Film / Ne bom več luzerka

Ne bom več luzerka, 2018, Urša Menart

Marcel Štefančič jr.
MLADINA, št. 12, 22. 3. 2019

za +

Boj za.

ŽELITE ČLANEK PREBRATI V CELOTI?

Celoten članek je na voljo le naročnikom. Če želite zakupiti članek, je cena 4,5 EUR. S tem nakupom si zagotovite tudi enotedenski dostop do vseh ostalih zaklenjenih vsebin. Kako do tedenskega zakupa?


Članke lahko zakupite tudi s plačilnimi karticami ali prek storitve PayPal ali Google Pay.

Tedenski zakup ogleda člankov
> Za ta nakup se je potrebno .


Za daljše časovne zakupe se splača postati naročnik Mladine. Mesečna naročnina, ki jo je mogoče kadarkoli prekiniti, znaša že od 16,20 EUR dalje.


Marcel Štefančič jr.
MLADINA, št. 12, 22. 3. 2019

za +

Boj za.

“Nekaj moraš naredit, borit se moraš, ne moreš samo spizdit,” ponavlja Špela (Eva Jesenovec) svojim vrstnicam in vrstnikom, ki so “pobegnili” v tujino in kanijo tam tudi ostati. “Tukaj mi ni več fajn,” pravi njen fant, lole z laptopom, ki “pobegne” v Frisco. “Tukaj ni nič – ni motivacije!” Sama vztraja v Sloveniji, pa četudi vztrajati v Sloveniji za njeno generacijo pomeni vztrajati v prekarnosti – in negotovosti, nestabilnosti, neenakosti, prikrajšanosti, brezpravnosti, ponižanju, bolečini. Že pred leti je diplomirala iz umetnostne zgodovine, toda v Muzeju moderne umetnosti je ne najdemo med kustosinjami, temveč za šalterjem – pa še to le honorarno, začasno, slabo plačano, prekarno. Da bi preživela, tu in tam pod pultom proda kako svojo stvar, recimo fotoaparat (pod ceno), popoldne pa tezgari še na bazenu, toda službe v muzeju ne dobi.

To, da je pripravljena delati za manjšo plačo ali delati več za isto plačo, ne pomaga, tako da pristane doma, pri starših (na kavču, se razume), v domu za ostarele, kjer dobi naslednji “džob”, pa od nje pričakujejo, da bo delala prostovoljno – to bo “dobra referenca”, dahne šefica, ki ji ob zbiranju referenc in izkušenj obljubi tudi kupončke za večerjo v menzi. “Medgeneracijsko solidarnost” očitno razume tako kot politika. Špela, ki ji za nameček ukradejo še kolo (pa “nič posebnega ni bilo”), na lastni koži – napol mazohistično, napol fatalistično – izkusi, da je prekarnih služb, kolikor hoče. Ne brez razloga: sodobni neoliberalni kapitalizem, veliki oglaševalec “dirke navzdol”, išče predvsem prostovoljce in prostovoljke (Facebook!), pač ljudi, ki mu bodo brezplačno natakali. Ko Špela svojemu fantu, ki migrira v Ameriko, reče, joj, a ne veš, kako Američani ravnajo z imigranti in kakšni fašisti so, hoče kakopak reči le, da Slovenija z novimi generacijami, ki jih obsoja na prekarnost, ravna tako kot Amerika z imigranti. Prekarci in prekarke zelo dobro razumejo migrantsko izkušnjo, ja, zlahka se vživijo vanjo, zato tudi v migrantih ne vidijo “tujcev” in zato v demonizaciji migrantov – globalnih nomadov – vidijo napad nase. Film Ne bom več luzerka je tako karnevalsko ironičen in tako angažirano igriv kot EuroMayDay. In ko Špela reče, da ne smeš pobegniti, ker potem zmagajo kreteni, s tem le opiše deželo, v kateri so kreteni že zmagali. A če hoče postati socialna sila (Santa Guevara!), mora najprej postati nevarna – za začetek mora nazaj dobiti to, kar so ji vzeli, magari reči, za katere se je zdelo, da niso “nič posebnega”.

Pisma bralcev pošljite na naslov pisma@mladina.si.

Delite članek:


Preberite tudi

Prvi teden

Zmaga sindikatov

Božičnica bo, a to je bila ena od redkih sindikalnih zmag v zadnjih desetletjih

Intervju

»Danes ne gre samo za to, da je resnica nepomembna. Cilj je resnico uničiti.«

Éric Fassin, sociolog

Naslovna tema

Dovolj nasilja

Če bosta policija in pravosodje še naprej delovala neobčutljivo in nasilja ne bosta obravnavala prednostno, bosta nasilnežem pošiljala enako sporočilo kot doslej. Da se nasilje izplača.