Vsakič drugače, vedno domače

Portret biroja AKSL arhitekti

Arhitekta Aleš Košak in Špela Leskovic

Arhitekta Aleš Košak in Špela Leskovic
© Ana Hribar

Lepega interjerja ni težko oblikovati. Pri današnji poplavi proizvodov, dobavljivosti materialov in obilici navdiha iz revij je razmeroma lahko ustvariti preprost, izčiščen prostor, ki ustreza namenu in je videti še kar dobro. Narediti več kot to, ustvariti prostor z dušo, pa je izredno težko. Zadeti pravo kombinacijo izdelkov iz katalogov, materialov, oblik in barv ter nenavadnih podrobnosti, ki se vtisnejo v spomin – za to je potrebno ne samo veliko pozornosti in truda, ampak predvsem občutka in nadarjenosti.

 

Zakup člankov

Celoten članek je na voljo le naročnikom. Če želite zakupiti članek, je cena 4,5 EUR. S tem nakupom si zagotovite tudi enotedenski dostop do vseh ostalih zaklenjenih vsebin. Kako do tedenskega zakupa?

Članke lahko zakupite tudi s plačilnimi karticami ali prek storitve PayPal ali Google Pay

Tedenski zakup ogleda člankov
Za ta nakup se je potrebno .

4,5 €

Za daljše časovne zakupe se splača postati naročnik Mladine.

Mesečna naročnina, ki jo je mogoče kadarkoli prekiniti, znaša že od 16,20 EUR dalje:

Arhitekta Aleš Košak in Špela Leskovic

Arhitekta Aleš Košak in Špela Leskovic
© Ana Hribar

Lepega interjerja ni težko oblikovati. Pri današnji poplavi proizvodov, dobavljivosti materialov in obilici navdiha iz revij je razmeroma lahko ustvariti preprost, izčiščen prostor, ki ustreza namenu in je videti še kar dobro. Narediti več kot to, ustvariti prostor z dušo, pa je izredno težko. Zadeti pravo kombinacijo izdelkov iz katalogov, materialov, oblik in barv ter nenavadnih podrobnosti, ki se vtisnejo v spomin – za to je potrebno ne samo veliko pozornosti in truda, ampak predvsem občutka in nadarjenosti.

Na vogalu območja, kjer je stala nekdanja tovarna koles, je biro AKSL načrtoval ureditev novega lokala. Črne stene in tla so kombinirani z lesenimi mizami in stoli, nekaterimi lesenimi stenami ter nekaj nenavadnimi poudarki. Najbolj izstopajoče so velike, bakreno barvane luči nad mizami. Skupen učinek bi zaradi črnine in bakra lahko bil morbiden, a je prav nasprotno – prostor je presenetljivo udoben in domač, pretirano resnobnost pa razbijejo risbice koles na stenah.

Na vogalu območja, kjer je stala nekdanja tovarna koles, je biro AKSL načrtoval ureditev novega lokala. Črne stene in tla so kombinirani z lesenimi mizami in stoli, nekaterimi lesenimi stenami ter nekaj nenavadnimi poudarki. Najbolj izstopajoče so velike, bakreno barvane luči nad mizami. Skupen učinek bi zaradi črnine in bakra lahko bil morbiden, a je prav nasprotno – prostor je presenetljivo udoben in domač, pretirano resnobnost pa razbijejo risbice koles na stenah.
© Matevž Paternoster

Biro AKSL arhitekti, ki ga sestavljata Aleš Košak in Špela Leskovic, je ustvaril več takšnih interjerjev. Redno in zanesljivo mu uspe ustvariti prostore, ki imajo prepoznavno, jasno identiteto, obenem pa so domači in prijetni. Biro deluje že 15 let. Začetki so bili skromni: »Biro je nastal spontano, sprva s skupnim delom pri projektih, ko sva bila še študenta. Z leti sva dobivala vse več naročil in ustanovila biro.« Kako sta prišla do prvih projektov? »Verjetno tako kot večina. Prvi so vedno projekti za prijatelje ali sorodnike. Eden od njih se opogumi in ti zaupa projekt. Tako dobiš možnost, da se izkažeš. Če je delo dobro opravljeno, greš v ‘naslednji krog’. Sledijo prijatelji prijateljev in kmalu nato naročila ljudi, ki jih ne poznaš.« V svojem delovanju sta se proslavila predvsem s serijo gostinskih prostorov– restavracij in lokalov –, ki dobro kažejo njuno izjemno sposobnost, da v vsakem prostoru ustvarita novo, unikatno, kakovostno zgodbo. Obstaja velika verjetnost, da so vsaj ljubljanski bralci že pili kavo v katerem od prostorov, ki sta jih zaznamovala s svojo ustvarjalnostjo. Kot pravi Špela: »Verjameva, da vsak prostor nosi svojo zgodbo. To naju vedno zelo zanima.

Rada povezujeva preteklost in značilnosti prostora ali zgradbe, v kateri je prostor, z novo namembnostjo. Pomembni so tudi novi uporabniki prostora, kaj želi prostor sporočiti in ali gre za zasebni ali javni prostor.« Ta konceptualna metoda, ki išče zgodbo in povezuje interjer z vsebino, je razvidna v pestrosti prostorov, ki sta jih oblikovala. Veliko oblikovalcev se namreč ujame v ‘stil’ – ko obvladajo nekatere oblikovalske rešitve, nato pa jih ponavljajo povsod, tudi tam, kjer to ni primerno. Biroju AKSL pa vedno znova uspeva prostor oblikovati neobremenjeno. Tako dobimo tu topel les kavarne 13 in tam surovi omet in bele tipske kovinske mreže v sladoledarnici Aroma.

Slaščičarna in sladoledarna Aroma z zelo ambicioznim interjerjem v središču Ljubljane. V slaščičarni, ki je načeloma prostor udobja in hedonizma, so površine zaključene v grobem ometu in prefabriciranih kovinskih mrežah, na katere so obešeni razstavni proizvodi in okrasni elementi. Skoraj industrijski interjer je tako v izrazitem nasprotju z vaflji, rogljički in drugimi razstavljenimi artikli. Podobno kot pri Rogu je tu resnobnost presežena z gugalnicami, ki nadomeščajo sedeže pri mizah. Kombinacija industrijskega pridiha, igrivih gugalnic in sladke ponudbe je nenavadna, a deluje.

Slaščičarna in sladoledarna Aroma z zelo ambicioznim interjerjem v središču Ljubljane. V slaščičarni, ki je načeloma prostor udobja in hedonizma, so površine zaključene v grobem ometu in prefabriciranih kovinskih mrežah, na katere so obešeni razstavni proizvodi in okrasni elementi. Skoraj industrijski interjer je tako v izrazitem nasprotju z vaflji, rogljički in drugimi razstavljenimi artikli. Podobno kot pri Rogu je tu resnobnost presežena z gugalnicami, ki nadomeščajo sedeže pri mizah. Kombinacija industrijskega pridiha, igrivih gugalnic in sladke ponudbe je nenavadna, a deluje.
© Janez Marolt

Njuni interjerji so vedno sestavljeni iz razmeroma anonimne podlage (temnih sten, površin z vzorci) in nekaj rahločutno izbranih poudarkov. Kombinacije so pogosto nenavadne, a kljub tej nenavadnosti ali pa prav zaradi nje presenetljivo dobro učinkujejo. Črne stene, porisane s šaljivimi risbicami koles, velike bakrene luči in lesene mize v kavarni? Ne zveni kot dobra zamisel, a v kavarni Rog deluje dobro. Prefinjena slaščičarna in sladoledarnica, izdelana v surovem ometu in z gugalnicami namesto stolov? Zakaj ne!

Oblazinjene stene z vidnimi gumbi v ljubljanski restavraciji Element ustvarjajo vtis udobja in po svoje tudi varnosti – kot bi bili zaprti v kokonu. Prostoru dajejo pridih sedemdesetih let prejšnjega stoletja, ki ga dopolnjujejo velike svetilke iz zvitega lesenega furnirja.

Oblazinjene stene z vidnimi gumbi v ljubljanski restavraciji Element ustvarjajo vtis udobja in po svoje tudi varnosti – kot bi bili zaprti v kokonu. Prostoru dajejo pridih sedemdesetih let prejšnjega stoletja, ki ga dopolnjujejo velike svetilke iz zvitega lesenega furnirja.
© Miran Kambič

Navdih za ustvarjanje iščeta predvsem med opazovanjem. »Oba navdihujejo potovanja, meni glavo odprejo razstave sodobne umetnosti in sprehodi skozi neznana mesta, Alešu nenehno opazovanje okolja,« pravi Špela.

Restavracija Valvas’or v Ljubljani, eno od starejših del biroja, kaže, kako se njegovi interjerji uspešno starajo. Stroge črne in bele površine so razbite z velikim, zlato barvanim volumnom, na katerem je vrezan abstrahiran zemljevid Ljubljane. Črne, bele in zlate površine so začinjene z visečimi lestenci in lesenimi mizami.

Restavracija Valvas’or v Ljubljani, eno od starejših del biroja, kaže, kako se njegovi interjerji uspešno starajo. Stroge črne in bele površine so razbite z velikim, zlato barvanim volumnom, na katerem je vrezan abstrahiran zemljevid Ljubljane. Črne, bele in zlate površine so začinjene z visečimi lestenci in lesenimi mizami.
© Miran Kambič

Njuni interjerji so tudi obrtniško dodelani. Veliko pozornosti namenjata detajlom – od tega, kako se odpirajo vrata, do šesterokotnih keramičnih ploščic in tapetnih vzorcev. Za nenehno poigravanje z materiali in elementi je potrebna precejšna tehnična izurjenost in Špela in Aleš jo nedvomno premoreta. To se kaže tudi v tem, da se njuni interjerji lepo starajo in ne propadejo po nekaj letih uporabe.

Domačija Pr’Gavedarjo, prenovljena v butični hotel, je dokaz, da je s kombiniranjem preprostih površin, obnovljenih kosov pohištva in tradicionalnih vzorcev mogoče ustvariti prostore, ki so obenem podeželski in sodobni.

Domačija Pr’Gavedarjo, prenovljena v butični hotel, je dokaz, da je s kombiniranjem preprostih površin, obnovljenih kosov pohištva in tradicionalnih vzorcev mogoče ustvariti prostore, ki so obenem podeželski in sodobni.
© Sandro Di Carlo Darsa

Občutek za estetiko, združen z veliko pozornosti, ki jo namenjata konceptu in detajlu, jima prinaša vedno nove priložnosti, da se izkažeta. Kakšni so njuni načrti za prihodnost? »Še vedno si želiva ustvarjati nove interjerje. Vselej se trudiva izboljšati prostorsko in bivalno izkušnjo v vsakodnevnem življenju in tako pri ljudeh dvigniti vsesplošna bivalna merila. Vesela sva, da to lahko počneva doma, vendar pa si želiva izzivov tudi drugje. Tako je naš biro lani začel delovati še v Avstriji.« 

Ena Aleševih in Špelinih novejših izvedb je restavracija Robba na ljubljanskem Mestnem trgu, pri Robbovem vodnjaku. Najočitnejši element interjerja je trikotni vzorec, ki se pojavlja po vsem prostoru in je povzet po trikotni obliki Robbovega vodnjaka. Daje videz prestižnosti, a gre pravzaprav za inovativno barvano OSB-ploščo, ki navadno velja za »grdo«. Barvna paleta se ponavlja povsod po prostoru – bela sedala, črne mize in luči, leseni stoli ... Skupni videz je kombinacija domačnosti in sodobnega abstraktnega vzorca.

Ena Aleševih in Špelinih novejših izvedb je restavracija Robba na ljubljanskem Mestnem trgu, pri Robbovem vodnjaku. Najočitnejši element interjerja je trikotni vzorec, ki se pojavlja po vsem prostoru in je povzet po trikotni obliki Robbovega vodnjaka. Daje videz prestižnosti, a gre pravzaprav za inovativno barvano OSB-ploščo, ki navadno velja za »grdo«. Barvna paleta se ponavlja povsod po prostoru – bela sedala, črne mize in luči, leseni stoli ... Skupni videz je kombinacija domačnosti in sodobnega abstraktnega vzorca.
© Janez Marolt

Pisma bralcev pošljite na naslov pisma@mladina.si. Minimalni pogoj za objavo je podpis z imenom in priimkom ter naslov. Slednji ne bo javno objavljen.