Kritika / Transcendenca

Transcendence, 2014
Wally Pfister

Marcel Štefančič jr.
MLADINA, št. 16, 18. 4. 2014

Geneza.

ŽELITE ČLANEK PREBRATI V CELOTI?

Celoten članek je na voljo le naročnikom. Če želite zakupiti članek, je cena 4,5 EUR. S tem nakupom si zagotovite tudi enotedenski dostop do vseh ostalih zaklenjenih vsebin. Kako do tedenskega zakupa?


Članke lahko zakupite tudi s plačilnimi karticami ali prek storitve PayPal ali Google Pay.

Tedenski zakup ogleda člankov
> Za ta nakup se je potrebno .


Za daljše časovne zakupe se splača postati naročnik Mladine. Mesečna naročnina, ki jo je mogoče kadarkoli prekiniti, znaša že od 16,20 EUR dalje.


Marcel Štefančič jr.
MLADINA, št. 16, 18. 4. 2014

Geneza.

Se spomnite simultano izvedenih bombnih ali pa letalskih atentatov Al Kaide? No, Transcendenca, mračni, morbidni, eko-teološki tehno triler, se začne s simultanimi bombnimi atentati na high-tech laboratorije, ki so razvijali umetno inteligenco, toda atentatorji niso kaki islamisti, ampak tehnoludisti, tehnofili, ki so se spreobrnili v tehnofobe: v razbohoteni tehnologiji vidijo grožnjo človeštvu in prehud poseg v evolucijo, zato zvenijo kot krščanski fundamentalisti, ki pravico do poseganja v evolucijo priznavajo le Bogu, in kot hayekovski neoliberalci, ki pravico do poseganja v družbo in zgodovino dopuščajo le spontanemu, nevtralnemu, objektivnemu mehanizmu, kakršen je trg, njihov Bog.

Profesor Will Caster (Johnny Depp), IT-genij, kralj umetne inteligence, fant z naslovnic revije Wired, je tak Bog, saj verjame, da bi lahko umetna inteligenca in nanotehnologija povsem spremenili človeško evolucijo, ali bolje rečeno – prepričan je, da bi lahko umetna inteligenca svet še enkrat ustvarila. Kot Bog. Le da bi bila umetna inteligenca milostnejša od Boga – vesoljni potop bi izpustila. Caster, ki človeštvu obljublja nov Big Bang, novo Kreacijo in novo Genezo, je na smrt bolan, na muhi pa ga imajo tudi “padli angeli”, tehnoludistični teroristi, ki se jim zdi, da je šla tehnologija predaleč in da je mogoča tudi evolucija brez tehnologije, toda to ga ne ustavi – sam hoče še dlje: do konca. Zato svojo ženo (Rebecca Hall) in svojega prijatelja (Paul Bettany) prepriča, da njegovo “zavest” – z vsemi otroškimi spomini vred – uploadata v računalnik, kar njega spremeni v digitalnega Noeta, njo pa v Naameh (je mogoče digitalno regenerirati ekosistem, očistiti naravo in vodo?). Ali če hočete: njega v digitalnega Jezusa Kristusa, njo pa v Marijo Magdaleno (hromi shodijo, slepi spregledajo). Ali če res hočete: njo v Theodorja Twomblyja, njega pa v Samantho (ljubezen obstaja le, če je prižgan računalnik). Ironija je le v tem, da vlogo Boga – Noetovega Boga, krutega, neusmiljenega, maščevalnega Boga Stare zaveze – dejansko igrajo prav razsvetljeni teroristi: da bi ustavili umetno inteligenco, ki ogroža človeštvo, so pripravljeni pokončati celotno človeštvo. Transcendenca skuša dati tudi smisel dobro znani frazi, ki jo izrečemo, ko kdo umre: Toda njegov duh bo živel! Ko se namreč oglasi iz računalnika, postane jasno, da onostranstvo obstaja. Resda digitalno, pa vendar. Ni onostranstva razen digitalnega onostranstva (navsezadnje, je kaj bolj intimnega od digitalnega?), sporoča tale moralka, ki dokazuje, da so ateisti večji bogoiskatelji od vernikov in da vsako potezo, ki jo storijo, storijo prav zato, da bi živeli tudi po smrti.

Pisma bralcev pošljite na naslov pisma@mladina.si.

Delite članek:


Preberite tudi

»Izraela ni napadla tuja država«

IZJAVA DNEVA

Kultura

Konec MTV-ja

Prva 24-urna glasbena TV postaja na svetu po 40 letih ukinja pet programov v Veliki Britaniji. Sledile bodo Francija, Avstralija in na Poljska. 

»To izgleda kot druga svetovna vojna!«

Zakaj se je Trump nad antifašiste spravil z vojsko