Kultura / Zgodba o Buldožerju

Damjana Kolar
15. 5. 2015

Buldožer, 1975

Buldožer, 1975
© Miro Mele

V Kinu Šiška in Galeriji Photon bodo 18. maja ob 20.00 odprli pregledno razstavo z naslovom Prepovedano plakatiranje: zgodba o buldožerju, ki je posvečena 40-letnici ustanovitve legendarne skupine Buldožer in izdaji njene debitantske plošče Pljuni istini u oči, ki je izšla decembra leta 1975 pri beograjski založbi PGP. Buldožer predstavlja enega najbolj prepoznavnih kulturnih fenomenov iz Slovenije in bivše Jugoslavije, ki je pomenil skrajen "odklon od tedanje popularne in tudi rock glasbe. Obenem je kolektiv posegel tudi onkraj same glasbe in v svoje žive nastope vključeval teatralne, performativne in literarne elemente, ki so bili integralni del njihovega celostnega izraza."

Nastopi skupine Buldožer so bili prava atrakcija scenskih akrobacij in blebetanja v mikrofon. V Zagrebu se je Marko Brecelj na oder med pesmijo Don't Wanna Be a Paraplegic pripeljal v invalidskem vozičku, člani skupine pa so ga popljuvali. Njihov drugi album Zabranjeno plakatirati (1976) je kljub spremembi nekaterih spornih besedil obtičal v predalu založbe PGP in izšel šele leta 1977, ko je založba Helidon odkupila posnetke. Tretji album Živi bili pa vidjeli (1979), ki je izšel kot soundtrack za istoimenski film, je na filmskem festivalu v Puli prejel Zlato areno za najboljšo filmsko glasbo, skupino pa je zapustil Marko Brecelj. Četrti album Izlog jeftinih slatkiša (1980) velja za njihov najbolj prodajani album. Leta 1981 izide mini LP album Rok end roul, sledita pa dvojni album Ako ste slobodni veceras (1982) in Nevino srce (1983). V začetku 90-ih let se skupina po dolgem premoru vrne v studio in posname nov album, ki je zgorel v požaru, ki je uničil studio Tivoli. Po krajšem premoru je skupina ponovno posnela material in leta 1995 izdala zadnji album, Noč.

Razstava se bo osredotočila na vizualni segment delovanja skupine. Prikazane bodo dokumentarne in režirane fotografije, video posnetki in grafični izdelki, ki so pomembno soustvarjali njeno celostno podobo. Na drugi strani bo razstava, ki jo bo pospremila tudi publikacija, zaobjela širše dogajanje na kulturno-umetniškem ter pop-kulturnem področju v Ljubljani in Sloveniji v 70. letih, torej v času in kontekstu, iz katerih je izšla tudi skupina Buldožer. Na razstavi se bodo med drugim predstavili fotografi in sopotniki skupine kot so: Igor Antič, Janez Bogataj, Vojko Flegar, Jure Jančič, Zvone Kukec, Tomaž Lunder, Miro Mele, A. Milačić, Marjan Paternoster, Matjaž Prešeren, Goran Pavelić Pipo, Željko Stojanović, Tone Stojko in drugi.

Pisma bralcev pošljite na naslov pisma@mladina.si.

Delite članek:


Preberite tudi

Prvi teden

Zmaga sindikatov

Božičnica bo, a to je bila ena od redkih sindikalnih zmag v zadnjih desetletjih

Intervju

»Danes ne gre samo za to, da je resnica nepomembna. Cilj je resnico uničiti.«

Éric Fassin, sociolog

Naslovna tema

Dovolj nasilja

Če bosta policija in pravosodje še naprej delovala neobčutljivo in nasilja ne bosta obravnavala prednostno, bosta nasilnežem pošiljala enako sporočilo kot doslej. Da se nasilje izplača.