Goran Kompoš

23. 9. 2016  |  Mladina 38  |  Kultura

Glasbena tura po Obali

Na novi kompilaciji je moči združilo deset obalnih producentov

Kompilacija Giro ponuja vpogled v aktualno, med beatom in elektroniko ujeto glasbo desetih obalnih ustvarjalcev.

Kompilacija Giro ponuja vpogled v aktualno, med beatom in elektroniko ujeto glasbo desetih obalnih ustvarjalcev.

Giro je termin, ki se na Obali ponavadi uporablja ob dveh priložnostih. Lahko gre za krajši potep, džir po bližnji okolici. Med mladino pa lahko pomeni tudi kroženje kane, špinta v kakšni prijetni družbi. O tem, na kaj je z naslovom nove kompilacije Giro ciljala deseterica beatmakerjev in producentov, ki je zanjo prispevala skladbe, naj presodi vsak sam. (Pol)uradni podnaslov je Kompilacija obalnih beatmakerjev.

Izrazi, s katerimi se v desetih skladbah predstavi deset mladih producentov, sežejo širše od beat glasbe. Blaž (Gracar), pobudnik in kurator kompilacije ter ta hip eden najvidnejših domačih beatmakerjev/producentov, pojasni, da beatmakerstvo označuje producente, ki so odrasli s hiphopom. Namen kompilacije je bil predvsem ta, da se zberejo producenti, ki tvorijo aktualno podobo beat in elektronske glasbe z Obale. Gre torej za krog glasbenih somišljenikov, ki žanrsko ne spadajo nujno v isti predal, se pa družijo, izmenjujejo ideje in priložnostno tudi skupaj ustvarjajo. Večina sodelujočih producentov se strinja, da bi bilo govoriti o formirani sceni prenapihnjeno. Alternativna kultura je tudi na Obali namreč potisnjena ob stran, zato se stvari dogajajo preveč sporadično, nekonsistentno. Se pa predvsem v zadnjih dveh letih stvari izboljšujejo, tudi zaradi koprskega Indeja in izolskega Arga, nekakšnih obalnih ekvivalentov ljubljanskega Roga, kjer se družijo privrženci in ustvarjalci različnih alternativnih muzik.

Eden od desetice producentov je že pred dobrimi petimi leti močno presegel alternativne okvire. Prvo skladbo za Giro je namreč prispeval v ZDA delujoči Gramatik, ki je letos poleti že drugič zlahka napolnil ljubljanske Križanke. Njegovo sodelovanje na kompilaciji lahko razumemo tudi kot dokaz, da še vedno budno spremlja, kaj počnejo njegovi (mlajši) obalni somišljeniki. Po drugi strani pa bo njegovo ime lahko delovalo tudi kot spodbuda njegovim fenom, da poslušajo še skladbe ostalih devetih ustvarjalcev. Marsikdo bo presenečno ugotovil, da se ustvarjanja lotevajo zelo resno in da vsaj po glasbeni plati v ničemer ne zaostajajo za Gramatikom.

Blaž, pobudnik Gira in eden od vidnejših slovenskih producentov zadnjih let

Blaž, pobudnik Gira in eden od vidnejših slovenskih producentov zadnjih let
© Gregor Bajc

To je bilo jasno že ob izidu letošnjih samostojnih avtorskih albumov Blaža, ki je posnel enega od letošnjih domačih favoritov za bolj zvedave glasbene entuziaste, in najmlajšega iz deseterice, .čunfe, ki se pri rosnih sedemnajstih že uveljavlja na domači glasbeni sceni. Slednji je med beatmakerje prestopil iz vrst blackmetalcev in stonerrockerjev, potem ko je eksperimentiral z različnimi studijskimi pristopi in spoznaval tehnike hiphoperskega vzorčenja. Iz vrst kitarskih zanesenjakov prihaja tudi Gregabytes, sicer basist domače zasedbe Persons from Porlock in tonski mojster oz. oblikovalec zvoka. Raziskujoči, nekonvencionalni zvočni pristopi, na katere stavi v teh različnih izkušnjah, močno zaznamujejo tudi skladbo, ki jo je prispeval za Giro. Oba je letos gostil tudi Mladininin oder na Lentu. .čunfov prvi resen stik z beat glasbo se je zgodil, ko se je udeležil koncerta še enega uveljavljenega domačega beatmakerja (in pozavnista) Žige Murka, ki ga srečujemo tudi v jazzovskih kontekstih, a se na kompilaciji predstavi s svojim prepoznavnim beat izrazom. Do leta 2013 se je aktivno pojavljal na obalnih odrih, najprej kot klasičar in jazzist, za sabo pa ima tudi izkušnjo iz ZDA. Prepričan je, da ima regija velik potencial, da bo hkrati treba vložiti veliko truda, raziskovanja in povezovanja s tujino, kjer so scene bolj vitalne in progresivne. Meni, da bi bilo treba revitalizirati klube, da bi potencialno občinstvo sploh dobilo priložnost za stik tudi s tovrstno, drugačno glasbo. V Giru vidi pravi korak v to smer.

Elektronska glasba na Obali seveda ni novost, saj v Izoli že dobri dve desetletji deluje klub Ambasada Gavioli. Vendar Whynell in tuann, še dva producenta iz Girove deseterice menita, da so glasbene smernice v tem klubu postavljene preozko. Čeprav njunemu ustvarjanju sorodna, trendovska plesna glasba po svetu polni tudi večje klube, se strinjata, da ju v Gavioliju v bližnji prihodosti še ne bomo slišali. Izvrstno se v plesni glasbi znajde tudi Koprčan 2xp, za katerega se zdi, da je navdih našel v zapuščini ene najpomembnejših alternativnih založb Warp. Girovo deseterico zaokrožita dubovsko elektronsko razpoloženi FLO in sintovsko-ambientalni Luxas.

Giro združuje deset individualistov oziroma producentov, ki se klepanja beatov in elektronskega skladanja lotevajo precej različno, a jih (poleg lokacije) povezuje sorodna miselnost. In kot taka je kompilacija izvrsten dokument tega razmeroma novega obalnega pojava in njegove aktualne (zvočne) podobe.

Ker je plošča pod okriljem domačega Beton Records na voljo na zgoščenki, pri večjih spletnih ponudnikih glasbe, pa tudi na založbinem Bandcampu (brezplačno oziroma po principu »plačaj kolikor želiš«), je nedvomno dober štart, da se pobliže spoznate z ustvarjanjem trenutno najzanimivejših obalnih producentov. 

Plošča: Giro

Kdo: Gramatik, FLO, .čunfa, Žiga Murko, 2xp, Blaž, Whynnel, tuann, Gregabytes, Luxas

Kdaj: 19. septembra 2016

Pisma bralcev pošljite na naslov pisma@mladina.si. Minimalni pogoj za objavo je podpis z imenom in priimkom ter naslov. Slednji ne bo javno objavljen.