Kritika / Dva dneva, ena noč

Deux jours, une nuit, 2014
Jean-Pierre Dardenne & Luc Dardenne

Marcel Štefančič jr.
MLADINA, št. 35, 29. 8. 2014

zelo za

Rosetta danes.

ŽELITE ČLANEK PREBRATI V CELOTI?

Celoten članek je na voljo le naročnikom. Če želite zakupiti članek, je cena 4,5 EUR. S tem nakupom si zagotovite tudi enotedenski dostop do vseh ostalih zaklenjenih vsebin. Kako do tedenskega zakupa?


Članke lahko zakupite tudi s plačilnimi karticami ali prek storitve PayPal ali Google Pay.

Tedenski zakup ogleda člankov
> Za ta nakup se je potrebno .


Za daljše časovne zakupe se splača postati naročnik Mladine. Mesečna naročnina, ki jo je mogoče kadarkoli prekiniti, znaša že od 16,20 EUR dalje.


Marcel Štefančič jr.
MLADINA, št. 35, 29. 8. 2014

zelo za

Rosetta danes.

Če bi radi videli, kako si brata Dardenne, dobitnika dveh zlatih palm (Rosetta, Otrok) in trume drugih prestižnih nagrad, predstavljata vestern Točno opoldne (ali pa film Teci, Lola, teci, če smo že ravno pri filmih o tekmi s časom), potem si obvezno poglejte film Dva dneva, ena noč, kombinacijo reboota njune Rosette, naturalističnega trilerja, moralke in road movieja, v kateri ima Sandra (Marion Cotillard), “depresivna” uslužbenka neke belgijske tovarne sončnih panel, le dva dneva in eno noč, da ohrani zaposlitev.

Postala je tehnološki višek, toda delodajalec je ni odpustil, ampak je vsem zaposlenim – pretežno fordističnim manualcem, sestavljalcem sončnih panel – ponudil hudičevo alternativo: Sandra lahko službo obdrži, če se odrečete letni nagradi! Enkrat so že glasovali – in izglasovali letne nagrade, ki znašajo le pičlih 1.000 evrov. Kar pomeni, da je Sandra ob službo. Ker pa službo nujno in panično potrebuje (družino ima, moža z nizko plačo, kredite ipd.), pri delodajalcu izprosi ponovno glasovanje – v ponedeljek zjutraj. Vmes je le vikend, “sveti čas”, v katerem skuša sodelavce, drugega za drugim, prepričati, naj se odrečejo letni nagradi in ji omogočijo preživetje. Ko hodi od enega sodelavca do drugega ter jih – s svetniško gravitacijo v nogah, mučeniško melanholijo v očeh in diplomatsko agonijo v glasu – moleduje, naj stopijo na njeno stran (a se izgovarjajo, da so brez denarja, da imajo kredite, da denar potrebujejo za počitnice ipd.), izgleda kot šerif Will Kane (Gary Cooper), ki v vesternu Točno opoldne prebivalce malega mesta prepričuje, naj mu pomagajo pri obračunu z bando, ki prihaja po njegovo glavo. Po Sandrino glavo pridejo vse ironije prostega trga, toda največja ironija ni v tem, da so vsi delavci tako deklasirani, da jim že tisoč evrov pomeni “biti ali ne biti”, ali pa v tem, da v kapitalizmu tudi demokracija – glasovanje – ni več rešitev (tvoja “pravica” povzroči nove “krivice”), niti v tem, da bi Sandra s svojo ponovno zaposlitvijo ogrozila zaposlitev katerega izmed tistih sodelavcev, ki so zaposleni le za določen čas, ali pa v tem, da je zaposlena v tovarni sončnih panel, ki bo itak slej ko prej izgubila bitko s kitajskimi proizvajalci cenenih sončnih panel, ampak v tem, da se hoče na vsak način vrniti ravno na delovno mesto, na katerem je pred “začetkom” tega filma doživela živčni zlom, kar govori o tem, da postindustrijsko delo – dejansko zadnji preostanek fordističnega tekočega traku – ne proizvaja več sonca (pa četudi izdeluje sončne panele), temveč le še depresijo, tesnobo, paniko in živčne zlome, in da delavce dela dobesedno odvisne od delovnih mest, na katerih se počutijo tako slabo, da za preživetje potrebujejo več xanaxa kot solidarnosti.

(Kinodvor)

Pisma bralcev pošljite na naslov pisma@mladina.si.

Delite članek:


Preberite tudi

Prvi teden

Zmaga sindikatov

Božičnica bo, a to je bila ena od redkih sindikalnih zmag v zadnjih desetletjih

Intervju

»Danes ne gre samo za to, da je resnica nepomembna. Cilj je resnico uničiti.«

Éric Fassin, sociolog

Naslovna tema

Dovolj nasilja

Če bosta policija in pravosodje še naprej delovala neobčutljivo in nasilja ne bosta obravnavala prednostno, bosta nasilnežem pošiljala enako sporočilo kot doslej. Da se nasilje izplača.