Marjan Horvat

13. 7. 2016  |  Svet

Podoba ženske, ki uteleša boj temnopoltih Američanov

 Brandon Friedman on Twitter

Minulo nedeljo so v ameriških mestih tisoči temnopoltih Američanov, v glavnem združenih v gibanju Črna življenja so pomembna (Black Lives Matter) protestirali proti nasilju policistov, ki so tokrat v Minnesoti in Louisiani ubili temnopolta Philanda Castila in Altona Sterlinga.

V louisianskem Baton Rougeu, kjer so umorili Sterlinga, so zavzeli del obvoznice, pred poslopjem lokalne policije pa je nastala fotografija, ki je zaokrožila po spletu, saj najbolje zajema duha protestov temnopoltih, ki se borijo proti rasizmu in prekomerni uporabi sile policije nad temnopoltim prebivalstvom ZDA. Fotografija, posnel jo je Reutersov fotograf Johnatan Bachman, prikazuje ponosno temnopolto žensko v dolgi sivi poletni obleki, ki sta jo pred poslopjem lokalne policije aretirala do zob oborožena policista. Ženska, gre za 28-letno medicinsko sestro Ieshio Evans, se aretaciji ni upirala, kasneje pa je na svojem Facebook profilu zapisala: »To je delo boga. Jaz sem njegova posoda«. Njen prijatelj Alex Haynes je zapisal, da je Evansova odšla v »Baton Rouge, da bi lahko kasneje svojega sina pogledala v oči in mu dejala, da se je borila za svobodo in pravice«.

Fotografija, ki jo že primerjajo s fotografijami kitajskih študentov, ki so se leta 1989 na Trgu nebeškega miru, spopadli z vojsko, da bi dosegli demokratične spremembe v državi, je postala simbol temnopoltih Američanov v boju za njihove pravice. Spomnimo le na uboj Michaela Browna v Fergusonu in pretresljive posnetke smrti Erica Garnerja, ki so ga policisti zadavili v New Yorku. Lani nam je Grant Farred, filozof južnoafriškega porekla, ki predava v New Yorku, dejal, da »Afroameričani postajajo najbolj ranljivo telo ZDA«. Po njegovem je v samem temelju nekaj narobe »z družbo, ki dovoljuje, da so črna telesa tako ranljiva. Ameriški rasizem je določen s kapitalizmom. Črna telesa so lumpenproletariat. So zamenljivo blago. Ne potrebuješ jih.« Zato pa se morajo po Farredu Afroameričani povezati z Latinoameričani. »Le takrat se lahko pokrajina spremeni. Spremenil se bo diskurz, kajti ti ljudje ne bodo več ranljiva skupina, ampak del rastoče večine«.