Ruski podzemni teror

Ljubljano bo obiskal drzni dvojec Ic3peak

Prizor iz zbadljivega videospota za skladbo Death No More, ki je sprožil odmevni pregon na lanskoletni turneji dvojca Ic3peak

Prizor iz zbadljivega videospota za skladbo Death No More, ki je sprožil odmevni pregon na lanskoletni turneji dvojca Ic3peak

Ruske oblasti so konec lanskega leta začele z agresivno cenzuro glasbenih izvajalcev, ki jih FSB – Federalna varnostna služba Rusije, nekdanji KGB – obravnava kot ekstremistične. Po ukazih iz Kremlja nekaterim glasbenikom s prepovedjo njihovih del omejujejo umetniško svobodo govora, jih brez pravne podlage prisilno zadržujejo v zaporih ali na policijskih postajah ter prepovedujejo njihove množično obiskane koncerte. Po konservativni logiki roke zakona ruski glasbeniki hitro padejo v kategorijo ekstremizma: avtorji, ki jih zatira vladna policija, v svoji sporočilnosti bodisi kritično obravnavajo Putinov režim, korupcijo v političnih krogih ali policijsko okrutnost, repajo o drogah, alkoholu, depresiji in revščini ali pa se posvečajo LGBTQ aktivizmu. Pozabite na Pussy Riot, zasedbo aktivistk, ki so slavo zgradile prav s provokacijo ruske vlade: zdaj so na tapeti hiphop izvajalci, ki z drznimi žanrsko izmuzljivimi deli in ostrimi družbenokritičnimi besedili predstavljajo novi val ruskega podzemlja. Poleg Huskyja in Frendzona je eden temeljnih predstavnikov preganjanega glasbenega podzemlja v Rusiji Ic3peak, elektronsko-eksperimentalni hiphop dvojec: v ljubljanskem Kinu Šiška nas bo v ponedeljek, 15. aprila, v živo počastil z intenzivnim nastopom, ki ga sam opisuje kot »avdiovizualni teror«.

Zaradi strogega nadzora vlade, FSB in silovikov – enot, povezanih z organi državne varnosti (obrabljenemu izrazu podzemlje vračajo izvirne pomenske razsežnosti) – mora dvojec Ic3peak svoje koncerte pogosto izvajati v tajnosti, na skrivnih lokacijah, ki jih organizatorji obiskovalcem sporočijo šele nekaj ur pred začetkom dogodkov. Pevka Anastasia Kreslina in producent Nikolaj Kostilev, člana zasedbe Ic3peak, zgroženo opozarjata, da so trenutne razmere v Rusiji podobne zatiranju umetnosti v Sovjetski zvezi, kjer so morali glasbeniki koncerte, imenovane kvartirniki, izvajati v zasebnih stanovanjih. A tudi takrat, ko Ic3peak koncerte organizira na skrivnih lokacijah, nenehno preži nevarnost, da jih bodo oblastniki prekinili, zato je – kot pravi Anastasia v intervjuju za časnik The Guardian – »vsak, tudi zgolj na pol odigran koncert, za naju zmaga«.

Člana dvojca na turneji potujeta v spremstvu odvetnika, saj so jima ruske oblasti nenehno za petami. Na pomoč jima je priskočila tudi Agora, mednarodna organizacija za varstvo človekovih pravic, saj so bile pri agresivnem zatiranju članov Ic3peak kršene ustavne svoboščine govora in izražanja ter brez pravne podlage omejevana njuna svoboda. V mestu Novosibirsk so ju policisti za več ur prisilno zadržali, jima grozili s podtikanjem nezakonitih drog, ju zasliševali in ustrahovali, Kostiljeva pa so celo vklenili. Na zloglasni turneji konec lanskega leta so vladni organi prekinili šest od enajstih koncertov; vmešavali so se tako siloviki kot policija in FSB. Rdeča nit prisilnih odpovedi ali prekinitev je, da represivni organi nikdar niso ponudili jasnih, legitimnih ali upravičljivih razlogov za svoje nasilno početje. Izgovori za cenzuro glasbe izvajalcev, kot sta Ic3peak, se zdijo za lase privlečeni: izvajali naj bi jo zaradi popularizacije zdravega načina življenja, preprečevanja alkoholizma, kajenja in zasvojenosti z drogami ter zaradi splošne krepitve moralnih in etičnih vrednot.

In kaj so pravzaprav tiste plati delovanja dvojca Ic3peak, ki uradnikom v Kremlju tako močno stopijo na žulj? Bolj kot njuna besedila, ki niso strogo in očitno politična, ideološka ali antiputinovska, je v očeh ruske vlade problematična vizualna komponenta njunega dela. Na radarje ruskih cenzorjev sta sprva prišla zaradi protestiranja proti homofobiji ruske družbe in vlade: v videospotu za skladbo Go With The Flow sta prikazovala vogue plesalce, barvito cyberpunk queer druščino in (neekspliciten) homoerotični prizor, v katerem se vogue plesalca poljubljata na ulicah Moskve. Nič šokantnega, a vsekakor preveč kontroverzno za nazadnjaško miselnost konservativne večine ruske družbe. Tudi videospot za skladbo Death No More, ki je sprožil odmevni pregon na prej omenjeni turneji, je sicer nekoliko zbadljiv, a pravzaprav nič pretirano politično sporen: v videu se člana dvojca pred štabom FSB polivata z bencinom, hlastaje grizeta surove bifteke in pijeta kri, pred katedralo svetega Vasilija na Rdečem trgu pa si podajata džojnt. Res je, da gre za umetniško-kritični komentar političnega stanja v Rusiji, saj je videospot nastal takoj po pomladnih volitvah, po katerih se je Putin s tremi četrtinami glasov vrnil na oblast, a bojevit odziv represivnih organov vsekakor prej kot o predrznosti glasbenega dvojca priča o zatiralnem nazadnjaštvu ruske vlade.

Koncert:
Ic3peak
Kje: CUK Kino Šiška, Ljubljana
 Kdaj: 15. aprila 2019 ob 21. uri

Pisma bralcev pošljite na naslov pisma@mladina.si. Minimalni pogoj za objavo je podpis z imenom in priimkom ter naslov. Slednji ne bo javno objavljen.