Kultura / Mala črna knjiga ljubljanske umetniške scene

Kdaj ustvarjajo umetniki? Kako je videti njihov delovni prostor? Kakšen je njihov kreativni proces? Zakaj so se kljub temu, da je kruh ustvarjalca težko prigaran, podali na umetniško pot? Kaj še počnejo poleg umetnosti? Iščejo priložnosti tudi v tujini? In če je tako – zakaj?

Lara Paukovič | Ada Hamza, Borut Krajnc
MLADINA, št. 24, 14. 6. 2019

Fotografije Ade Hamza v knjigi ponujajo neposreden vpogled v intimo umetniških studiev (na fotografiji studio Rona Preinfalka).

Fotografije Ade Hamza v knjigi ponujajo neposreden vpogled v intimo umetniških studiev (na fotografiji studio Rona Preinfalka).

Na takšna in drugačna vprašanja odgovarja knjiga Personal Outsides urednice Piere Ravnikar, sicer tudi ustanoviteljice Ravnikar Gallery Space, ki je izšla prav v teh dneh. Knjiga je v angleščini, saj je nastala, da bi živahno slovensko umetniško dogajanje predstavila kuratorjem v tujini; z devetnajstimi umetniki, vključenimi v knjigo, pa se je o njihovem življenju in delu pogovarjala Teja Kosi. V precej osebnih intervjujih, ki se deloma dotikajo tudi strokovne plati njihovega ustvarjanja, so med drugim razkrili specifike svoje ustvarjalne rutine, družinsko ozadje, pa tudi pomisleke in strahove, s katerimi se srečujejo med delom.

ŽELITE ČLANEK PREBRATI V CELOTI?

Celoten članek je na voljo le naročnikom. Če želite zakupiti članek, je cena 4,5 EUR. S tem nakupom si zagotovite tudi enotedenski dostop do vseh ostalih zaklenjenih vsebin. Kako do tedenskega zakupa?


Članke lahko zakupite tudi s plačilnimi karticami ali prek storitve PayPal ali Google Pay.

Tedenski zakup ogleda člankov
> Za ta nakup se je potrebno .


Za daljše časovne zakupe se splača postati naročnik Mladine. Mesečna naročnina, ki jo je mogoče kadarkoli prekiniti, znaša že od 16,20 EUR dalje.


Lara Paukovič | Ada Hamza, Borut Krajnc
MLADINA, št. 24, 14. 6. 2019

Fotografije Ade Hamza v knjigi ponujajo neposreden vpogled v intimo umetniških studiev (na fotografiji studio Rona Preinfalka).

Fotografije Ade Hamza v knjigi ponujajo neposreden vpogled v intimo umetniških studiev (na fotografiji studio Rona Preinfalka).

Na takšna in drugačna vprašanja odgovarja knjiga Personal Outsides urednice Piere Ravnikar, sicer tudi ustanoviteljice Ravnikar Gallery Space, ki je izšla prav v teh dneh. Knjiga je v angleščini, saj je nastala, da bi živahno slovensko umetniško dogajanje predstavila kuratorjem v tujini; z devetnajstimi umetniki, vključenimi v knjigo, pa se je o njihovem življenju in delu pogovarjala Teja Kosi. V precej osebnih intervjujih, ki se deloma dotikajo tudi strokovne plati njihovega ustvarjanja, so med drugim razkrili specifike svoje ustvarjalne rutine, družinsko ozadje, pa tudi pomisleke in strahove, s katerimi se srečujejo med delom.

Knjiga je zato zelo sveža in dragocenejši dokument o slovenski umetniški sceni kot pogosto neosebna spremna besedila razstav in projektov. Slednja namreč laiku, ki z delom umetnika ni seznanjen od prej, ne dajejo možnosti, da bi zares začutil ustvarjalni proces neke osebe – in ga tako prepričala, da je vredno pobliže spoznati njeno ali njegovo delo.

Dodana vrednost so fotografije Ade Hamza, sicer tudi ene izmed predstavljenih umetnic v knjigi. Ponujajo neposreden vpogled v intimo umetniških studiev, v vso kaotičnost, unikatnost in lepoto umetniškega procesa – z razlitimi barvami, umazano površino in nepospravljenimi mizami vred. Okolje, kjer umetnik deluje, se gotovo v neki meri odraža v ustvarjalnem procesu. Slikarka Ivana Bajec na primer ustvarja v umetniškem studiu v Stari Ljubljani, kjer tudi kuhinjo naseljujejo njene skicirke, slikar Ron Preinfalk dela doma, za mizo, na kateri vlada tak umetniški kaos, da se bralec vpraša, kaj stori, ko si zaželi odpreti okno nad njo. Fotograf Tadej Vaukman je reden gost priljubljenega ljubljanskega kafiča Magda, kjer ga znanci, ko ga opazijo, sprašujejo, kaj bo fotkal naslednjič, Neža Jurman pa se lahko pohvali z dobro opremljenim studiem, rezultatom dolgoletnega dela, kjer izvaja vse faze kreativnega procesa, od postavljanja instalacij do fotokopiranja.

Knjiga Personal Outsides zapolnjuje pomembno vrzel v slovenskem umetniškem prostoru, saj umetniki, ki niso del establišmenta, velikokrat dolgo ne dobijo pozornosti, ki bi jo zaslužili.

Knjiga Personal Outsides zapolnjuje pomembno vrzel v slovenskem umetniškem prostoru, saj umetniki, ki niso del establišmenta, velikokrat dolgo ne dobijo pozornosti, ki bi jo zaslužili.

Knjiga Personal Outsides, ki jo odlikuje tudi ličen dizajn z minimalističnimi črnimi platnicami in zlato tipografijo, zapolnjuje pomembno vrzel v slovenskem umetniškem prostoru, saj umetniki, ki niso del establišmenta, velikokrat dolgo ne dobijo pozornosti, ki bi jo zaslužili – doleti jih na primer žalostna usoda, da ostanejo »mladi in perspektivni« do 45. leta, ne da bi širša javnost spoznala njihovo delo. A s pomočjo knjig in publikacij, kakršna je omenjena, ostaja upanje, da se bo to čez čas spremenilo. V knjigi so predstavljeni Nina Čelhar, Zek Crew, Nevena Aleksovski, Luka Uršič Kalu, Ivana Bajec, Maja Babič Košir, Beli sladoled: Miha Perne in Leon Zuodar, Simon Kocjančič, Zoran Pungerčar, Helena Tahir, Adrijan Praznik, Tadej Vaukman, Neža Jurman (Nez Pez), Mina Fina, Urška Rednak, Tina Konec, Ron Preinfalk (Rone84) in Ada Hamza, želja urednice Piere Ravnikar pa je, da bi izdaja knjig s predstavitvami vidnejših mladih umetnikov postala redna praksa.

Knjiga:
Personal Outsides Mapping the Ljubljana Art Scene
Urednica: Piera Ravnikar
Založila: Ravnikar Gallery Space, 2019
Cena: 35 evrov

Pisma bralcev pošljite na naslov pisma@mladina.si.

Delite članek:


Preberite tudi

»Da imajo mladoletne Rominje otroke le zaradi otroškega dodatka je stereotip«

Zaskrbljenost zaradi napovedanih vladnih ukrepov

Intervju

»Na skrajni desnici imamo fantovski klub, le da so fantje v resnici dečki«

Éric Fassin, sociolog

Nataša Pirc Musar / »Nič o Romih brez Romov«

Policija je prva, ki mora zagotavljati varnost za vse in vsem enako, je poudarila predsednica republike in dodala, da je tudi Rome strah