Kritika / Alessandro Baricco: Mr Gwyn

Prevedel Janko Petrovec, Cankarjeva založba, Ljubljana 2014. 237 str., 24,94 €

Matej Bogataj
MLADINA, št. 28, 10. 7. 2015

+ + + +

Pisanje portretov

ŽELITE ČLANEK PREBRATI V CELOTI?

Celoten članek je na voljo le naročnikom. Če želite zakupiti članek, je cena 4,5 EUR. S tem nakupom si zagotovite tudi enotedenski dostop do vseh ostalih zaklenjenih vsebin. Kako do tedenskega zakupa?


Članke lahko zakupite tudi s plačilnimi karticami ali prek storitve PayPal ali Google Pay.

Tedenski zakup ogleda člankov
> Za ta nakup se je potrebno .


Za daljše časovne zakupe se splača postati naročnik Mladine. Mesečna naročnina, ki jo je mogoče kadarkoli prekiniti, znaša že od 16,20 EUR dalje.


Matej Bogataj
MLADINA, št. 28, 10. 7. 2015

+ + + +

Pisanje portretov

Vse se začne s prekinitvijo, Baricco na začetku citira Valéryja, in tudi tokrat v središče romana postavlja čudaka: po vseh mehaničnih svetnikih, ki živijo za hrum motorjev, slikarjih akvarelov morja z morsko vodo, po krajinah, ki so obsojene na izbris, postavlja v ospredje poetiko pisatelja, ki se v nič razpisuje sam. Ki do konca prižene poetiko samoizbrisa.

Na več načinov; Gwyn iz naslova je še kar uspešen pisatelj, ki objavi svojevrsten manifest; dvainpetdeset stvari, ki jih nikoli več ne bo počel, in večina je povezana s pisateljevanjem. Ne bo pisal, ne bo objavljal, ne bo skrbel za publiciteto, nič nič nič več. Namesto tega bo postal kopist – in res se odloči, da bo pisal portrete ljudi. Golih, v ateljeju, v naključnih držah, v mesec trajajočih in štiriurnih vsakodnevnih seansah, ob glasbeni zanki, ki ima šestdeset ur, in ob ročno narejenih žarnicah, ki ob koncu srečevanj zaradi vgrajene hibe druga za drugo pregorevajo. Potem portretirancem izroči nekaj listov, v podpis pogodbo, da ne bodo portretov nikoli nikomur kazali – in nato izgine, ko njegove metode razkrijejo rumenjaki. Vendar prva portretiranka, njegova tajnica, počasi prodre za njegovo skrivnostno izginotje, pri katerem ni nič, kot je najprej videti.

Alessandro Baricco

Alessandro Baricco

Baricco je malo skrivnosten in rahlo pretenciozen. V tokratnem naboru bibliofilov ne manjka literarnih agentov in tistih s popolnim bralnim spominom, pa tudi drobcev zgodb, ki pa jih ne izpiše. Kot se pametno izogne vsem dialogom, ki jih ima Gwyn s portretiranci: imamo občutek, da premoščanje distance med opazovalcem in opazovanim – čeprav je veliko, še vedno ostane –, pa tudi čudna možakova natančnost in zapetost, morda celo okornost v medčloveških odnosih, niso ravno gojišče kakšnih iskrivih in pronicljivih. Kot bi seveda delovalo pretenciozno, če bi poskušal rekonstruirati Gwynovo veščino pisanja o krajinah in napaberkovanih okruških zgodb, v katerih se portretiranci tako prepoznajo, da jim soočenje s samimi sabo, celo nekakšna vrnitev k njim samim spremeni življenje. Baricco je obrtno spreten, s skrivnostnim možakom okoliši in namiguje, karte razkriva postopno, predvsem pa se zadržuje pri premolkih, pri tisti praznini med ljudmi in v njih, ki je produktivna za portretistiko. S pisanjem o ničemer in špekulacijami o ljudeh kot bazenih zgodb, ne pa likih v njih, seveda nagovarja občutljivega in k estetiziranemu usmerjenega bralca in njegovo pisanje se ves čas spogleduje z všečnostjo, ki poskuša napisati vsem razumljivo ‘pesem’ o ničemer.

Pisma bralcev pošljite na naslov pisma@mladina.si.

Delite članek:


Preberite tudi

TV komentar

Kako postati Slovenec?

Kakšna sreča, da se nam ni treba učiti slovenščine pri 30 ali celo 50 letih

»Fental te bom z lastnimi rokami«

Če razkrivaš skrajno desnico, prejmeš grožnje

Naslovna tema

Ne streljajte na Božička

Vlada Roberta Goloba je izpeljala toliko sistemskih sprememb, da so se zoper njo postavile skoraj vse najmočnejše interesne skupine v državi