IK, STA

21. 10. 2019  |  Kultura

Letošnji Ježkov nagrajenec je Marko Brecelj

"Marko Brecelj je sodobni ustvarjalec, ki ga je težko ujeti v eno samo definicijo, saj je v svojem dolgem ustvarjalnem življenju zamenjal že več identitet in se v slovenski javnosti prikazoval v različnih personifikacijah."

Marko Brecelj

Marko Brecelj
© Borut Krajnc

Kantavtor, performer in družbeni kritik Marko Brecelj je 31. dobitnik Ježkove nagrade, ki jo podeljuje RTV Slovenija. Po oceni predlagateljev je sodobni ustvarjalec, ki ga je težko ujeti v eno samo definicijo. Podelili mu jo bodo v nedeljo v oddaji Vikend paket v neposrednem prenosu ob 17.20 na TV SLO 1, so sporočili z RTV Slovenija.

"Marko Brecelj je sodobni ustvarjalec, ki ga je težko ujeti v eno samo definicijo, saj je v svojem dolgem ustvarjalnem življenju zamenjal že več identitet in se v slovenski javnosti prikazoval v različnih personifikacijah. Skupni imenovalec teh je nemara performans oziroma performativno v širšem smislu," navaja utemeljitev.

Kot je zapisala skupina predlagateljev za nagrado, se enako dobro znajde na ulici kot v dvorani, najsi bo gledališka, javni prostor kot tak, prizorišče družbene ali politične manifestacije, gostilna ali podoben lokal. Tudi ulica je njegov naravni ambient, najsi gre za trg, ložo, pomol na morski obali ali cesto.

"Brecelj je performativni avtor nenehnega prehajanja, lahko bi rekli tudi transformacije in transgresije. S svojim na videz pobalinskim nastopaštvom vnese v rutino performativnega dogodka motnjo, njegov potek se paralaktično odkloni od načrtovane smeri oziroma poti, rezultat je, po vsem sodeč, negotovost in rahlo nelagodje prisotnih. V tem je morda najmočnejši estetski, etični in politični dosežek Brecljeve performativne aktivnosti: s svojimi simbolnimi akcijami, ki so hkrati tudi povsem konkretne, opozori na določeno motnjo, diskonsenz, disruptnost v družbenem in političnem funkcioniranju, brez verbalnega angažmaja."

"Brecelj je performativni avtor nenehnega prehajanja, lahko bi rekli tudi transformacije in transgresije. S svojim na videz pobalinskim nastopaštvom vnese v rutino performativnega dogodka motnjo, njegov potek se paralaktično odkloni od načrtovane smeri oziroma poti, rezultat je, po vsem sodeč, negotovost in rahlo nelagodje prisotnih."

V tem pogledu je Brecelj v našem, pa tudi širšem kulturnem prostoru edinstven, njegova umetniška in aktivistična moč pa se zdi še toliko pomembnejša, ker prihaja z obrobja, nezaznamovane slepe pege slovenske stvarnosti, v kateri je zlahka spregledana. Kot pri Franetu Milčinskem - Ježku tudi pri njem izstopajo za aktualni družbeno-politični prostor drzen stil, izrazna moč, ki jo uprizarja v glasbeno-performativnem slogu, skrajna neupogljivost in odločna drža ter unikatna, zimzelena ustvarjalna linija, ki postaja brezčasna in nagovarja vedno nove generacije, še piše v utemeljitvi.

V malo manj kot 50 letih kariere je Brecelj objavil samostojni album Coctail, pri katerem je sodeloval z legendarnim Bojanom Adamičem, ter tri plošče z rock skupino Buldožer, v kateri je deloval kot pisec večine besedil in glavni pevec. Napisal je tudi glasbo za film Živi bili pa videli in zanjo dobil puljsko zlato areno. Leta 1991 je prevzel vodenje Mladinskega kulturnega, socialnega in multimedijskega centra v Kopru ter ustanovil Društvo prijateljev zmernega napredka.

Nagrajenca je na predlog skupine predlagateljev izbrala žirija, v kateri so bili predsednik Slavko Hren ter člani Gabrijela Gruden, Goran Dekleva, Aleša Valič, Mitja Rotovnik, Branka Bezeljak in Gašper Salobir.

Nagrado podeljuje RTV Slovenija z željo, da bi vzpodbudila izvirne dosežke in nagradila opuse v zvrsteh radijske in televizijske ustvarjalnosti, ki sledijo žlahtni tradiciji Ježkovega duha. Po podelitvi bo predvajala dokumentarni portret nagrajenca z naslovom Priletni parazit ali kdo je Marko Brecelj avtorja in režiserja Janeza Burgerja.

8RLr02KE9G8

cSgcHOSBVP0

hXkejWtwyaA

Pisma bralcev pošljite na naslov pisma@mladina.si. Minimalni pogoj za objavo je podpis z imenom in priimkom ter naslov. Slednji ne bo javno objavljen.