Film / Animateka 2016

Raj animacije, pekel realnosti

Marcel Štefančič jr.
MLADINA, št. 48, 2. 12. 2016

Adama

Adama

V Disneyjevi animaciji Vaiana gre polinezijska najstnica dlje, kot bi smela – onstran “grebena”, onstran meje, ki jo je določil njen oče, poglavar rajskega polinezijskega otočka. Jasno, tam – “onstran” – jo čakajo pošasti. Če hočete videti resnico Vaiane, potem skočite na Animateko, mednarodni festival animiranega filma, ki se bo med 5. in 11. decembrom – pod neminljivo taktirko Igorja Prassla – vrtel v Ljubljani (Kinodvor, Slovenska kinoteka, Stara mestna elektrarna). V Adami (Simon Rouby), francoski animaciji, se onstran meje, ki jo določajo postave, odisejsko stegne Adama, 12-letnik iz rajske oaze v afriški puščavi, ki hoče nazaj pripeljati svojega ubežnega brata, toda “onstran”, v “svetu vetrov”, ga čaka prava pošast, hujša od iniciacijskih ritualov – I. svetovna vojna. Tako kot številni Afričani tudi on obtiči v peklenskih, grizlijevskih jarkih Verduna. Za kolonialiste niso “ljudje”, toda ko pride vojna, postanejo nepogrešljivi – migranti, ki jih ne zavrnejo. V belgijskem Cafardu (Jan Bultheel) v jarkih I. svetovne vojne pristane belgijski rokoborski as – nič, niti najbolj brutalne borbe v ringu, ga ni moglo pripraviti na pekel vojne. V času, ko so ljudje že povsem imuni na žive slike nasilja in vojnih grozot, so animacije tiste, ki pokažejo grozljivost in odvratnost nasilja, ali bolje rečeno, le še v animiranih filmih nasilje res izgleda grozljivo – in realistično.

ŽELITE ČLANEK PREBRATI V CELOTI?

Celoten članek je na voljo le naročnikom. Če želite zakupiti članek, je cena 4,5 EUR. S tem nakupom si zagotovite tudi enotedenski dostop do vseh ostalih zaklenjenih vsebin. Kako do tedenskega zakupa?


Članke lahko zakupite tudi s plačilnimi karticami ali prek storitve PayPal ali Google Pay.

Tedenski zakup ogleda člankov
> Za ta nakup se je potrebno .


Za daljše časovne zakupe se splača postati naročnik Mladine. Mesečna naročnina, ki jo je mogoče kadarkoli prekiniti, znaša že od 16,20 EUR dalje.


Marcel Štefančič jr.
MLADINA, št. 48, 2. 12. 2016

Adama

Adama

V Disneyjevi animaciji Vaiana gre polinezijska najstnica dlje, kot bi smela – onstran “grebena”, onstran meje, ki jo je določil njen oče, poglavar rajskega polinezijskega otočka. Jasno, tam – “onstran” – jo čakajo pošasti. Če hočete videti resnico Vaiane, potem skočite na Animateko, mednarodni festival animiranega filma, ki se bo med 5. in 11. decembrom – pod neminljivo taktirko Igorja Prassla – vrtel v Ljubljani (Kinodvor, Slovenska kinoteka, Stara mestna elektrarna). V Adami (Simon Rouby), francoski animaciji, se onstran meje, ki jo določajo postave, odisejsko stegne Adama, 12-letnik iz rajske oaze v afriški puščavi, ki hoče nazaj pripeljati svojega ubežnega brata, toda “onstran”, v “svetu vetrov”, ga čaka prava pošast, hujša od iniciacijskih ritualov – I. svetovna vojna. Tako kot številni Afričani tudi on obtiči v peklenskih, grizlijevskih jarkih Verduna. Za kolonialiste niso “ljudje”, toda ko pride vojna, postanejo nepogrešljivi – migranti, ki jih ne zavrnejo. V belgijskem Cafardu (Jan Bultheel) v jarkih I. svetovne vojne pristane belgijski rokoborski as – nič, niti najbolj brutalne borbe v ringu, ga ni moglo pripraviti na pekel vojne. V času, ko so ljudje že povsem imuni na žive slike nasilja in vojnih grozot, so animacije tiste, ki pokažejo grozljivost in odvratnost nasilja, ali bolje rečeno, le še v animiranih filmih nasilje res izgleda grozljivo – in realistično.

V španskih Psihonavtih (Pedro Rivero & Alberto Vázquez) lahko vidite, kako bi izgledal svet po atomski apokalipsi (Mad Max ni bil še nič), v francoski animaciji April in nenavadni svet (Christian Desmares & Franck Ekinci) pa lahko vidite, kaj bi se zgodilo, če bi svet obtičal v dobi parnega stroja – zadnje drevo bi bilo v muzeju. Kapital je ekokaliptičen – vedno. Le še animirani filmi lahko pokažejo, da je to res. V francoski odiseji Daleč na sever (Rémi Chayé) lahko vidite osvajanje Arktike (če bo od nje kaj ostalo), v ameriški Anomalisi, pridelku Charlieja Kaufmana, kralja metafikcije, lahko vidite, kako animirani liki fukajo ( ja, na porniče so že vsi tako imuni, da seks deluje realistično le še v animiranih filmih), v Bučku (Claude Barras), švicarskem stop-motion biseru, lahko vidite pošastnost družinskega nasilja ( ja, alarmantno deluje šele skozi oči animiranega filma), belgijska Rdeča želva (Michael Dudok de Wit), nemi vrhunec Animateke, popolna mojstrovina, pa pokaže, da je življenje kot Hotel California – lahko se odjaviš, a ne moreš oditi.

Pisma bralcev pošljite na naslov pisma@mladina.si.

Delite članek:


Preberite tudi

TV komentar

Kako postati Slovenec?

Kakšna sreča, da se nam ni treba učiti slovenščine pri 30 ali celo 50 letih

»Fental te bom z lastnimi rokami«

Če razkrivaš skrajno desnico, prejmeš grožnje

Naslovna tema

Ne streljajte na Božička

Vlada Roberta Goloba je izpeljala toliko sistemskih sprememb, da so se zoper njo postavile skoraj vse najmočnejše interesne skupine v državi