Izak Košir, STA

 |  Ekonomija

Uber na sodišču, ker voznikom ne zagotavlja dopusta in bolniške odsotnosti

Uber, z mobilno aplikacijo do prevoza

Uber, z mobilno aplikacijo do prevoza
© Flickr

Podjetje Uber, ki razvija aplikacije za naročanje ugodnih taksi prevozov, se mora v Veliki Britaniji zagovarjati pred delavskim sodiščem. Dva voznika podjetje namreč tožita, ker jima ne zagotavlja dopusta in bolniške odsotnosti. Uber, ki strankam omogoča naročilo in plačilo taksi storitve prek telefonske aplikacije, uporabljata približno dva milijona Londončanov.

Sodišče bo moralo odločiti predvsem, ali so Uberjevi vozniki lahko razumljeni kot delavci ali pa so - kot trdi Uber - samozaposleni. Tema skupinama namreč pripadajo različne pravice. Delavci imajo na Otoku podobne pravice kot zaposleni - pripada jim plačan dopust, delodajalec jim ne sme nezakonito znižati plačila, lahko so upravičeni do plačane bolniške odsotnosti.

V primeru Uberja bo šlo za dve vzorčni sodni odločitvi, ki bosta določili tudi izid nadaljnjih 17 tožb proti podjetju. Na sodišču bo voznike zastopala pravna pisarna Leigh Day v imenu sindikata GMB. Ta v tožbi Uberju očita, da voznikom ne zagotavlja minimalne plače in plačanega dopusta. Prav tako ne uživajo drugih pravic, ki pripadajo delavcem, pod vprašanjem pa je tudi varnost, saj Uber ne zagotavlja minimalnega počitka svojih voznikov.

Uber na drugi strani ves čas vztraja, da so njegovi vozniki partnerji oziroma samozaposleni in da kot takšni lahko delajo tako pogosto, kot želijo. "Vprašanje ni odprava fleksibilnosti ... ampak visoka stopnja nadzora, ki jo ima Uber nad vozniki," je za BBC dejal sekretar sindikata GMB Justin Bowden. Uber namreč ne le da plačuje voznikom, ampak tudi nadzoruje, koliko morajo potniki plačati, od voznikov pa zahteva, da se držijo določenih linij. Delo voznikov spremlja tudi s sistemom ocenjevanja.

Prav tako naj bi Uber deloval nezakonito s tem, da za poplačilo strankam, ki se na storitev pritožijo, denar odtrga od plače voznikov. Uber na drugi strani trdi, da kaj takega stori v res izjemnih primerih, na primer ko voznik ubere izredno dolgo pot do cilja. "Več kot 30.000 ljudi v Londonu vozi s pomočjo naše aplikacije in ta primer vključuje le zelo majhen del," je v izjavi dejala regionalna menedžerka podjetja Uber UK Jo Bertram. "Glavni razlog, zakaj ljudje izberejo partnerstvo z Uberjem, je, da lahko postanejo sam svoj šef, izbirajo svoj urnik in delajo povsem fleksibilno," je še dodala.

Odločitev sodišča naj bi bila sicer znana šele čez več tednov. S pomočjo Uberjeve aplikacije potniki lahko zahtevajo prevoz s katerekoli lokacije v Londonu ali katerem od drugih 450 mest po svetu. Potniki plačajo Uberju, ta pa ustrezen delež nato nakaže vozniku. Ameriško podjetje, v katerega sta med drugim vložila Goldman Sachs in Google, po vsem svetu beleži hitro rast. Trenutno je njegova vrednost ocenjena na 62,5 milijarde dolarjev.

Medtem ko so uporabniki nad poceni prevozi večinoma navdušeni, pa se Uber po svetu sooča z vrsto pravnih bitk. Prejšnji mesec je na sodišču v San Franciscu podjetje pristalo na plačilo 7,5 milijona dolarjev za poravnavo v primeru, ko so ga vozniki tožili zaradi preverjanja njihove zgodovine.

O Uberju je lani v Mladini pisal Anže Tomić. V članku z naslovom Uber ni über se sprašuje, ali je storitev prihodnost prevozov ali zgolj nelojalna konkurenca. Oktobra smo poročali tudi, da je Uber že v Zagrebu, o tem, kako Uber profitira, delavci pa izgubljajo, pa si lahko preberete na tej povezavi (Novodobni taksiji z grehi). 

Pisma bralcev pošljite na naslov pisma@mladina.si. Minimalni pogoj za objavo je podpis z imenom in priimkom ter naslov. Slednji ne bo javno objavljen.