Film / American Utopia

Spike Lee, 2020

Marcel Štefančič jr.
MLADINA, št. 44, 30. 10. 2020

zelo za

Ameriški možgani.

ŽELITE ČLANEK PREBRATI V CELOTI?

Celoten članek je na voljo le naročnikom. Če želite zakupiti članek, je cena 4,5 EUR. S tem nakupom si zagotovite tudi enotedenski dostop do vseh ostalih zaklenjenih vsebin. Kako do tedenskega zakupa?


Članke lahko zakupite tudi s plačilnimi karticami ali prek storitve PayPal ali Google Pay.

Tedenski zakup ogleda člankov
> Za ta nakup se je potrebno .


Za daljše časovne zakupe se splača postati naročnik Mladine. Mesečna naročnina, ki jo je mogoče kadarkoli prekiniti, znaša že od 16,20 EUR dalje.


Marcel Štefančič jr.
MLADINA, št. 44, 30. 10. 2020

zelo za

Ameriški možgani.

Če ste videli kultni koncertni film Stop Making Sense, ki ga je leta 1984 posnel Jonathan Demme (režiser psihotrilerja Ko jagenjčki obmolknejo), potem veste, da je David Byrne, frontman benda Talking Heads, na začetku sam prikorakal na oder – v sivi »poslovni« obleki in s kitaro v rokah. Prižgal je magnetofon, ki je začel dajati ritem, potem pa je začel peti štikel Psycho Killer, ki nas je preselil v možgane »poliglotskega« serijskega morilca. Na začetku koncertnega filma American Utopia (sans Talking Heads), ki je bil najprej album, turneja in broadwayski šov, ga prav tako zagledamo na praznem, golem odru samega v sivi »poslovni« obleki, le da sedi, bos, v rokah pa drži možgane (plastične). Štikel Here, ki sledi, ne pušča nobenega dvoma, da je v ameriških možganih prišlo do kratkega stika. Vsak dan je čudež, a tudi neplačan račun.

Ko se mu v naslednjih štiklih pridružijo še drugi člani multikulti benda (okej, orkestra), »turisti v tem življenju« (kot vi in jaz), in ko se intimni, minimalistični koncert prelevi v kombinacijo energičnega konceptualnega mjuzikla, ritualnega spektakla radikalne intimnosti in evforičnega protestnega shoda (štikel Hell You Talmbout spremljajo fotografije črncev, ki so jih pobili belski policaji), postane jasno, da je Amerika »skrenila« in da je na »napačni poti«, na Road to Nowhere – ne, Trump, populizem, nativizem, ksenofobija, rasizem, volilna apatija in robotizacija odnosov niso pot v prihodnost, temveč v distopijo, v večno orwellovsko leto 1984. Stari hiti, kot so recimo Once in a Lifetime, This Must Be the Place in Burning Down the House, zvenijo tako precizno, kot bi nastali danes. Nalezljivi so. Verjameš jim na besedo – in glasbo. Publiki pa se itak meša. In ko je vsega konec, se David Byrne, večni novovalovec, s kolesom odpelje v noč. Policijske ure še ni. Varnostna razdalja še ni potrebna. Maska tudi ne. Verjameš mu, da je »najlepše gledati ljudi«. (HBO Max)

Pisma bralcev pošljite na naslov pisma@mladina.si.

Delite članek:


Preberite tudi

TV komentar

Kako postati Slovenec?

Kakšna sreča, da se nam ni treba učiti slovenščine pri 30 ali celo 50 letih

»Fental te bom z lastnimi rokami«

Če razkrivaš skrajno desnico, prejmeš grožnje

Naslovna tema

Ne streljajte na Božička

Vlada Roberta Goloba je izpeljala toliko sistemskih sprememb, da so se zoper njo postavile skoraj vse najmočnejše interesne skupine v državi