Kritika / Zenit

Zvizdan, 2015
Dalibor Matanić

Marcel Štefančič jr.
MLADINA, št. 47, 20. 11. 2015

za +

Tu se penje, tu se pada.

ŽELITE ČLANEK PREBRATI V CELOTI?

Celoten članek je na voljo le naročnikom. Če želite zakupiti članek, je cena 4,5 EUR. S tem nakupom si zagotovite tudi enotedenski dostop do vseh ostalih zaklenjenih vsebin. Kako do tedenskega zakupa?


Članke lahko zakupite tudi s plačilnimi karticami ali prek storitve PayPal ali Google Pay.

Tedenski zakup ogleda člankov
> Za ta nakup se je potrebno .


Za daljše časovne zakupe se splača postati naročnik Mladine. Mesečna naročnina, ki jo je mogoče kadarkoli prekiniti, znaša že od 16,20 EUR dalje.


Marcel Štefančič jr.
MLADINA, št. 47, 20. 11. 2015

za +

Tu se penje, tu se pada.

Zenit, hrvaški film o domovinski vojni in njenih posledicah, je – tudi po zaslugi Marka Brdarja, slovenskega direktorja fotografije – posnet tako senzualno (in tako skalinadsko), da se vprašate: zakaj se ti ljudje dajejo v nič, namesto da bi se dajali dol? Bi se dajali dol, ne pa v nič, če bi dobili drugo priložnost? F. Scott Fitzgerald je nekoč – v nedokončanem romanu Zadnji magnat in še prej v eseju Moje izgubljeno mesto – opozoril, da “v ameriških življenjih ni drugih dejanj”. Kar pa ne velja za like, ki jih igrata Tihana Lazović in Goran Marković.

V treh različnih zgodovinskih sekvencah – 1991, 2001, 2011 – igrata namreč različne like. On je v vseh treh Hrvat, ona v vseh treh Srbkinja. V vseh treh sta enako stara. V vseh treh živita v istih vasicah (nekje pri Kninu). V prvi se na smrt ljubita, v drugi se na smrt sovražita, v tretji pa ju preteklost – etnična klavnica, ki ju je ločila – odbija in privlači. Kako preseči vojne travme? Matanić ne ponuja patetičnega stokanja, s kakršnim nas skušajo običajno “impresionirati” balkaniade, temveč ponudi divji seks – v drugi sekvenci. Ko se najbolj sovražimo, se moramo divje pofukati! V tretji sekvenci, ki deluje kot čista heglovska Aufhebung, pa ponudi epski, 10-minutni, vrtoglavi, katarzični rejv, posttravmatični modus sinhronizacije ljudstva – ali pa vsaj naslednjih generacij. Da ne bodo zapravile tretje priložnosti. Če rejv ne bi obstajal, bi si ga morali Hrvati izmisliti.

(Kinodvor)

Pisma bralcev pošljite na naslov pisma@mladina.si.

Delite članek:


Preberite tudi

Naslovna tema

Kje bo volivce iskal Vladimir Prebilič?

Upanje sredice

Teden

V šoli ali doma?

Ustavno sodišče potrdilo ustavnost zakonskih sprememb pri urejanju šolanja od doma

Kultura

»V Ljubljani se dogaja to, kar opažam povsod po Evropi«

Vincenzo Latronico, italijanski pisatelj, avtor svetovne uspešnice Popolnosti, o Berlinu nekoč in danes, gentrifikaciji, normativnem seksu, izgubljenem evropskem projektu in pomenu skupnosti