Urad za potrjevanje političnih odločitev

Ustavno sodišče je odločilo, da so policijska pooblastila za vojsko v skladu z ustavo, in ljudem (spet) sporočilo, da država že ve, kaj dela

Peter Petrovčič
MLADINA, št. 24, 17. 6. 2016

Nov izziv za vojsko – policijska pooblastila

Nov izziv za vojsko – policijska pooblastila
© Borut Krajnc

Ustavno sodišče se ni moglo izogniti vsebinskemu odločanju o noveli zakona o obrambi, s katero je politika vojski podelila policijska pooblastila za potrebe varovanja meja pred prebežniki, begunci, migranti, saj je pobudo za oceno ustavnosti vložila varuhinja človekovih pravic. A to sodnikov ni ustavilo, da ne bi tudi tokrat našli pravnega pokritja za vladne odločitve, ki (na račun človekovih pravic) krepijo varnost, zagotavljajo vzdržnost javnofinančnega sistema ali kako drugo z Evropo in mednarodnim kapitalom usklajeno »rešitev« za težave današnjega časa.

ŽELITE ČLANEK PREBRATI V CELOTI?

Celoten članek je na voljo le naročnikom. Če želite zakupiti članek, je cena 4,5 EUR. S tem nakupom si zagotovite tudi enotedenski dostop do vseh ostalih zaklenjenih vsebin. Kako do tedenskega zakupa?


Članke lahko zakupite tudi s plačilnimi karticami ali prek storitve PayPal ali Google Pay.

Tedenski zakup ogleda člankov
> Za ta nakup se je potrebno .


Za daljše časovne zakupe se splača postati naročnik Mladine. Mesečna naročnina, ki jo je mogoče kadarkoli prekiniti, znaša že od 16,20 EUR dalje.


Peter Petrovčič
MLADINA, št. 24, 17. 6. 2016

Nov izziv za vojsko – policijska pooblastila

Nov izziv za vojsko – policijska pooblastila
© Borut Krajnc

Ustavno sodišče se ni moglo izogniti vsebinskemu odločanju o noveli zakona o obrambi, s katero je politika vojski podelila policijska pooblastila za potrebe varovanja meja pred prebežniki, begunci, migranti, saj je pobudo za oceno ustavnosti vložila varuhinja človekovih pravic. A to sodnikov ni ustavilo, da ne bi tudi tokrat našli pravnega pokritja za vladne odločitve, ki (na račun človekovih pravic) krepijo varnost, zagotavljajo vzdržnost javnofinančnega sistema ali kako drugo z Evropo in mednarodnim kapitalom usklajeno »rešitev« za težave današnjega časa.

Predlagatelji ustavne presoje so zatrjevali, da je zakonska ureditev policijskih pooblastil za vojsko v zakonu premalo jasno določena in nedorečena ter posledično, ker gre za represivna pooblastila, protiustavna. Ustavni sodniki so s šestimi glasovi proti dvema odločili, da je zakon ustaven, saj je mogoče »z jezikovno in namensko razlago« ugotoviti, kakšen je bil namen zakonodajalca. Podali so tudi lastno interpretacijo teh določb, da bi odpravili vse dvome. S tem so pravzaprav posredno priznali, da zakon dejansko ni dovolj jasen in določen, kar je bil glavni argument pobudnikov presoje ustavnosti.

Ustavno sodišče je sicer v preteklosti že kdaj (izjemoma, a vendarle) ohranilo v veljavi določen pravni akt, ki bi ga zaradi prevelike odprtosti za različne razlage pravzaprav moralo razveljaviti. To so storili s t. i. interpretativno odločbo, s katero so razložili, kako je treba razumeti dvoumne določbe, da so te skladne z ustavo. Pred leti so na primer tako ravnali v primeru sporazuma med Svetim sedežem in državo Slovenijo in takšna se zdi tudi aktualna odločitev ustavnih sodnikov. A tudi za interpretativne odločbe bi morale biti postavljene meje. Zdijo se neuporabne, kadar gre za najtežje posege v človekove pravice, kar podelitev policijskih pooblastil vojski gotovo je. Tu prostora za dileme in dvome ne bi smelo biti. Zakonodaja, ki ureja represijo, ne sme biti taka, da jo mora ustavno sodišče dodatno razlagati, da bi lahko ostala v veljavi. Lahko je le nedvoumno ustavna ali pa razveljavljena (in znova sprejeta z vsemi potrebnimi varovalkami).

Da je tako, priča odklonilno ločeno mnenje dr. Jadranke Sovdat; pridružila se mu je tudi dr. Dunja Jadek Pensa, ki je prav tako glasovala proti. Po mnenju Sovdatove zakon ne izpolnjuje pogoja jasnosti in določnosti pri ureditvi pooblastil, ki jih lahko vojska uporabi proti civilnim osebam, zaradi česar je v neskladju z 2. členom ustave. Glede odločbe ustavnih sodnikov pa je zapisala: »Namesto da bi odločba prikazane dvome odpravila, jih v najpomembnejših točkah te odločitve poglobi. Zato zanjo nisem mogla glasovati.«

Zdi se, kot da dr. Sovdatova izhaja iz neke (romantične) predstave o ustavnem sodišču kot organu, ki bo obvaroval ljudi pred politiko oziroma državo, kadar si bo vzela prevelike pristojnosti in preveč posegla v njihove (ustavne) pravice. Kot da se ne bi hotela sprijazniti, da nemalokrat stori ravno nasprotno – poišče argumente za domnevno ustavnost (državnih) ukrepov, ki gredo na račun ljudi. Celo v primeru, ko gre za povečevanje represije, nad katero ima država tako ali tako monopol.

Pisma bralcev pošljite na naslov pisma@mladina.si.

Delite članek:


Preberite tudi

Naslovna tema

Kje bo volivce iskal Vladimir Prebilič?

Upanje sredice

Teden

V šoli ali doma?

Ustavno sodišče potrdilo ustavnost zakonskih sprememb pri urejanju šolanja od doma

Kultura

»V Ljubljani se dogaja to, kar opažam povsod po Evropi«

Vincenzo Latronico, italijanski pisatelj, avtor svetovne uspešnice Popolnosti, o Berlinu nekoč in danes, gentrifikaciji, normativnem seksu, izgubljenem evropskem projektu in pomenu skupnosti