2. 9. 2016 | Mladina 35 | Kultura
Mar strah ni več votel?
INDIGO – NO Fear je nova festivalska platforma sodobnih tokov v umetnosti – glasbi, gledališču, oblikovanju, filmu in drugih medijih
Svoboda poljublja Pravico. Ta poljub (The Kiss) je Mirko Ilić leta 2004 objavil v Village Voiceu pod naslovom I’d leave the Country, But My Wife Won’t Let Me. Kip Svobode je Ilićev priljubljen motiv, s katerim je vedno znova komentiral družbeno situacijo in problematiko državljanskih pravic neprivilegiranih in marginaliziranih družbenih skupin.
© Mirko Ilić
Ljubljanski festival INDIGO ni edini festival na svetu s tem imenom. Veliko jih je – vse od Indije do Izraela in od Švedske do Francije … Večina jih je glasbenih, francoski je na primer posvečen besedi, vsak izmed njih pa daje INDIGU drugačen pomen. Vendar vse privlači ime, tako kot skrivnostno modra barva, ki se pridobiva iz rastline indigovec in jo je prvi opisal in poimenoval Isaac Newton že leta 1660. V svetlobnem spektru jo najdemo med modro in vijoličasto, njena valovna dolžina pa je od 420 do 440 nm. Na koži nomadskih Tuaregov, zavitih v tkanine, obarvane z indigom, pušča sledi in njihovo polt obarva modro, a kožo s tem tudi ščiti. Besedo indigo so različni festivali vzeli za zaščitni znak, nekateri tudi le kot kratico; zgodovino, ki se je napletla okoli barve, pa sprejeli, da potihoma pomensko polni posamezno prireditev.
Zakup člankov
Celoten članek je na voljo le naročnikom. Če želite zakupiti članek, je cena 4,5 EUR. S tem nakupom si zagotovite tudi enotedenski dostop do vseh ostalih zaklenjenih vsebin. Kako do tedenskega zakupa?
2. 9. 2016 | Mladina 35 | Kultura
Svoboda poljublja Pravico. Ta poljub (The Kiss) je Mirko Ilić leta 2004 objavil v Village Voiceu pod naslovom I’d leave the Country, But My Wife Won’t Let Me. Kip Svobode je Ilićev priljubljen motiv, s katerim je vedno znova komentiral družbeno situacijo in problematiko državljanskih pravic neprivilegiranih in marginaliziranih družbenih skupin.
© Mirko Ilić
Ljubljanski festival INDIGO ni edini festival na svetu s tem imenom. Veliko jih je – vse od Indije do Izraela in od Švedske do Francije … Večina jih je glasbenih, francoski je na primer posvečen besedi, vsak izmed njih pa daje INDIGU drugačen pomen. Vendar vse privlači ime, tako kot skrivnostno modra barva, ki se pridobiva iz rastline indigovec in jo je prvi opisal in poimenoval Isaac Newton že leta 1660. V svetlobnem spektru jo najdemo med modro in vijoličasto, njena valovna dolžina pa je od 420 do 440 nm. Na koži nomadskih Tuaregov, zavitih v tkanine, obarvane z indigom, pušča sledi in njihovo polt obarva modro, a kožo s tem tudi ščiti. Besedo indigo so različni festivali vzeli za zaščitni znak, nekateri tudi le kot kratico; zgodovino, ki se je napletla okoli barve, pa sprejeli, da potihoma pomensko polni posamezno prireditev.
Ljubljanski INDIGO je zrasel iz sodelovanja različnih institucij in organizacij iz širše regije. Koordinator festivala Jani Pirnat pravi, da želijo organizatorji v času, ko nekateri postavljajo visoke žičnate ograje, s festivalom INDIGO odpreti naš prostor različnim kulturam in z različnimi kulturami. »Uživati raznolikost kultur je zame nepogrešljiva kakovost življenja in kulture nikoli ni preveč. Kvečjemu je je, tiste ’odprte’, lahko kaj hitro premalo, saj so sodniki ’normalnosti’ vsepovsod. Ta Foucaultova misel, se mi zdi, pridobiva vse večjo moč, predvsem zaradi vedno večje samocenzure. Upam, da nam bo z INDIGOM uspelo vzpostaviti razpoloženje vibrirajočega mednarodnega urbanega art festivala, pa četudi je lokacijsko omejen le na ljubljansko kulturno četrt okoli Mestnega muzeja.
Medtem ko je Sarajevo umiralo zaradi srbskega obleganja in smrtonosnih strelov ostrostrelcev, se je trojica mladih oblikovalcev Trio Sarajevo (Lejla Mulabegović, Dalida in Bojan Hadžihalilović) upirala vojni »dekonstrukciji« z ustvarjalnostjo. Enjoy Sarajevo 1993 sodi v niz razglednic, na katerih je Trio Sarajevo upodobitve znanih blagovnih znamk in podob preoblikoval v »pozdravne« razglednice iz obstreljevanega Sarajeva. Hkrati je bil to poziv svetovni javnosti za ustavitev vojne in ciničen pozdrav iz mesta, ki je postalo vojna »turistična destinacija«.
«Povezati želijo kulturne institucije okoli Križank in Mestnega muzeja ter jih narediti prehodnejše in dostopnejše obiskovalcem. K sodelovanju so povabili več neodvisnih producentov kulture in jim ponudili prostore in podporo. Za temo so izbrali strah, čustvo, ki vse bolj preveva sodobno Evropo in svet, a festivalu so nadeli ime Ni strahu! ali INDIGO – NO Fear. Pirnat razlaga: »Managerji splošnega strahu proizvajajo razslojeni svet, ki je vse manjši in vse dražji. Zato se je treba prvinskemu nagonu postaviti po robu z odprtostjo in premislekom o lastnih odzivih na strah in njihovih posledicah. Odzivamo se po vzorcih, zato je z nami zelo lahko manipulirati.« Torej se festival ukvarja s še kako aktualnim vprašanjem – le zakaj je ustvarjanje strahu politikom v korist? Zakaj je treba ustrahovati prebivalstvo tega planeta, je mar tako res laže vladati?
Festival naj bi udejanjal več načel: sodelovanje med generacijami in med narodi, povezovanje med znanstvenimi in kulturnimi organizacijami ter nevladnimi organizacijami in hkrati oživljanje mestnih četrti. Ajdin Bašić, avtor celostne grafične podobe festivala in avtor oblikovalskega programa, pravi, kako mu je všeč, da bo razstava plakatov Pest v oko na Trgu francoske revolucije, saj že sama lokacija govori v prid »revolucionarnosti« razstave in njene teme. Temeljna ideja razstave in pogovorov je predstaviti družbeno odgovorno oblikovanje in se vprašati, ali lahko oblikovalci dandanes kritično sooblikujejo družbo. Ali pa je vsak njihov poskus družbeno angažiranega in družbeno kritičnega oblikovanja zatrt, marginaliziran in obsojen na propad?
Urbana akcija Tvoje govno, tvoja odgovornost je nastala leta 1999. Avtorji, Grupa Škart, pravijo, da so jo izpeljali takoj po Natovem bombardiranju Beograda. A krivci za vojno na Balkanu so bili v Srbiji še vedno na oblasti. Slogan poziva vse k odgovornosti za svoja dejanja.
Razstava bo pokazala, da kritično in družbeno angažirano oblikovanje obstaja. Bašić je za izhodišče vzel gverilsko akcijo Novega kolektivizma/NK iz leta 2012, ko je ta v času vseslovenske vstaje po ulicah lepil plakat No fear, no Führer kot svoj odziv na takratni družbeni položaj. Avtorjem tega plakata se bo pridružilo še 14 drugih avtorjev različnih generacij iz širše regije. Predstavljen bo sicer ozek izbor kot pramen družbenokritičnega oblikovanja iz različnih obdobij. Na ogled bo nekaj že znanih podob, ki po svoje vizualizirajo srž naslova – Brez strahu.
Tudi pogovor o oblikovanju je načrtovan v tej smeri (Hard Talks – Dizajn), na njem bodo sodelovali gost iz Anglije, teoretik in publicist Rick Poynor, ter oblikovalci in predavatelji iz Sarajeva Bojan Hadžihalilović, iz Zagreba Dejan Kršić in iz Beograda Borut Vild, sicer slovenske gore list. Razprava naj bi tekla o položaju in vlogi vizualnih komunikacij v sodobni družbi ter o tem, katere so sodobne oblike kritičnega in angažiranega oblikovanja. Morda bo odgovorila na nekatera vprašanja: ali ima danes internetni mem enako komunikacijsko vlogo, kot jo je imel nekoč plakat? Katere metode danes uporabljajo oblikovalci za sporočanje svojih idej in rešitev? Kako s podobo opozoriti na kak problem, če pa živimo v času in svetu, ki je preplavljen z nešteto podobami? Vprašanjem organizatorjev dodajamo še naše: ali se ni večina oblikovalcev izgubila na poti med oglaševanjem, oblikovanjem in dobičkom? Eni oblikujejo povsem nepotrebne izdelke, ki kapitalu prinašajo velike dobičke, spet drugi oblikujejo oglase za te nepotrebne, a tržno zelo učinkovite proizvode.
Dejan Kršić, “ART IS NOT A MIRROR, IT IS A HAMMER”, 2003/2016. Kršič je za svoje družbeno angažirano sporočilo skrajšal misel Bertolta Brechta, da umetnost ni ogledalo, ki bi odražalo resničnost, ampak je kladivo, ki resničnost oblikuje.
Pogovor o oblikovanju pa ne bo edini. O umetnosti in arhitekturi se bodo pogovarjali Slaven Tolj, Biljana Srbljanović, Špela Hudnik, Blaž Peršin in predstavniki feld72 ter revije Outsider, o ekologiji pa Srđan Stanković, Luea Ritter, Marko Paunović in Christopher Weiss. Že izbira povabljencev kaže na namen organizatorjev, da se v regiji vzpostavijo povezave v dialogu s praksami in mislimi iz Evrope in širšega prostora.
Plakati No fear, no Führer Novega kolektivizma so nastali februarja 2012, v času druge vlade Janeza Janše, kot odgovor na njeno prvo potezo – ukinitev samostojnega ministrstva za kulturo. Ta plakatna akcija je bila predhodnica vsesplošnih državljanskih protestov, ki so se začeli novembra v Mariboru pod geslom Gotof si in se kmalu razširili na vso Slovenijo. Posebno mesto v ikonografi ji protestov ima Protestival, ki se je začel decembra 2012 v Ljubljani in se nadaljeval v leto 2013.
Slovenski producent festivala Muzeji in galerije mesta Ljubljana/MGML je festival pripravil s partnerjem iz Srbije, agencijo MARSH Marka Maršićevića, ki je posredoval tudi razstavo Young Balkan Designers 2016/New Analogue. Ta bo postavljena v Atriju ZRC SAZU. Predstavljeni bodo mladi oblikovalci iz Avstrije, Hrvaške, Bosne in Hercegovine, Srbije, Kosova, Makedonije, Romunije, Bolgarije, Grčije in Turčije. Projekt je financiran tudi iz skladov EU in je regionalna platforma – Balkan Design Network, ki naj bi promovirala ustvarjalni potencial Balkana s poudarkom na razvoju konceptualnega in industrijskega oblikovanja.
Francosko-japonski duet Nonotak bo raziskoval arhitekturo hrupa v Križevniški cerkvi – koncert Reflections
© Arnaud Deprez
Festival INDIGO je v bistvu festivalska platforma, ki naj bi predstavila vso širino sodobnih tokov v umetnosti. Poleg oblikovanja so vključili še glasbene, gledališke, filmske in intermedijske dogodke. Dogodki bodo potekali tudi na trgih in ulicah okoli Mestnega muzeja, SAZU in v Mini teatru, kjer bo mogoče videti predstavo Tiest po besedilu rimskega stoiškega filozofa Seneke in v režiji Ivice Buljana. Na glasbeni sceni bodo med zanimivejšimi koncert Bowrain slovenskega skladatelja in elektronskega jazzovskega pianista Tineta Grgureviča in avdio-vizualni performans dua Nonotak (sestavljata ga Takami Nakamoto in Sebastien Benoits) – Reflections, ki uglasblja prostorske grafike in odgovarja na vprašanje, kaj je arhitektura hrupa. Filmski program so naslovili Resnica ali izziv?, na vprašanje bodo odgovorile projekcije eksperimentalnih in dokumentarnih filmov. Večerno dinamiko te mestne četrti bodo dopolnili še DJ-večeri in projekcije na prostem. Vstop na vse dogodke, razen na predstavo Tiest, je prost.
Na Peklenskem dvorišču ljubljanskih Križank bo potekalo več dogodkov z naslovom Freelancers>Fearlancers. Gre za eno aktualnejših tem za današnje slovenske ustvarjalce s statusom samozaposlenih v kulturi. Ta status je hkrati vir svobode in strahu, kako torej gresta z roko v roki strah in svoboda? Kako slovenska družba obravnava umetnike in kako so se ustvarjalci različnih generacij ‘znašli’ v svobodnem poklicu? Ali po svoji volji, ali zgolj po naključju, ali v zelo konkretni situaciji na zahtevo delodajalcev? Torej gre za preigravanje strategij opolnomočenja samozaposlenih in seveda za svobodno prihodnost. In zdi se, da stari pregovor o strahu, ki je votel, okrog pa ga nič ni, potrebuje sodobnejšo razlago.
Tiest v Mini teatru, postdramsko gledališče, predstava po besedilu rimskega stoiškega fi lozofa Seneke in v režiji Ivice Buljana
© Mark Požlep
Festival: INDIGO –NO Fear
Kje: več prizorišč v četrti okoli Križank, Ljubljana
Kdaj: od 7. do 10. septembra 2016
Pest v oko
Razstava Pest v oko na Trgu francoske revolucije v Ljubljani bo vizualizirala Winstonu Churchillu pripisani citat, da Balkan ustvari več zgodovine, kot je lahko »uporabi/ prebavi«. Na ogled bodo plakati petnajstih avtorjev iz širše regije, to so: Bardhi Haliti, Bojan Hadžihalilović (skupina Trio Sarajevo), Enes Huseinčehajić, Rafaela Dražić, Dejan Kršić, Mirko Ilić, Slavimir Stojanović, Borut Vild, Tanja Radež, Studio Ajax, Vasja Lebarič, Novi kolektivizem, Peterica anonimnežev, grupa Škart in Tomato Košir.
Pisma bralcev pošljite na naslov pisma@mladina.si. Minimalni pogoj za objavo je podpis z imenom in priimkom ter naslov. Slednji ne bo javno objavljen.