Damjana Kolar

 |  Kultura

Éva Duda Dance Company v Ljubljani

Ali se začne s poljubom?

Ali se začne s poljubom?
© Daniel Domolky

V okviru mednarodnih programov Uvoz-izvoz in Plesna Vesna Zavoda EN-Knap, bo v Španskih borcih v Ljubljani 25. oktobra ob 20.00 gostovala Éva Duda Dance Company, ki velja za enega ključnih neodvisnih plesnih ansamblov v Budimpešti. Na ogled bosta dve predstavi: Dihaj! (lirična koreografija Éve Duda na glasbo Nilsa Frahma in Pétra Kunerta ter na temo nenehnega hitenja v življenju) ter Ali se začne s poljubom?, v kateri koregrafski dvojec Rosane Hribar in Gregorja Luštka duhovito preigrava klišeje baleta in tanga.

Dihaj! je lirična koreografija, v kateri se plesalci razvrščajo v različne oblike na glasbo Nilsa Frahma in Pétra Kunerta. Vključuje hitro in počasno gibanje, kompleksne kombinacije, zapeljevanje, razdalje, manipulacijo, razumevanje, bližino in še mnogo drugih elementov, ki sestavljajo naše življenje. Hitimo. Veliko hitimo. Nato čakamo. Vedno čakam samo sebe, da prispem. In počakati moram, da prispe tudi moja duša. Vedno hočemo nekaj prehitevati. Zadnjič, ko sem bila v takem hitenju, sem morala dolgo čakati, da sem se dohitela. Zakaj tako hitimo? Tako dobro dene, kadar se ustavimo. Zajamemo sapo. Dihamo. Kadar ne hitimo, kadar se ne lovimo. Kajti to bi lahko pomenilo, da se sami s sabo soočimo. Pametno je ustaviti se. Zajeti sapo, Dihati. Biti svoboden.

Predstava temelji pretežno na improvizaciji, kar je nenavadno glede na prejšnje metode Éve Duda, ki temeljijo na izjemni natančnosti in predvidljivosti."Včasih sem v svojih delih dovoljevala le kakih 5% improvizacije, kajti natančnost in predvidljivost sta zame zelo pomembni. Tudi v tej predstavi smo tako začeli. Ustvarjam kot režiserka: zarišem situacije in na podlagi koncepta sestavimo scene. Pri tem smo kar dobro napredovali in bili veseli, da se toliko delov sestavljanke tako dobro sklada z uporabo petja, govora in drugih instrumentov. Potem pa smo po dveh tednih in pol prišli do nove scene, in izkazalo se je, da je to naša predstava."

Vsi za enega, eden za vse – kako se to načelo uporablja v resničnosti, in kako se spreminja skozi dejansko koreografijo? Koliko smo ljudje odvisni ter od koga ali česa smo odvisni? Gibalni svet Rosane Hribar in Gregorja Luštka spominja na strastno intimnost tanga ter odnos nastopajočih začini s ščepcem humorja.

Rosana Hribar in Gregor Luštek, dobitnika nagrade Prešernovega sklada leta 2015, sta tokrat ustvarila drzno in skrajno natančno koreografijo. "Namerno gradita na klišejih – sofisticiranosti, ki jo povezujemo z baletom, in erotični povzdignjenosti, ki jo ponazarja tango. Oboje prikrojita po svoje, pretirano poudarita in pri tem uporabita humor, toda tako, da tango in balet ostaneta zanimiva tako v smislu »zgodbe« kot podob. Plesalci izvajajo skrajno zahtevne gibe z neverjetno gracioznostjo. Tudi če predstave sploh ne bi razumeli, bi bila vredna ogleda že sama koreografija."

Plesna skupina Eva Duda Dance Company se je razvila v neodvisni ansabel v sezoni 2009 / 2010 na iniciativo koreografinje Éve Duda, ki je kot neodvisna ustvarjalka z raznolikostjo svojega repertoarja gledaliških žanrov, ki vključujejo tako spektakularne gledališke predstave kot manjša progresivna plesna dela, dosegla mednarodni sloves. V zadnjih petih letih je skupina postala eden ključnih neodvisnih plesnih kolektivov v Budimpešti ter je osnovala skrajno svojstven izraz. Skupina je redna gostja domačih in mednarodnih prireditev in festivalov. S ciljem obogatitve repertoarja skupina pogosto sodeluje tudi z mednarodnimi ustvarjalci.

Pisma bralcev pošljite na naslov pisma@mladina.si. Minimalni pogoj za objavo je podpis z imenom in priimkom ter naslov. Slednji ne bo javno objavljen.