Igor Mekina

 |  Ekonomija

Elon Musk: Teslini patenti zastonj

Lastnik podjetja Tesla želi revolucijo v avtromobilski industriji. Za doseganje tega cilja pa je storil nov korak in vse svoje patente popolnoma zastonj ponudil konkurenci

»Vsi naši patenti so vaši« je naslov blogerske objave, ki bi od danes naprej lahko pričela temeljito spreminjati avtomobilsko industrijo. Od tedaj, ko je nekaj podobnega naredil Volvo, ki se je zaradi varnosti vseh odrekel zaračunavanju patentnih pravic za tritočkovni pas, svet česa takšnega še ni doživel. Elon Musk, ustanovitelj podjetja Tesla, ki proizvaja prestižne električne avtomobile, ki predstavljajo sam vrh ponudbe glede na vse svoje karakteristike, je namreč svetu in predvsem konkurenci ponudil vse patente popolnoma brez omejitev. Pri tem ne gre za ponujanje kakšnega slabega blaga, prav nasprotno - avtomobili Tesla se namreč že danes ponašajo z zelo velikim dosegom, zmogljivimi motorji in opremo na najvišji ravni in so v večini primerov daleč pred konkurenco. O nakupu Tesle naj bi zato razmišljali celo v podjetju Apple. VEČ>>

Strokovnjaki sicer opozarjajo, da tudi zastonj patenti ne bodo dovolj, da bi konkurenca takoj prevzela vodstvo v tem segment avtomobilske industrije. Vse ni namreč v patentih – zelo pomembno je tudi znanje o tem, kako organizirati proizvodnjo in res narediti vrhunski avtomobil. In tukaj ima Tesla, ki svoja vozila prodaja tudi v Sloveniji, še vedno veliko prednost pred konkurenco. Tesla ob tem z zastonj uporabo svojih polnilcev onemogoča načrte drugih podjetij, ki se združujejo v konzorcije in poskušajo uveljaviti svoje standarde na področju mreže hitrih polnilcev ter baterij – kar bi dolgoročno seveda lahko ogrozilo tudi Teslo.

Kljub temu pa je poteza Elona Muska nekaj prelomnega in nekaj, kar je daleč od običajnega ravnanja v kapitalističnem svetu, v katerem prevladujeta grabežljivost in razmišljanje o kratkoročnih koristih in dobičku. Le kdaj je kakšen multimilijarder v zadnjem času ponudil zastonj svoje patente konkurenci in jih celo neposredno pozval, da naj kopirajo in izboljšajo njegove patente? Takšni primeri seveda obstajajo, vendar so predvsem v današnjem svetu izjemno redki.

Muskovo sporočilo je jasno – želi si, da bi napredna in boljša tehnologija dejansko zmagala v boju z zastarelimi motorji na notranje izgorevanje ki onesnažujejo naš svet in v ta namen je očitno pripravljen tvegati celo dobiček lastnega podjetja. In hkrati, če se mu strategija izzide, storiti še nekaj drugega – doseči prevlado električnih avtomobilov, kjer bo znotraj tega trga na koncu imel korist tudi sam oziroma podjetje Tesla, ki izdeluje električne avtomobile.

Musk v svojem zapisu pojasnjuje, kako sedanji patenti v avtomobilski industriji omejujejo razvoj nove tehnologije in da se v nasprotju z ocenami, da bodo drugi izdelovalci električnih avtomobilov kopirali uspeh Tesle, to sploh ne dogaja. Če pa bi Tesla omogočil svobodno uporabo svojih hitrih polnilcev in baterij, potem obstaja upanje, da bodo drugi proizvajalci morda lahko pričeli hitreje izdelovati podobne avtomobile in nameščati njihove električne polnilce. To bi nato omogočilo vse večjo uporabo električnih avtomobilov.

Kot navaja Elon Musk: »Tesla Motors smo ustvarili zaradi pospešitve trajnostnega razvoja. Če sprostimo pot do oblikovanja prepričljivih električnih avtomobilov, nato pa za seboj polagamo intelektualne lastniške mine, ki omejujejo druge, potem ravnamo v nasprotju s tem ciljem. Tesla ne bo sprožala patentnih tožb zoper kogarkoli, ki želi v dobri meri uporabiti našo tehnologijo.« Tesla bo torej še vedno obdržal patentne pravice, vendar bo hkrati, v duhu politike odprtih virov, vsem omogočil njihovo uporabo. S tem je Elon Musk jasno podčrtal tudi dejstvo, da konkurenca njegovim avtomobilom niso drugi električni avtomobili, pač pa drugi, 'klasični' avtomobili, ki jih tovarne po vsem svetu še zmeraj proizvajajo v enormnih količinah. Vse to je dobra novica tudi za Slovenijo, kjer se je sodelovanje s Teslo že začelo.

Pisma bralcev pošljite na naslov pisma@mladina.si. Minimalni pogoj za objavo je podpis z imenom in priimkom ter naslov. Slednji ne bo javno objavljen.