Damjana Kolar

 |  Kultura

Dve razstavi Klavdija Slubana

Haiti, 2002

Haiti, 2002

Francoski fotograf slovenskega rodu Klavdij Sluban ni fotoreporter, ki bi pokrival zgodbe s terena, ampak zase pravi, da je "pohodnik, ki raje odkriva kot pokriva. Fotografija mu je izgovor, da se odpravi na potovanje, fotografska kamera mu služi kot orodje, s pomočjo katerega se srečuje s svetom. Ko se srečata realnost sveta in fotografovo notranje dojemanje, pride do subtilnega ravnovesja." V Ljubljani se bo tokrat predstavil z dvema cikloma fotografij s potovanj, ki bosta na ogled v Narodni galeriji in Galeriji Fotografija.

V Narodni galeriji bo od 7. januarja do 1. marca na ogled razstava z naslovom Srečni dnevi na osamelem otoku, na kateri bodo predstavljene fotografije, ki jih je Sluban posnel na otočju Kerguelen na robu Antarktike, ki nima stalnih prebivalcev in je eden od krajev, ki so človeški civilizaciji najbolj oddaljeni. Na njem je francoska birokracija, ki ji otoki pripadajo, vzpostavila svoj svet pravil in predpisov. Znanstveniki in vojaško osebje, ki skrbijo za bazo na otoku, tu preživijo od 12 do 18 mesecev.

V tem za človeka in naravo neprijaznem okolju je Sluban, kot prvi s strani francoske vlade povabljeni ustvarjalec, v umetniški rezidenci preživel štiri mesece-med januarjem in aprilom 2012. Svoje občutke ob doživljanju ekstremnih pogojev je strnil v serijo fotografij, ki so bile prvič predstavljene na festivalu Recontres d'Arles julija 2012. Tudi v tej seriji se ni izneveril svojemu z izbrano tehniko črno bele fotografije še poudarjenemu temačnemu slogu.

V Galeriji Fotografija pa bo od 8. januarja do 28. februarja na ogled razstava z naslovom Izgubljeni raj, kot referenca na istoimensko pesnitev Johna Miltona, ki predstavlja dosežke petih let Slubanovega dela. Ta fotografski cikel je začel nastajati s serijo potovanj na Kubo, Portoriko, Haiti in Dominikansko republiko v letih 1999 in 2000. Sluban je tja potoval s priznanim francoskim pisateljem Françoisom Masperom, ki je pisal za časopis Le Monde.

Kljub temu je Sluban čutil potrebo, da koplje globlje, zato se je več let redno vračal na Karibske otoke. "Njegove podobe razlagajo (in ne ilustrirajo) njegovo lastno vizijo, ki poudarja protislovja, naveličanost, izčrpanost in krhkost življenja v teh od naravnih nesreč in družbenih pretresov prizadetih krajih."

Klavdij Sluban je eden najzanimivejših sodobnih fotografov. Njegova dela so na ogled v pomembnih razstaviščih, kot so Metropolitanski muzej fotografije v Tokiu, Evropska hiša fotografije v Parizu in Muzej fotografije v Helsinkih. Je dobitnik nagrade Leica (2004) in glavne francoske nagrade za fotografijo Niepce (2000). O njem je v Mladini pisala tudi Vanja Pirc