Kultura / Prva profesorica kiparstva

Pregled petdesetletnega opusa Dragice Čadež, ene naših najpomembnejših kipark

Vesna Teržan | Uroš Abram
MLADINA, št. 17, 30. 4. 2021

Začetki ustvarjanja Dragice Čadež segajo v zgodnja šestdeseta leta 20. stoletja, ko je postala akterka v gibanju slovenskih neokonstruktivistov.

Začetki ustvarjanja Dragice Čadež segajo v zgodnja šestdeseta leta 20. stoletja, ko je postala akterka v gibanju slovenskih neokonstruktivistov.
© Arhiv GBJ

»Moj prvi material je bila glina. Z glino sem začela, tudi na sprejemnem izpitu na akademiji, pravzaprav se je ves študij vrtel okoli gline,« se spominja Dragica Čadež. A kmalu po diplomi na Akademiji za likovno umetnost (1963) jo je na Formi vivi, na mednarodnem kiparskem simpoziju v Kostanjevici na Krki, takrat najpomembnejši kiparski prireditvi v Sloveniji, očaral les. »Dojela sem, kakšne možnosti mi ponuja les. V Kostanjevici sem spoznala tudi tuje avtorje, kiparje in njihove različne pristope k lesu ter orodje, ki ga pri nas ni bilo mogoče niti videti, kaj šele kupiti.« Njen leseni kip, nastal leta 1966, poimenovan T element, v parku skulptur v Kostanjevici vidimo še danes. »Začela sem s polnim zamahom, izziv sem videla v velikopoteznih načinih z motorko in sekiro, to ni več rezljanje v les, ampak so to drugačni postopki, bolj gradbeni.«

ŽELITE ČLANEK PREBRATI V CELOTI?

Celoten članek je na voljo le naročnikom. Če želite zakupiti članek, je cena 4,5 EUR. S tem nakupom si zagotovite tudi enotedenski dostop do vseh ostalih zaklenjenih vsebin. Kako do tedenskega zakupa?


Članke lahko zakupite tudi s plačilnimi karticami ali prek storitve PayPal ali Google Pay.

Tedenski zakup ogleda člankov
> Za ta nakup se je potrebno .


Za daljše časovne zakupe se splača postati naročnik Mladine. Mesečna naročnina, ki jo je mogoče kadarkoli prekiniti, znaša že od 16,20 EUR dalje.


Vesna Teržan | Uroš Abram
MLADINA, št. 17, 30. 4. 2021

Začetki ustvarjanja Dragice Čadež segajo v zgodnja šestdeseta leta 20. stoletja, ko je postala akterka v gibanju slovenskih neokonstruktivistov.

Začetki ustvarjanja Dragice Čadež segajo v zgodnja šestdeseta leta 20. stoletja, ko je postala akterka v gibanju slovenskih neokonstruktivistov.
© Arhiv GBJ

»Moj prvi material je bila glina. Z glino sem začela, tudi na sprejemnem izpitu na akademiji, pravzaprav se je ves študij vrtel okoli gline,« se spominja Dragica Čadež. A kmalu po diplomi na Akademiji za likovno umetnost (1963) jo je na Formi vivi, na mednarodnem kiparskem simpoziju v Kostanjevici na Krki, takrat najpomembnejši kiparski prireditvi v Sloveniji, očaral les. »Dojela sem, kakšne možnosti mi ponuja les. V Kostanjevici sem spoznala tudi tuje avtorje, kiparje in njihove različne pristope k lesu ter orodje, ki ga pri nas ni bilo mogoče niti videti, kaj šele kupiti.« Njen leseni kip, nastal leta 1966, poimenovan T element, v parku skulptur v Kostanjevici vidimo še danes. »Začela sem s polnim zamahom, izziv sem videla v velikopoteznih načinih z motorko in sekiro, to ni več rezljanje v les, ampak so to drugačni postopki, bolj gradbeni.«

Sredi šestdesetih let se je med obiskom velike mednarodne razstave Documenta v Kasslu seznanila z najnovejšimi princip kiparskega metjeja, začela drugače razmišljati o prostorskih razmerjih in drugače dojemati prostor kot tak ter se seznanila z novimi, ne prav klasičnimi kiparskimi materiali. Čadeževa je sprejela ta impulz in izziv in začela eksperimentirati, vendar ostala zvesta lesu. Ukvarjala se je tudi z vlogo znaka v umetnosti, iskala različne možnosti materiala, da bi izrazila njegovo teksturo.

Kmalu je postala dejavna akterka v gibanju slovenskih neokonstruktivistov in se z oblikovanjem enostavnih oblik približala subtilnosti minimalizma. Tudi zato jo danes uvrščamo med najpomembnejše slovenske kiparke, hkrati pa je bila prva univerzitetna profesorica kiparstva; predavati je začela leta 1975, najprej na ljubljanski, nato tudi na mariborski Pedagoški fakulteti, leta 2004 je prejela naziv zaslužne profesorice Univerze v Ljubljani, napisala več knjig o kiparstvu in prejela kar nekaj strokovnih priznanj, med drugim tudi nagrado Prešernovega sklada (1986), Žagarjevo nagrado za življenjsko delo v šolstvu (2003), med zadnjimi pa ji je Društvo slovenskih likovnih umetnikov leta 2020 podelilo nagrado Ivane Kobilce za življenjsko delo.

Pregledna razstava v Kostanjevici na Krki poteka ob 80-letnici te še vedno zelo dejavne in dinamične gospe. Predstavlja presek njenega več kot 50-letnega umetniškega ustvarjanja. Nastala je v sodelovanju z Mestno galerijo Ljubljana (MGML), kjer je bila na ogled to pomlad, vendar je bila zaradi »covidnih omejitev«, ki so se spreminjale iz tedna v teden, bolj zaprta kot odprta. Kostanjeviška razstava je obširnejša od ljubljanske, saj je dopolnjena z deli iz Galerije Božidar Jakac, kjer hranijo največjo zbirko njenih del iz različnih obdobij. Tako si je tam mogoče ogledati različna poglavja iz njenega kiparskega opusa – vse od začetnih neokonstruktivističnih del prek objektov in ženskih figur iz lesa iz obdobja, ko je vihtela motorno žago in ustvarjala po načelu počasnega odvzemanja materiala; odvzemala je le tam, kjer je bilo treba. Rezala je tako, da je gradila ploskev – rez proti rezu, postopek, ki je bil kot nekakšno »risanje s svinčnikom«; pogosto je les žgala, da so figure na površini dobile črne ožganine. Nastale so zanimive skupine podolgovatih ženskih figur, ki so v nekaterih fazah prešle v vertikalne abstrakcije.

© Uroš Abram

V zadnjem obdobju se je vrnila h glini. »Ja, ampak spet ni samo glina, spet je kombinacija z lesom. Zamikale so me lesene gajbice kot element, ki se z letvicami po videzu ujema s tistimi, ki sem jih konstruirala prej s posameznimi lesenimi prostorskimi objekti. Tako sem prav v teh gajbicah našla nasprotje, ki ga dopolnjujem s keramiko.« Črne gajbice, v katere umešča kruh, oblikovan iz gline, ali pa kose gline, potiskane z odtisi rok ali s članki iz časopisov, imajo družbenokritični naboj. Gajbice simbolizirajo na eni strani potrošništvo, na drugi pa bedo vseh tistih, tudi migrantov, ki v Evropi iščejo človeka vredno življenje. Skulptura Zid, del te razstave, nosi težo te zgodbe.

Pregledna razstava:
Dragica Čadež: Zgodba o lesu in glini
Kje: Galerija Božidar Jakac, Kostanjevica na Krki
Kdaj: do 8. avgusta 2021

Pisma bralcev pošljite na naslov pisma@mladina.si.

Delite članek:


Preberite tudi

Intervju

»Fašistični režimi sovražijo novinarje in sodnike. Ker so ti prva linija pričevanja. Vidijo in povedo.«

Hélène Frappat, pisateljica, filozofinja in prevajalka

Varuh človekovih pravic / »Država je odpovedala pri vključevanju Romov«

Izbruhi nasilja so odsev sistemskih pomanjkljivosti

Naslovna tema

Ne streljajte na Božička

Vlada Roberta Goloba je izpeljala toliko sistemskih sprememb, da so se zoper njo postavile skoraj vse najmočnejše interesne skupine v državi