S škarjami nad protestnike

Razstava Luke Dakskoblerja je bila vandalizirana zaradi podob s protivladnih protestov

Vanja Pirc
MLADINA, št. 36, 10. 9. 2021

Na srečo pri napadu fotografija ni bila huje poškodovana (vidna je zareza na belini)

Na srečo pri napadu fotografija ni bila huje poškodovana (vidna je zareza na belini)
© Luka Dakskobler

Prejšnjo soboto popoldne, ura je bila natanko 14.22, je v galerijo Kranjske hiše, ki stoji v starem mestnem jedru, vstopila ženska z velikimi vrtnimi škarjami. Napotila se je k razstavi fotoreporterja Luke Dakskoblerja Bolezen časa, ki je tam na ogled v sklopu novega, velikopoteznega fotografskega festivala Kranj Foto Fest, in zarezala v umetniška dela.

ŽELITE ČLANEK PREBRATI V CELOTI?

Celoten članek je na voljo le naročnikom. Če želite zakupiti članek, je cena 4,5 EUR. S tem nakupom si zagotovite tudi enotedenski dostop do vseh ostalih zaklenjenih vsebin. Kako do tedenskega zakupa?


Članke lahko zakupite tudi s plačilnimi karticami ali prek storitve PayPal ali Google Pay.

Tedenski zakup ogleda člankov
> Za ta nakup se je potrebno .


Za daljše časovne zakupe se splača postati naročnik Mladine. Mesečna naročnina, ki jo je mogoče kadarkoli prekiniti, znaša že od 16,20 EUR dalje.


Vanja Pirc
MLADINA, št. 36, 10. 9. 2021

Na srečo pri napadu fotografija ni bila huje poškodovana (vidna je zareza na belini)

Na srečo pri napadu fotografija ni bila huje poškodovana (vidna je zareza na belini)
© Luka Dakskobler

Prejšnjo soboto popoldne, ura je bila natanko 14.22, je v galerijo Kranjske hiše, ki stoji v starem mestnem jedru, vstopila ženska z velikimi vrtnimi škarjami. Napotila se je k razstavi fotoreporterja Luke Dakskoblerja Bolezen časa, ki je tam na ogled v sklopu novega, velikopoteznega fotografskega festivala Kranj Foto Fest, in zarezala v umetniška dela.

Pri nerazumnem napadu fotografije k sreči niso bile resneje poškodovane, saj so natisnjene na izjemno trpežen material forex. Zareze so dolge le nekaj centimetrov in se ustavijo na belini, ki obkroža po dve fotografiji, združeni v diptihe.

Na teh so v parih ujete podobe dvojega dogajanja, ki nas intenzivno spremlja od marca 2020 in ga Luka Dakskobler redno dokumentira: na levi so fotografije izolacije, na desni boja za svobodo. Na eni strani je denimo babica, ki se skozi šipo dotakne vnukinje in ji nameni topel pogled, na drugi starejša ženska, ki jo robokopi na protestu vlečejo v marico, pri čemer ji iz oči sije strah.

Luka Dakskobler, avtor številnih nagrajenih reportaž in fotoreporter, čigar fotografije so bile objavljene v najpomembnejših svetovnih medijih, sodeluje pa tudi z Mladino, je tematiki v diptihe povezal posebej za razstavo v domačem Kranju. Izkazalo se je, da fotografije neverjetno sodijo skupaj: diptihi imajo univerzalno sporočilo – govorijo o propadu, prazninah, fašizmu, represiji, kratenju svobode, tudi diktaturi kapitala.

Napadalki, ki so jo posnele varnostne kamere in jo je Zavod za turizem in kulturo Kranj, ki galerijo upravlja in ima v isti hiši Turistično-informativni center, že prijavil policiji, je uspelo poškodovati dva diptiha. Obakrat je škarje usmerila v fotografiji s protestov. Ne po naključju – napadalka je študentki, ki je bila takrat na delu in pred katero je sprva pobegnila, po vrnitvi pred poslopje sama povedala, »da so razlog za njeno početje protestniki, ki so s kolesi smetili na Triglavu, in da je njena zahteva, da grejo na Triglav pospravit zastavo s kolesom«.

Kakšna naj bi bila povezava med razstavo in protestom na Triglavu, ni znano. Je pa to, da je bil napad s hladnim orožjem usmerjen zoper protestnike, treba obravnavati resno.

Luka Dakskobler vandalizma na svoji razstavi ni pričakoval, še zlasti ne, ker se je namerno ognil protestnim plakatom in je v ospredje raje postavil podobe, ki bi jih v zadnjem letu lahko ujel tudi drugod po svetu. Je pa takoj prepoznal, da je napad razstavi nehote dodal točno to, »kar je manjkalo«. To je nota »podivjanega družbenega relativizma, egoizma, zaslepljenosti, nestrpnosti, agresivnosti, gnijoče kulture in diskurza, predvsem pa izjemnega nerazumevanja sveta, okolice, dogajanja in ljudi«. Razstava ne govori več le o boleznih časa, temveč tudi o boleznih družbe.

Znameniti Rodinov Mislec v Umetnostnem muzeju v Clevelandu je zaradi bombne eksplozije že od začetka sedemdesetih let brez nog. Napadena diptiha Luke Dakskoblerja pa bosta odslej ovekovečena z zarezama. Nema pričevalca časa si skupaj z Dakskoblerjevimi fotografijami lahko ogledate še vse do 27. septembra.

Pisma bralcev pošljite na naslov pisma@mladina.si.

Delite članek:


Preberite tudi

Nacistične tablice

Na slovenskih cestah lahko opazimo registrske tablice z neonacističnimi sporočili

TV komentar

Dovolj Pričevalcev

Naj si jih šefi TV Slovenija vrtijo doma, lahko na kavč in čaj povabijo kar Jožeta Možino

Priprave na vojno

ZDA obnavljajo opuščeno vojaško oporišče v Tihem oceanu