Damjana Kolar

 |  Kultura

Trbovlje v znamenju novomedijske kulture

Brian House: Zapis vsakdana

Brian House: Zapis vsakdana

V Delavskem domu Trbovlje bo od 13. do 15. oktobra potekal 8. mednarodni festival Speculum Artium, osrednji dogodek programa Trbovlje novomedijsko mesto, ki se je v osmih letih uveljavil kot eden vodilnih festivalov novomedijske kulture v Sloveniji, zlasti zaradi vizionarsko usmerjenega prepleta novomedijskih produkcij z umetnostjo, tehnologijo in znanostjo. Letošnji festival bodo obiskali umetniki iz Japonske, ZDA, Turčije, Palestine, Pakistana, Nemčije, Avstrije, Italije in Slovenije, že šesto leto zapored pa ga bo popestril tudi mednarodni festival video umetnosti DigitalBigScreen.

Po besedah organizatorjev je namen festivala "na zanimiv in interaktiven način približati novomedijsko kulturo 21. stoletja širšemu občinstvu, mu predstaviti drugačne možnosti uporabe novomedijske tehnologije in njeno povezavo s klasičnimi vizualnimi tehnikami." Na festivalu se bodo predstavili domači in tuji avtorji in producenti z vsega sveta, znanstveniki in novomedijski umetniki, ki svoje ustvarjanje nadgrajujejo z inovativnimi tehnologijami, z razvojem raznovrstnih tehnoloških novomedijskih aplikacij pa presegajo meje realnega ter nam kažejo poti, kako humanizirati nova tehnološka orodja.

Tema letošnjega festivala je "realnost pod nadzorom," ki sproža bistvena vprašanja, ki preizprašujejo funkcioniranje sodobne družbe v vsakdanjem življenju, v katerega je vse bolj vpletena vsakovrstna manipulacija s pomočjo sodobne tehnologije. Naše življenje je pod vedno večjim nadzorom, zato izgubljamo osebni intimni prostor; smo igralci v nam nedoumljivi igri, katere prizorišče je neizmerno polje vmesnega prostora na vseh ravneh.

Speculum Artium se v letošnji izdaji ukvarja predvsem z dilemo, s katero se sodobna družba začenja soočati na vseh ravneh svoje eksistence. To je, kaj je sploh še realno, kaj je manipulacija? Kaj je moj osebni prostor, kaj je moja intima? Zakaj se obnašam, kot se, zavedajoč se mnogoterih pogledov? Ali smo vsi samo še igralci v nam nedoumljivi igri, katere prizorišče je neizmerno polje vmesnega prostora na vseh ravneh? Novomedijske prakse skušajo nastaviti ogledalo sodobni družbi, pa vendar za to uporabljajo prijeme in tehnologije, ki jih omenjeni manipulativni sistem uporablja, da posameznika spremeni v objekt manipulacije, prestrašenega, negotovega, naivnega in v vseh ozirih neumnega. 

Šesto leto zapored bo dogodek popestril tudi mednarodni festival video umetnosti DigitalBigScreen, ki avtorjem omogoča prikazovanje videa na 5 x 8 m velikem kinematografskem platnu. S tem jim ponuja drugačen kontekst, kot je običajen pri prikazovanju umetniškega videa (sobni projektorji, TV zasloni). V tekmovalnem delu je komisija letos prejela dela 85 avtorjev z vsega sveta, izbrala pa je 12 del. Na DigitalBigScreen se letos predstavlja tudi Visoka šola za umetnost Univerze v Novi Gorici s svojim izborom študentskih video del.

Na festivalu si bomo med drugim lahko ogledali Homo Restis, performersko-živo-zvočno instalacijo, ki je nastala kot plod dolgoletnega sodelovanja med glasbenikom Jensom Vetterjem in vizualno umetnico Sarah Leimcke. Homo Restis se ukvarja s konkretnim okoljem in abstraktnim prostorom skozi prisotnost Vetterja in Leimckejeve. Oba se pojavita kot marioneti, “ljudje na nitkah“, kar je pomen latinskega pojma ”restis”. Pritrdita se na okolico in eden na drugega. Trenutki “pripenjanja” so preoblikovani v zvok. 

Sidra Ashraf se bo predstavila z interaktivno instalacijo Sneak Peak, v kateri uresniči idejo opazovanja ljudi brez njihovega vedenja, da bi gledalca zmedli glede položaja ljudi, ki prihajajo v vidno polje kamere. Ker je pogled posreden in prihaja skozi različne medije, omogoča gledalcem igrivo interakcijo in izkrivljanje njihovega položaj v prostoru. Poleg tega zorni kot gledalcu omogoča, da vidi medsebojne trke zajetih podob oseb tudi, kadar so med seboj precej oddaljene.

Brian House v instalaciji Zapis Vsakdana predstavlja vinilni posnetek z omejeno naklado, na katerem je zajeto eno leto podatkov, ki sledijo umetnikovim lokacijam. Vsak kraj, ki ga je obiskal, od doma do službe, od prijateljevega stanovanja do mesta v tujini, vse je mapirano v harmoničnem odnosu. 1 dan predstavlja 1 obrat … 365 dni je ~11 minut.

Pisma bralcev pošljite na naslov pisma@mladina.si. Minimalni pogoj za objavo je podpis z imenom in priimkom ter naslov. Slednji ne bo javno objavljen.