Nadgradnja v zastarelost

Applu kazen zaradi zavajanja potrošnikov 

Staš Zgonik
MLADINA, št. 7, 14. 2. 2020

Pametni telefoni so eden najbolj v nebo vpijočih primerov načrtovane zastarelosti, široko uveljavljane sodobne trženjske prakse, ki potrošnike zaradi hitre obrabe naprav, njihove krhkosti, dragega popravila in odsotnosti dolgoročnih nadgradenj programske opreme prisili v kupovanje novih, boljših in zmogljivejših naprav najmanj vsakih nekaj let.

ŽELITE ČLANEK PREBRATI V CELOTI?

Celoten članek je na voljo le naročnikom. Če želite zakupiti članek, je cena 4,5 EUR. S tem nakupom si zagotovite tudi enotedenski dostop do vseh ostalih zaklenjenih vsebin. Kako do tedenskega zakupa?


Članke lahko zakupite tudi s plačilnimi karticami ali prek storitve PayPal ali Google Pay.

Tedenski zakup ogleda člankov
> Za ta nakup se je potrebno .


Za daljše časovne zakupe se splača postati naročnik Mladine. Mesečna naročnina, ki jo je mogoče kadarkoli prekiniti, znaša že od 16,20 EUR dalje.


Staš Zgonik
MLADINA, št. 7, 14. 2. 2020

Pametni telefoni so eden najbolj v nebo vpijočih primerov načrtovane zastarelosti, široko uveljavljane sodobne trženjske prakse, ki potrošnike zaradi hitre obrabe naprav, njihove krhkosti, dragega popravila in odsotnosti dolgoročnih nadgradenj programske opreme prisili v kupovanje novih, boljših in zmogljivejših naprav najmanj vsakih nekaj let.

Družba Apple je šla leta 2017 še korak dlje. Uporabnikom svojih pametnih telefonov je zavestno priporočila nadgradnjo programske opreme, ki je upočasnila delovanje starejših naprav ravno v času, ko je na trgu začela ponujati nove modele iPhonov.

Francoska nevladna organizacija HOP (Halte à l’Obsolescence Programmée) jo je zato konec leta prijavila državnemu direktoratu za varstvo konkurence, potrošnikov in preprečevanje zlorab (DGCCRF), prijavo pa podkrepila s pričanji 15 tisoč uporabnikov iPhona. Sledila je več kot dve leti trajajoča preiskava. Ta je, kakor piše na spletni strani direktorata, pokazala, »da uporabniki niso bili seznanjeni, da bo nadgradnja programske opreme verjetno upočasnila delovanje njihovih telefonov. /.../ Ker nadgradnje niso mogli več odstraniti, so morali številni potrošniki bodisi zamenjati baterijo bodisi celo kupiti novejšo napravo.«

O zavajajoči praksi je direktorat obvestil pariško tožilstvo, Applu pa ponudil poravnavo – plačilo kazni 25 milijonov evrov. Ta jo je brez posebnega pregovarjanja sprejel. Po poročanju časnika Le Parisien gre za najvišjo kazen, ki jo je kadarkoli izrekel francoski direktorat za varstvo potrošnikov.

Ustanovitelja organizacije HOP Laetitia Vasseur in Samuel Sauvage sta poravnavo označila za »zgodovinsko prvo zmago proti nezaslišani praksi, za potrošnike in za okolje«. Hkrati sta izrazila razočaranje, ker so bili potrošniki s poravnavo prikrajšani za javni sodni proces, ki bi še očitneje opozoril na prakse načrtovane zastarelosti.

Odvetnik organizacije Emile Meunier sicer meni, da je poravnava odprla vrata za odškodninske zahtevke uporabnikov iPhonov, HOP pa jih bo pri tem podprl.

Pisma bralcev pošljite na naslov pisma@mladina.si.

Delite članek:


Preberite tudi

Prvi teden

Zmaga sindikatov

Božičnica bo, a to je bila ena od redkih sindikalnih zmag v zadnjih desetletjih

Intervju

»Danes ne gre samo za to, da je resnica nepomembna. Cilj je resnico uničiti.«

Éric Fassin, sociolog

Naslovna tema

Dovolj nasilja

Če bosta policija in pravosodje še naprej delovala neobčutljivo in nasilja ne bosta obravnavala prednostno, bosta nasilnežem pošiljala enako sporočilo kot doslej. Da se nasilje izplača.