Marjan Horvat  |  foto: Uroš Abram

31. 3. 2017  |  Mladina 13  |  Kultura

Weronika Szczawinska

Poljska gledališka režiserka o predstavah Oliverja Frljića na Poljskem, o poljski »konservativni revoluciji« in o posledicah nevarne »kolektivne amnezije« poljskega naroda

Poljska režiserka Weronika Szczawinska (1981) je že desetletje pred »brutalnim« vstopom hrvaškega režiserja Oliverja Frljića na poljsko gledališko sceno v predstavah razgrajevala podobo Poljakov kot »trpečega« in »nedolžnega« naroda, prepričanega, da je, ker naj bi bil »izbrani narod«, zaradi trpljenja v preteklosti upravičen do poprave krivic že »na zemlji«. Szczawinska se, tako kot Frljić, ukvarja s temami, ki so v poljski družbi tabu, vendar se v primerjavi s hrvaškim režiserjem, ki odkrito in brezkompromisno napada tamkajšnje konservativne in klerikalne kroge, odstiranja tabujev loteva s subtilnimi gledališkimi postopki, teze pa podkrepi s spoznanji iz doktorske naloge, v kateri je preučevala posledice kolektivne amnezije poljskega naroda.

Szczawinska, ena izmed vodilnih predstavnic mlajše generacije poljskih režiserjev, je prepričana, da je Poljakom treba razgaliti vsiljeno sprego nacionalne identitete, države in katoliške cerkve, saj so zaradi nje na udaru človekove pravice, tudi pravica žensk do prekinitve nosečnosti; ta je v državi, prežeti s klerikalno ideologijo, (vedno) žgoča tema. Poziva h kritičnemu premisleku o vseh (vsiljenih) kolektivnih in osebnih identitetah, kar je prvi pogoj za resnično emancipacijo, ki jo ta čas ogroža »konservativna revolucija«, prisotna na Poljskem, Madžarskem in še kje. Na drugačen način, z univerzalnejšimi sporočili, se teme identitet loteva tudi v predstavi Hitchcock, ki jo pripravlja v Slovenskem mladinskem gledališču.

Na Poljskem poteka »konservativna revolucija«, katere motor sta katoliška cerkev in vladajoča stranka Zakon in pravičnost Jaroslawa Kaczynskega; o tem smo se pri nas prepričali že zaradi burnih odzivov na predstave Oliverja Frljića, ki jih je ta v zadnjih letih ustvaril na Poljskem. Ker v njih ostro kritizira konservativne in klerikalne kroge, so jih nekateri kritiki primerjali z »odvrženo bombo«. Kako ste vi, režiserka, ki proučuje podobne teme, razumeli njegove predstave in odzive nanje?

 

Zakup člankov

Celoten članek je na voljo le naročnikom. Če želite zakupiti članek, je cena 3,7 EUR. S tem nakupom si zagotovite tudi enotedenski dostop do vseh ostalih zaklenjenih vsebin. Kako do tedenskega zakupa?

Pošljite SMS s vsebino MLADINA2 na številko 7890 in prejeto kodo prepišite v okvirček ter pritisnite na gumb pošlji

 
Nakup prek telefona je mogoč pri operaterjih Telekomu Slovenije in A1.

Članke lahko zakupite tudi s plačilnimi karticami ali prek storitve PayPal

  • Tedenski zakup ogleda člankov
    3,7 €

Za daljše časovne zakupe se splača postati naročnik Mladine.

  • Mesečna naročnina, ki jo je mogoče kadarkoli prekiniti, znaša že od 14 EUR dalje:

Pisma bralcev pošljite na naslov pisma@mladina.si. Minimalni pogoj za objavo je podpis z imenom in priimkom ter naslov. Slednji ne bo javno objavljen.