Igor Mekina

11. 5. 2014  |  Svet

V čast Satana

Ameriški satanisti so izdelali skulpturo Satana, ki ga želijo postaviti ob kip desetih božjih zapovedi, ki je postavljen na državnem zemljišču v zvezni državi Oklahomi.

Čeprav sta v sodobnih družbah država in cerkev ločeni, politične elite pogosto najdejo pot do privilegiranja prav določenih veroizpovedi ali cerkva. To se ne dogaja samo v Sloveniji, kjer v državni parlament redno prihajajo »sveti trije kralji« in podobni verski gostje zgolj ene od veroizpovedi v Sloveniji, pač pa tudi v številnih drugih državah sveta. Zato ni nenavadno, da se takšnemu početju upirajo tudi skupine laikov, ateistov, agnostikov in pripadniki drugih ver, ki kritizirajo brisanje meja med državo in cerkvijo ali pa kritizirajo diskriminacijo manjšinskih veroizpovedi. Včasih na omenjene probleme v družbi opozorijo z zelo nenavadnimi ali subverzivnimi potezami. V ZDA na primer zase pogosto zahtevajo posebne pravice pripadniki »Cerkve leteče špagetne pošasti«, ki zahtevajo, da se slika leteče špagetne pošasti ob božično-novoletnih praznikih postavi v Kaptol skupaj z ostalimi božičnimi ter verskimi simboli. Več>>

To ni edina podobna verska zadeva v ZDA, ki sproža polemike. V New Yorku je že lani svoj predlog za postavitev kipa Satanu razkrila tudi skupina »Satanistični tempelj«. Kip, v katerem deček in deklica mirno stojita ob prestolu rogatega Satana in ga ljubeče gledata, si želijo postaviti v državni hiši Oklahome. Ob spomeniku bodo v čast Satanu izklesani tudi verzi pesnikov Lorda Byrona in Williama Blakea. »Spomenik je bil oblikovan tako, da predstavlja poglede satanistov v Oklahoma Cityju. Kip bo služil kot svetilnik, ki bo klical k sočutju in razumevanju med živimi bitji. Kip bo imel tudi funkcionalen namen, kjer bodo lahko sedeli ljudje vseh starosti in prosili Satana za navdih in kontemplacijo«, je izjavil predstavnik satanistov Lucien Grieves. Na kritike, češ da širijo mračno ideologijo, Satanisti odgovarjajo, da to ni res.

Kip je medtem že dobil pravo podobo. Kako je videti, si je mogoče ogledati tukaj. Denar za kip so zbirali z donacijami. Potrebovali so 20 000 dolarjev, vendar so v kratkem času zbrali kar 30 000 dolarjev. Kip Satana, ki sedi ob pentagramu bo na koncu vlit v bron in postavljen - kot upajo satanisti - v državno hišo oziroma pred njo, dejansko torej pred sam parlament ameriške zvezne države Oklahome. »Naša vera slavi spoštovanje naše Ustave zaradi njenega spoštovanja ustavnih pravic in svoboščin, verske svobode ter svobode izražanja. Satanizem je temeljna komponenta ameriške svobode. Srednjeveški pregoni čarovnic so nas naučili o pomenu domneve nedolžnosti, sekularnem pravu in pomenu dokazovanja«, pojasnjuje razloga za postavitev kipa predstavnik satanistov.

Vendar pa v tem primeru ne gre samo za iskreno željo satanistov po izražanju verskih čustev, pač pa tudi za upor zoper zlorabo države, saj so konservativni politiki v Oklahomi na državnem zemljišču pred Kaptolom že pred zahtevo po »satanističnem kipu« postavili spomenik z vklesanimi desetimi božjimi zapovedmi. Njegovo postavitev je plačal poslanec Mike Ritze. Ker je bil spomenik postavljen z »donacijo«, je dobil vsa potrebna dovoljenja. Kmalu zatem so se z enako željo oglasili satanisti, ki so na enak način – z donacijami – želeli postaviti svoj spomenik. Njihova zahteva je bila odgovor na ravnanje države, ki je dovolila postavitev spomenika desetim božjim zapovedim. Vendar so se državni organi ob zadnji zahtevi satanistov zavili v molk. Ob postavitvi spomenika desetim božjim zapovedim je Trait Thompson iz državne komisije za varovanje kulturne dediščine še dejal, da »imajo posamezniki in skupine vso svobodo, da v parku postavijo kip ali plastiko«, vendar je nato ista komisija po postavitvi spomenika desetim božjim zapovedim preprosto – prenehala izdajati nadaljnja dovoljenja. Tako bo vse do konca sodnega postopka, ki ga je ameriška zveza za državljanske svoboščine ACLU sprožila zaradi postavitve spomenika desetim božjim zapovedim in zato spomenik Satanu zagotovo vsaj nekaj časa še ne bo postavljen na državnem zemljišču v Oklahomi.

Zelo vprašljivo je tudi, ali bi uspel obstati nepoškodovan. Lucien Grieves, tiskovni predstavnik Satanističnega Templja je dejal, da ga vsak dan nadlegujejo ljudje, ki želijo uničiti kip Satana. Vendar so satanisti mislili tudi na to – kip so zavarovali tako, da bi v primeru uničenja enega z izplačano zavarovalnino zaradi vandalizma lahko izdelali dva kipa po modelu, ki ga skrbno varujejo. V primeru, da sodišče odloči, da na državni zemlji ne more stati noben verski spomenik – ne satanistični in ne krščanski – pa so satanisti seveda pripravljeni spoštovati takšno odločitev. Ustava je namreč jasna, država pa ne bi smela diskriminirati enega od verskih pogledov na račun drugih.

S tem se ameriški »satanisti«, paradoksalno, uspešno borijo za laično in odprto družbo. Tudi ta primer kaže, da laična država in načelo ločitve države in cerkve nista nekaj, kar je dano od Boga, pač pa nekaj, za kar se je potrebno stalno boriti. Včasih tudi z zelo provokativnimi potezami, ki državljanom dajo možnost, da si nekatere »ustaljene« navade ogledajo še iz drugega zornega kota. Zato so nekatere države, v katerih ljudem ni vseeno, kakšna je njihova država in se aktivno upirajo polaščanju države s strani dominantnih cerkva, medtem ko v državah brez takšnega civilnodružbenega upora verske vsebine lahko opažamo v skoraj vseh porah družbe, od vojske pa do parlamenta.

Pisma bralcev pošljite na naslov pisma@mladina.si. Minimalni pogoj za objavo je podpis z imenom in priimkom ter naslov. Slednji ne bo javno objavljen.