Prepovedani kondomi

Kako je dobronamerno razredničarko ustavila moralna panika

Izak Košir
MLADINA, št. 1, 6. 1. 2017

© Pixabay

Razredničarka 9. razreda osnovne šole v Dravogradu je za tradicionalno decembrsko obdarovanje učencem predlagala, naj si medsebojno podarijo zavojček kondomov kot »varno popotnico v srednješolske dni«. Najstniki naj bi bili navdušeni, varna spolnost je namreč pomembna, obveščanje o njej pa še posebej. A vseh učiteljičina poteza ni razveselila. Prvi je njeno namero obsodil konservativni spletni portal Domovina.je. Med drugim je pisal o »globoki vrednostni krizi, v katero je zabredla sodobna družba,« ter o »nedopustnih pritiskih« na spolno nedotakljive osebe. Obdarovanja s kondomi nato ni bilo. Tako se je skupaj z ravnateljico odločila tudi razredničarka. Na ministrstvu za izobraževanje pa so dejali, da naj bi bila razredničarka delovala »neprimerno in nestrokovno«.

Ker je omenjena »nestrokovnost«, smo o tem povprašali strokovnjakinjo – Gabrijelo Simetinger, ginekologinjo in porodničarko, ki ima doktorat iz sociologije, natančneje iz kontracepcije in spolnosti. Najprej se je obregnila ob t. i. ABC-pravilo varne spolnosti, ki v angleščini pomeni »abstinence, be faithful, use a condom«, vzdržnost, zvestoba in uporaba kondoma. »ABC-pravilo varne spolnosti je kot del spolne vzgoje zastarelo. Kljub temu ga nekatere naše institucije še vedno propagirajo. Danes se v razvitem svetu mladim ne predava več o abstinenci oziroma vzdržnosti, ki pomeni odlaganje spolnega odnosa, saj je to v nasprotju z realnostjo, v kateri živijo. Tudi ne o tem, naj bo posameznik „zvest“ partnerju, saj je ključno to, da se pri menjavanju spolnih partnerjev primerno zaščiti. Po sistemu ABC v spolni vzgoji je uporaba kondoma, žal, šele na tretjem mestu.«

Gabrijela Simetinger dodaja, da se moramo sprijazniti s tem, da mladostniki v najstniškem obdobju eksperimentirajo. »Znanstveno dokazano je, da če imajo mladi pravilne informacije o svojem telesu, o spolni usmerjenosti itd. že v otroštvu in zgodnjem mladostniškem obdobju, prej vzpostavijo stik s sabo, s svojim telesom, s svojo spolnostjo in spolno usmerjenostjo ter se zato kasneje odločijo za spolne odnose kot tisti, ki teh informacij nimajo. Zaradi pravilne spolne vzgoje in obveščenosti o tem razmišljajo, manj tvegajo, manj eksperimentirajo in imajo večjo odgovornost do svojega telesa in spolnosti kot tisti, ki tega znanja nimajo,« pojasnjuje in še pravi, da se je o spolnosti nujno pogovarjati doma in v šoli, razredničarkina namera pa se ji zdi odlična.

Negativno mnenje ministrstva za izobraževanje je presenetilo tudi dr. med. Evito Leskovšek iz Nacionalnega inštituta za javno zdravje, ki je v pogovoru posebej omenila raziskavo o vedenju srednješolcev. Ta je pokazala, da so mladi razen o aidsu slabo obveščeni o drugih spolno prenosljivih bolezni in drugih dejstvih v zvezi s spolnostjo. »Iz prispevkov je mogoče razbrati, da se je razredničarka pogovarjala z učenci o kondomih oziroma spolnosti in da dejanje nikakor ni bilo zgolj tehnično,« sklene Evita Leskovšek, ki se že več let zavzema za uvedbo spolne vzgoje v šolski predmetnik, prav zaradi tega, da ne bi bilo manipulacij in dezinformacij. Te naj ostanejo v srednjem veku. V letu 2017 res nimajo kaj iskati.

Draga bralka, dragi bralec. Kdor želi danes ohraniti trezno glavo, mora imeti dostop do kakovostnih informacij.
Svet je, žal, nasičen z informacijskim šumom, dobre in premišljene analize, komentarji, recenzije in napovedi pa so v Mladini dostopni zgolj naročnikom. Ta prispevek smo za vas izjemoma odklenili.
Naredite tudi vi kaj zase, postanite naš naročnik in preizkusite Mladinin učinek.

Pisma bralcev pošljite na naslov pisma@mladina.si.

Delite članek:


Preberite tudi

Naslovna tema

Kje bo volivce iskal Vladimir Prebilič?

Upanje sredice

Teden

V šoli ali doma?

Ustavno sodišče potrdilo ustavnost zakonskih sprememb pri urejanju šolanja od doma

Kultura

»V Ljubljani se dogaja to, kar opažam povsod po Evropi«

Vincenzo Latronico, italijanski pisatelj, avtor svetovne uspešnice Popolnosti, o Berlinu nekoč in danes, gentrifikaciji, normativnem seksu, izgubljenem evropskem projektu in pomenu skupnosti