavni junakinji notranjo dramo, ki poteka na štirih ravneh.

Od pričakovanega vprašanja, kaj bo, če mož izve, prehaja v situacijske gradacije denarno-psihološkega razmerja med izsiljevalko in žrtvijo, kar pa povzroči notranji obrat. Gospa Irene Wagner, ki je dotlej bivala po modelu meščanskega instinkta, se nenadoma zave same sebe in si začenja zastavljati vprašanja. Kdo je? Kaj sploh počne na svetu? Za hip kaže, da bo novela prešla v filozofsko refleksijo, vendar pa pisatelj pazljivo ohranja notranje napetosti ne le med liki, temveč tudi med žanri. Eksistencialistično smer tako prekrije intersubjektivna igra, zgodba pa v najboljši maniri sledi Aristotelovi Poetiki dramskega zapleta. A tudi v to je vtkan še dodatni moment – strah, ki se izkaže celo za usodnejši faktor od kazni.

Če na formalni ravni prepoznamo izjemno domišljeno strukturo novele, je s stališča čistega bralnega užitka fascinantna ta redka pisateljska sila, ki bralca pograbi s tako intrigantnim zapletom, da ga več ne izpusti vse do poslednje strani. Kako ji uspe? Podobnih situacij, knjižnih in filmskih del je nebroj, toda Zweig iz predvidljivih okvirov preide v minuciozni lik heroine. Ta ne-junakinja, ki jo poganja beg pred dolgočasjem, pretresljivo zaživi in postane pretanjena opazovalka.

Pisma bralcev pošljite na naslov pisma@mladina.si.

Delite članek:


Preberite tudi

Nacistične tablice

Na slovenskih cestah lahko opazimo registrske tablice z neonacističnimi sporočili

TV komentar

Dovolj Pričevalcev

Naj si jih šefi TV Slovenija vrtijo doma, lahko na kavč in čaj povabijo kar Jožeta Možino

Priprave na vojno

ZDA obnavljajo opuščeno vojaško oporišče v Tihem oceanu