Damjana Kolar

 |  Kultura

Pregledna razstava Vlaste Delimar

Iščem ženo, 1993

Iščem ženo, 1993

V Muzeju sodobne umetnosti Metelkova je do 11. januarja 2015 na ogled razstava Zrela ženska Vlaste Delimar, ki spada med najpomembnejše hrvaške predstavnike body arta. Razstava predstavlja izbor del iz retrospektive v Muzeju suvremene umjetnosti v Zagrebu, ki je nastala ob 35-letnici umetničinega delovanja. V njenih delih se prepletajo fotografija in kombinirane tehnike, slovi pa tudi po instalacijah ter performansih. Več>>

Vlasta Delimar se je z umetnostjo začela ukvarjati konec sedemdesetih let, ko je bila postkonceptualistična scena na Hrvaškem in v bivši Jugoslaviji v polnem razcvetu ter že od začetka gradila svoj umetniški opus na zelo samosvoj, neposreden način. Na njeno umetniško delovanje je zelo vplivalo druženje s člani Grupe šesterice avtorjev in umetniki, ki so se zbirali okrog alternativnega delovnega in razstavnega prostora Podroom in pozneje Galerije Proširenih medija.

V prvih performansih z Željkom Jermanom, je preučevala odnose med moškim in žensko. Izvedla je tudi vrsto akcij zunaj galerijskega prostora z namenom, da vzpostavi neposreden odnos s publiko. V delih iz osemdesetih let, ki vključujejo fotografijo, kombinirane tehnike in medije, instalacije ter performanse, se je ukvarjala s položajem ženske kot družbenega in ustvarjalnega bitja, oziroma njene raznorodne vloge gospodinje, matere, umetnice, ljubimke.

Likovna kritika je poskušala njeno delo v devetdesetih letih opredeliti kot opus, ki pripada feminističnemu tipu umetnosti, kar Vlasta Delimar vztrajno in dosledno zavrača ter poudarja, "da je umetnost univerzalna in ne razdeljena na moško ali žensko. Noče se identificirati ali pripadati nobeni ideologiji. Odklanja umeščanje v kakršnekoli strukture, upira se organizacijam in ideologijam, vztraja in se bori za svojo individualnost ter tako ohranja prostor, ki je osvobojen vseh norm in znotraj katerega lahko svobodno razvija svoj svet, ustvarjalnost ter čistost in brezkompromisnost umetniškega izraza."

Kontinuirano izvajanje performansov od konca sedemdesetih let pa vse do danes, vključno z intimnimi, velikokrat provokativnimi performansi, kot je danes že antologijska Lady Godiva v Zagrebu leta 2001, uvršča Vlasto Delimar poleg Tomislava Gotovca/Antonia Lauerja, med najpomembnejše hrvaške protagoniste body arta.