Damjana Kolar

 |  Kultura

Konstrukcija izmišljene realnosti

V Mali galeriji Cankarjevega doma Ljubljana bo od 3. novembra do 11. decembra na ogled fotografska razstava Igorja Ilića z naslovom Nova stvarnost. Za svoj raziskovalni prikaz konstrukcije resničnosti skozi medij fotografije se je avtor za izhodišče gradnje odločil izdelati set znanstvenofantastičnega filma, ki vsebuje veliko različnih efektov, katerih namen je ustvarjanje novih resničnosti. Fotografije filmskih ustvarjalcev, ki uporabljajo različne pripomočke, razkrivajo njihovo brezbrižnost do manipuliranja z resnico oz. ustvarjajo nove.

Nevsakdanje prizore povsem ravnodušno in brez posebnega poudarka prikažejo skoraj naravno, s tem pa nas opozarjajo na to, koliko se istovetimo z močnimi tehnologijami, ki pod vprašaj postavljajo dokazljivost medija slike in njegovo verodostojnost, medtem ko hkrati preizprašujejo odgovornost skupine do posameznika. Inscenirane fotografije s filmskega seta, najpogosteje portreta, dopolnjujejo ločene fotografije predmetov, ki jih je ustvarila človeška roka ter na ta način prispevajo h gradnji nove stvarnosti. Tako artefakti, kot je površina Marsa in asteroidov, reflektirajo ne le resničnost prizora, ampak tudi avtoriteto posameznika za slikami, ki se predstavljajo kot znanstveni dokaz. Po drugi strani pa fotografije neidentificiranih predmetov, npr. letečega predmeta na videz diamantne oblike, predstavljajo produkt konstrukcije, zaključni prizor, ki neposredno, z začudenostjo, nenaravno pojavo, ki v navedenem primeru kljubuje gravitaciji, preizprašuje dokazljivost, resničnost in verodostojnost fotografskega medija. Kombiniranje prizorov, na katerih se pojavljajo ljudje, ki uporabljajo tehnologijo, in končnih produktov te uporabe, dodatno poudarja mejo med fikcijo in stvarnostjo. 

Po besedah kustosinje Ive Prosoli se Ilić v seriji Nova stvarnost ukvarja s prevpraševanjem zakonitosti fotografskega medija in njegovimi specifičnimi lastnostmi, vidnimi v prikazu resnice, oziroma z razkrivanjem mehanizmov, prek katerih se resničnost konstruira v fotografiji. Ob pomanjkanju pojma fotografske (kar velja tudi za druge) resnice, se Ilić, kakor tudi sam pravi, ukvarja "s prikazom konstrukcije neke izmišljene resničnosti." S tem želi spodbuditi kritično razmišljanje same možnosti objektivnega prenosa resničnosti prek fotografije, pa tudi na splošno. Konkretno, Ilić fotografira izmišljeni filmski set neobstoječega znanstvenofantastičnega filma. Prikazuje nam filmske delavce, scenografijo, rekvizite …, vse tiste detajle, ki nas lahko napeljejo na misel, da dejansko gledamo fotografsko dokumentacijo, nastalo med snemanjem filma. Pri tem nam ponuja dvojno iluzijo resničnosti. Že sam film je konstrukcija resničnosti, to je prva raven njene iluzije in dobesedna vsebina fotografij. Drugo, bolj subtilno raven pa nam Ilić dopušča prebrati na vsaki fotografiji posebej. Vsaka deluje kot celota tudi zunaj fotografske serije, vsaka ima svoje lastne konstruktivno-vsebinske zakonitosti in vidno napako znotraj postavljenega sistema: na primer, prepoznavno zeleno barvo »green screena«, s katero avtor obarva detajle na fotografijah, s čimer nam pokaže, da je njihova vsebina povsem arbitrarna in da bi na teh krajih lahko bilo karkoli drugega, ali pa z neposredno aluzijo na paradigmatsko sliko modernističnega obdobja. Fotografije pa skupaj v seriji ena drugi postanejo ključ za razumevanje avtorjeve ideje.

Igor Ilić (1988) je po opravljeni diplomi iz kinematografije končal tudi magistrski program iz fotografije na Akademiji scenskih umetnosti v Zagrebu. Leta 2013 se je prvič predstavil z razstavo Odprto (Open) v sklopu cikla First Shot, fotografskega razstavnega programa v Kuli Lotrščak, galeriji Klovićevi dvori v Zagrebu in galeriji Waldinger v Osijeku. Istega leta je predstavil svojo serijo Generacija Y (Millennials) v galeriji SC v Zagrebu, razstavljeno tudi v galeriji Lang v Samoborju. S to serijo se je uvrstil med finaliste festivala Rovinj Photodays 2014, ki ga je vodil Tod Papageorge. Serija je bila razstavljena na skupinski razstavi festivala v galeriji Tobačne tovarne v Rovinju in v Muzeju umetnosti in obrti v Zagrebu. Projekt je leta 2014 zastopal Hrvaško na festivalu NEU/NOW, prinesel pa mu je tudi nominacijo za nagrado ESSL ART AWARD CEE 2015, ki promovira mlade umetnike iz srednje in jugovzhodne Evrope ter nominacijo za nagrado TH-T. Leta 2016 je na tretji samostojni razstavi predstavil serijo Nova stvarnost (New Realness) v zagrebški galeriji Kranjčar. Za to serijo je bil nominiran za nagrado ERSTE Fragmenti. Sodeloval je pri številnih skupinskih razstavah, ki so predstavljale sodobno hrvaško fotografijo. Poleg vizualnih umetnosti se ukvarja tudi s kinematografijo in glasbo. Živi in dela v Zagrebu.

Pisma bralcev pošljite na naslov pisma@mladina.si. Minimalni pogoj za objavo je podpis z imenom in priimkom ter naslov. Slednji ne bo javno objavljen.