Staš Zgonik

24. 5. 2019  |  Mladina 21  |  Družba

Nula nula kolesarji

Opiti raje za volan kot na kolo

Pozor, kolesarjem je dovoljeno manj alkohola kot pa voznikom avtomobilov

Pozor, kolesarjem je dovoljeno manj alkohola kot pa voznikom avtomobilov
© Borut Peterlin

Slovenski policisti so v zadnjem letu in pol izrekli 328 glob kolesarjem, ki so imeli v krvi manj od 0,5 g/kg alkohola, kar je predpisana zgornja meja. Za voznike avtomobilov ta zgornja meja še vedno velja. Znašli smo se v absurdnem položaju, ko se rahlo opitemu človeku bolj splača sesti v avtomobil kot se peljati s kolesom.

Gre za posledico odločitve vrhovnega sodišča iz januarja 2018. To sodišče je presodilo, da se ničelna stopnja tolerance do alkohola nanaša na vse voznike, ki za upravljanje vozila ne potrebujejo vozniškega dovoljenja. Tudi če vozniško dovoljenje imate, ga pač za upravljanje kolesa ne potrebujete. In ker zakon o pravilih cestnega prometa določa ničelno toleranco za vse voznike, ki ne potrebujejo vozniškega dovoljenja, je sodišče sklenilo, da mednje sodijo tudi vozniki manjših koles z motorjem in kolesarji.

Zakon o pravilih cestnega prometa voznike razvršča v dve kategoriji. V prvi so vsi vozniki, ki ne smejo imeti alkohola v organizmu, denimo mladi vozniki in poklicni vozniki. Kolesarji niso našteti. V drugem pa vsi preostali, za katere velja omejitev 0,5 g/kg. Torej naj bi mednje spadali tudi kolesarji. Tako so si zakon razlagali na policiji. Po razsodbi vrhovnega sodišča so prakso spremenili. »Policija takšni razlagi ni bila naklonjena, kljub vsemu je sprejela novo pravno prakso in v nadaljevanju tudi voznike koles začela obravnavati v skladu z omenjeno sodbo,« so pojasnili na policiji. Kot še dodajajo, je po njihovi razlagi zakonodajalec ničelno toleranco alkohola predpisal za posebne kategorije voznikov. »Po našem mnenju voznikov koles ni smiselno uvrščati v omenjeno skupino. Podpiramo ureditev, ki bi jih jasno umestila v isto kategorijo kot ’običajne’ voznike osebnih avtomobilov in motornih koles.«

Ker zakon o pravilih cestnega prometa določa ničelno toleranco za vse voznike, ki ne potrebujejo vozniškega dovoljenja, je sodišče sklenilo, da mednje sodijo tudi vozniki manjših koles z motorjem in kolesarji.

Ministrstvo za infrastrukturo so zato pozvali k pripravi ustreznih sprememb zakona in na ministrstvu so poziv že upoštevali. Novela zakona o pravilih cestnega prometa naj bi bila sprejeta do konca leta. Do takrat pa morajo kolesarji očitno s seboj nositi avtomobilske ključe, če si po naključju zaželijo kozarec vina.

Pravzaprav je vprašanje, ali bo za kolesarje sploh še kdaj veljala meja 0,5 g/kg, saj je agencija za varnost prometa predlagala znižanje dopustne meje na 0,2 g/kg in postopno uvedbo popolne prepovedi. Tudi zato imajo v agenciji ob novici o strožjem kaznovanju kolesarjev mešane občutke. »Alkohol ne sodi v promet, saj je eden izmed ključnih dejavnikov tveganja, ki povečujejo verjetnost nastanka prometne nesreče z najhujšimi posledicami. Najvarnejša za udeležbo v prometu je ničelna toleranca do alkohola.« Hkrati se strinjajo, da morajo biti zakonske določbe »jasno in nedvoumno opredeljene za vse udeležence v prometu z vidika njihove enakovredne obravnave«.

Pisma bralcev pošljite na naslov pisma@mladina.si. Minimalni pogoj za objavo je podpis z imenom in priimkom ter naslov. Slednji ne bo javno objavljen.