Denis Vičič

 |  Družba

Plastično proti sladkobi v plastenkah

© Tomaž Lavrič

Povprečen slovenski otrok s sabo nosi okrog pet kilogramov odvečne maščobne mase. Debelost pa je vse večja nadloga vseh zahodnih družb. Opozorila na embalažah sladkih pijač in druge industrijsko pridelane hrane o tem, koliko kalorij vsebujejo, naj bi potrošnike odvrnila od preveč kaloričnih izdelkov. A to se vedno ne zgodi, saj podatka o številu kalorij ne znamo povezati z intelektualnim ali fizičnim naporom, potrebnim za to, da bi zaužito porabili. Kako torej preprečiti nakup nezdravih izdelkov? Odgovor je preprost>>

Na podlagi domneve, da ljudje dejansko ne vemo, kaj povedo podatki o hranilni vrednosti izdelkov, in da bi, če bi to vedeli, odločitev o nakupu visokokaloričnih izdelkov spremenili, so raziskovalci z ameriške Univerze Johna Hopkinsa naredili eksperiment, kako mlade potrošnike odvrniti od nakupa sladkanih pijač.

Ob plastenke s sladkobo so namestili opozorila, koliko bi moral povprečnež telovaditi, da bi se zaužite kalorije ne kopičile v telesu. Eden od znakov je opozarjal, da bi 250 kalorij (kar je okrog 16 čajnih žlic sladkorja) porabili šele s 50 minutami teka. Čeprav podatek ne drži – je malce pretiran –, so raziskovalci domnevo potrdili: ko so si mladostniki predstavljali, kaj pomeni 250 kalorij, so se raje odločili za nakup (nesladkane) vode ali pa sploh niso kupili pijače. »Če kalorije razložimo na preprost način, kot denimo tako, da navedemo, koliko kilometrov je treba prehoditi, da bi jih »pokurili«, s tem vplivamo na vedenje potrošnikov,« je dejala vodja raziskave, predstavljene v publikaciji American Journal of Public Health.

Raziskovalci so anketirali otroke, stare od 12 do 18 let, ko so ti zapuščali trgovine. Plakate o kalorijah je opazila tretjina anketiranih, 60 odstotkov od teh je zapisom verjelo, 40 odstotkov pa jih zaradi opozoril nakupa ni opravilo.

Preden so bila v trgovinah opozorila, je bilo kar 98 odstotkov vseh kupljenih pijač sladkih. Po šestih tednih raziskave pa je delež sladkih pijač v vseh nakupljenih pijačah upadel na 89 odstotkov. Najbolj so se zmanjšali nakupi večjih plastenk, za okrog 20 odstotkov. »Trend« pa se je nadaljeval še nekaj tednov po odstranitvi opozoril.

Raziskovalci se seveda nadejajo, da bo študija pomagala v boju proti debelosti. In hkrati spodbudila proizvajalce pijač, naj zmanjšajo vsebnost sladkorja v njihovih proizvodih.

Koliko sladkorja je v nekaterih najbolj slastnih izdelkih, v članku Sladki greh>>

Pisma bralcev pošljite na naslov pisma@mladina.si. Minimalni pogoj za objavo je podpis z imenom in priimkom ter naslov. Slednji ne bo javno objavljen.