Film / Človek delfin
Dolphin Man, 2017, Lefteris Charitos
za
Starec in morje.
za
Starec in morje.
ŽELITE ČLANEK PREBRATI V CELOTI?
Celoten članek je na voljo le naročnikom. Če želite zakupiti članek, je cena 4,5 EUR. S tem nakupom si zagotovite tudi enotedenski dostop do vseh ostalih zaklenjenih vsebin. Kako do tedenskega zakupa?
za
Tisti, ki prisegajo na jogo, zen in budistične tehnike meditacije (oh, in na mindfulness), bodo nedvomno slavili, ko bodo gledali Človeka delfina, dokumentarec o Jacquesu Mayolu, prvem človeku, ki se je na vdih – na en sam vdih, se razume – potopil 100 metrov globoko. Mayol se je namreč zadrževanja diha učil pri indijskih in japonskih mojstrih joge in meditacije. In dih je znal res zadržati – tudi štiri minute. Včasih še več. Včasih pa je med potopom – no, pri vrnitvi na površje – izgubil zavest, a je kljub temu rekel, da je imel »vse pod kontrolo«. Dih je zadrževal tako dolgo, da diha ni jemal le ljudem, temveč tudi delfinom. A natanko to je hotel postati: delfin.
Ko je v Veliki modrini, ki jo je leta 1988 posnel Luc Besson, svojemu velikemu tekmecu, Enzu Molinariju (pravo ime: Enzo Maiorca), svetovnemu rekorderju v prostem potapljanju, pokazal denarnico s fotkami svojih bližnjih, saj veste, družine, sorodnikov ipd., so bili na vseh fotkah le delfini. Igral ga je Jean-Marc Barr, ki je zdaj – v Človeku delfinu, posnetem po Mayolovi knjigi Homo Delphinus – narator. Velika modrina – globalni hit, kult in fenomen, ki je tudi Mayola, filozofa »totalne integracije z vodo«, prelevil v hit, kult in fenomen – je trajala skoraj tri ure, a trajala bi še nekaj ur dlje, če bi skušala ujeti tudi vse Mayolove površine: mladost na Kitajskem (rodil se je leta 1927 v Šanghaju), preživljanje poletij na Japonskem (kjer je spoznal mojstrice prostega potapljanja in zadrževanja diha), pustolovsko klatenje po svetu (od Maroka do Kanade), selitev v miamijski Seaquarium, kjer je v petdesetih letih treniral delfine, vagabundsko, hedonistično življenje na eksotičnih lokacijah (Karibi), iskanje zlata in izgubljenih zakladov.
Potoval je brez vsega – le potni list, maska, dihalka in plavutke. Izgledal je kot international man of mystery, ki živi la dolce vita. Nekje vmes je posnel celo podvodni pornič – pod psevdonimom. Medijem se je prikazoval kot moški, ki je vedno v družbi morja, pustolovščin in lepih deklet. Tak lik – tak tip moškega – se je takrat najbolje prodajal. In Mayol je izdelal lik, medijsko persono. Bil je igralec, pravi nekdo. Showman, pravi nekdo drug. Ljubil je famo, žaromete, medijsko pozornost. Ironično: živel je hitro, adrenalinsko, tako rekoč bondovsko, da bi lažje dognal, kako upočasniti – in po možnosti ustaviti – srce. Le tako – z zaporo dihanja, ustavitvijo časa, suspenzom misli in strahu pred temo, neke vrste mortifikacijo – je lahko vzdržal pritisk morske globine. Ali bolje rečeno: pritisk morske globine je lahko preživel le tako, da se je delal mrtvega. Toda šele leta 1976 – pri devetinštiridesetih – se je znal mrtvega narediti tako dobro, da se je – na Elbi – potopil pod 100 metrov. Leta 2001, ko je depresija požrla globino, se je obesil – na Elbi. (Kinodvor)
Pisma bralcev pošljite na naslov pisma@mladina.si.
Preberite tudi