Damjana Kolar

 |  Kultura

Nepremagljiva moč prepovedane ljubezni

V ljubljanskem Kinodvoru bo od 23. novembra do 6. decembra na ogled film Zenit v režiji Daliborja Matanića, ki je nastal v hrvaško-slovensko-srbski koprodukciji. V filmu spremljamo tri ljubezenske zgodbe, ki se v treh različnih desetletjih zgodijo v sosednjih hrvaških vaseh, obremenjenih z dolgo zgodovino medetničnega sovraštva.

V prvi zgodbi spremljamo Srbkinjo Jeleno in njenega hrvaškega fanta Ivana, ki leta 1991 načrtujeta skupni pobeg v Zagreb, saj so trenja med prebivalci njunih vasi vsak dan hujša. Druga zgodba se odvija leta 2001, ko se Nataša iz Srbije vrne v domačo vas, kjer se zaljubi v domačina Anteja, a grenak spomin na nedavno vojno obema preprečuje, da bi se resnično zbližala. V tretji zgodbi iz leta 2011 pa spoznamo Luko, ki več kot deset let po končani vojni še vedno ne najde poguma za obisk svojega nekdanjega srbskega dekleta.

"Vedno sem si želel posneti film, ki bi za nas iz regije deloval kot zrcalo; film, skozi katerega bi se lahko soočili s trenutki, ko smo si dovolili, da se namesto kot vsakdanji spodobni ljudje vedemo kot skupnost, ki jo držijo v šahu temne, vnaprej določene sile. Rad bi pokazal, kaj se je zgodilo, ko so ljudje sledili poti, ki jih je kratkoročno pripeljala v stanje sramotne evforije, nazadnje pa je povzročila globoko nesrečo in nepotrebno trpljenje. Zenit slavi nesebičnost in ljubezen–tisto najboljše v človeški naravi, kar se še vedno bori, da bi v naši regiji znova zmagoslavno vstalo. Kajti prepričan sem, da politika in ekstremni nacionalizem na koncu koncev nikoli ne zmagata. Zmaga ljubezen," je zapisal Matanić.

Film so snemali jeseni leta 2014 v zaledju Dalmacije, kjer so še danes vidne posledice vojne. Režiser si ga je zamislil kot prvi del trilogije v nastajanju, t. i. trilogije sonca, ki naj bi soočala najboljše in najslabše človekove vzgibe. V Zenitu je zoperstavil ljubezen in sovraštvo, v načrtu pa ima že naslednji film z delovnim naslovom Zora, ki naj bi raziskoval moč čustvenih vezi na eni ter pohlep kot enega najstarejših in najbolj osnovnih človeških vzgibov na drugi strani.

Hrvaški režiser Dalibor Matanić je že za svoj celovečerni prvenec Blagajničarka bi rada na morje (2000) na festivalu v Cottbusu dobil nagrado za najboljši prvenec, v Pulju pa nagradi za glavno žensko in stransko žensko vlogo. Za svoj drugi celovečerni film Prijetna mrtva dekleta (2002) je na festivalu v Pulju med drugim prejel nagrade za najboljši film, nagrado občinstva in nagrado za najboljšo režijo. Njegov kratki film Žur (2009) je bil premierno prikazan na cannskem Tednu kritike, kasneje pa je osvojil številne domače in mednarodne nagrade. Film Zenit je na letošnjem festivalu v Cannesu prejel glavno nagrado žirije v sekciji Posebni pogled, nagrajen pa je bil tudi na festivalih v Sarajevu in Pulju.

V filmu igrajo Tihana Lazović, Goran Marković, Nives Ivanković, Dado Ćosić, Stipe Radoja, Trpimir Jurkić, Mira Banjac, Slavko Sobin, Lukrecija Tudor, Tara Rosandić, Ksenija Marinković, Nejc Cijan Garlatti. Izjemna je tudi vizualna plat filma, za katero je poskrbel mojster fotografije Marko Brdar.

8nnKMCU0fnA

Pisma bralcev pošljite na naslov pisma@mladina.si. Minimalni pogoj za objavo je podpis z imenom in priimkom ter naslov. Slednji ne bo javno objavljen.