Damjana Kolar

 |  Kultura

Utopistični koncept trajnostnega muzeja

Saša Marković Mikrob: Maske (1993/94)

Saša Marković Mikrob: Maske (1993/94)

V Muzeju sodobne umetnosti (Metelkova) Ljubljana bodo danes, 26. aprila ob 20.00 odprli razstavo z naslovom Nizkoproračunske utopije, ki predstavlja pretežno dela iz zbirke Moderne galerije Arteast 2000+. Gre za osmo postavitev del iz te zbirke, v okviru katere razlagajo zbirko in muzej kot orodji za vzdrževanje utopične zavesti. Kustosinji razstave: Zdenka Badovinac in Bojana Piškur

Umetnost in muzej imata pomembno vlogo v zamišljanju boljše družbe, pri tem pa svojih idej ne projicirata zgolj v neko nedefinirano prihodnost. Če vztrajamo pri osnovnem poslanstvu muzeja, ki je v prvi vrsti namenjen človekovi kreativnosti in skupni dobrobiti, in se upremo pritiskom po njegovi komercializaciji, oblikujemo pogoje za utopistiko (Immanuel Wallerstein), za vajo v presoji alternativnih in nedobičkonosnih načinov delovanja. 

Utopična zavest ni prisotna pri vseh muzejih v enaki meri in na enak način, temveč je odvisna od konkretnih družbenih pogojev. Razstava razmišlja o specifiki utopij v (post)socialističnih prostorih, v vzhodnoevropski umetnosti, ki  še vedno večinoma deluje v nizkoproračunskih pogojih. Zbirka Arteast 2000+ govori o razliki med kulturo in umetnostjo, o tem, da ima vzhodnoevropska umetnost več skupnega s sočasno umetnostjo tujih kultur kot z obrambo domačih čistih tradicij, kar je v času, ko se nekatere države nekdanjega socializma obdajajo z bodečo žico, da bi obvarovale krščanski svet in svojo kulturo, treba poudariti bolj kot kdajkoli doslej. Čiste tradicije in trženje avtentičnih drugačnosti sta ideološki ali marketinški utopiji, kot je utopična tudi politika odprtih vrat.

"Z razstavo se sprašujemo, kakšen model muzeja ustreza večinoma slabim pogojem dela umetnikov in institucij v postsocialističnem svetu ter obenem interesu, ki daje drugosti prednost pred identiteto, produkciji znanja pred nedvoumnimi kulturnimi trofejami, nastajanju pred institucionalizacijo. V odgovor na to vprašanje razstava ponuja utopistični koncept trajnostnega muzeja. Ta drugače od bogatega, še vedno pretežno zahodnega muzeja, ki v neskončnost akumulira umetniške predmete iz celega sveta, lahko preživi samo s stalnim razvijanjem lastnega znanja in z združevanjem emancipacijskih izkušenj iz lastnega okolja s tistimi iz drugih prostorov sveta, s katerimi si danes deli podobna urgentna vprašanja. Z razstavo ugotavljamo, da se nam nizkoproračunski pogoji dela tako našega muzeja kot tudi umetnikov iz prostorov, iz katerih zajema naša zbirka, ves čas vsiljujejo kot trajni in da je treba iskati potenciale za njihovo premagovanje prav znotraj njih samih, ne da bi pri tem nanje tudi zares pristajali," pravita kustosinji razstave.

Zbirka Arteast 2000+ je nastala leta 2000 na osnovi prepoznavanja nekaterih skupnih prioritet posamičnih prostorov nekdanjih socialističnih držav: na nujnosti oblikovanja drugačnih modelov kulturne produkcije, ki bi ekonomsko šibkejši regiji s slabše razvito kulturno infrastrukturo omogočili bolj enakovredno vlogo v kroženju idej in predstav v globalnem svetu, na potrebi po ustvarjanju alternativ dominantnim kanalom distribucije znanja, kar se predvsem kaže v drugačnih načinih zgodovinjenja, deljenju in uporabi skupnega znanja, ter na analizi travm lokalnih zgodovin regij, kjer so se še nedavno dogajale velike zgodovinske spremembe in ki predstavljajo nekatere ključne točke, pomembne za razumevanje umetniških praks tega območja. Leta 2011 je zbirka postala jedro novega Muzeja sodobne umetnosti Metelkova, ki deluje v sklopu Moderne galerije. Od nastanka zbirke do danes se je zvrstilo več razstav, ki so predvsem poudarjale vlogo zbirke kot orodja za gradnjo simbolnega kapitala, ki bi omogočil bolj suvereno vlogo umetnosti in znanja Vzhodne Evrope v mednarodnih izmenjavah idej.

Ob odprtju bo potekal tudi sledeči program:

- (19.00): Darinka Pop-Mitić: Uporabni idiot

- (19.20): Julia Klaniczay (predstavitev donacije za zbirko Arteast 2000+: György Galántai: Hommage Veri Muhini)

- (19.40): Tihomir Milovac: Exat 51 in Nove tendence

- (20.00–21.30): Jasmina Cibic: Pokaži deželo, v kateri je zagotovljen širok prostor za nacionalni napredek (performans v izvedbi Lade Petrovski in Nataše Živković)

Pisma bralcev pošljite na naslov pisma@mladina.si. Minimalni pogoj za objavo je podpis z imenom in priimkom ter naslov. Slednji ne bo javno objavljen.