Film / Martin Eden

Pietro Marcello, 2019

Marcel Štefančič jr.
MLADINA, št. 37, 17. 9. 2021

za

Oči sveta.

ŽELITE ČLANEK PREBRATI V CELOTI?

Celoten članek je na voljo le naročnikom. Če želite zakupiti članek, je cena 4,5 EUR. S tem nakupom si zagotovite tudi enotedenski dostop do vseh ostalih zaklenjenih vsebin. Kako do tedenskega zakupa?


Članke lahko zakupite tudi s plačilnimi karticami ali prek storitve PayPal ali Google Pay.

Tedenski zakup ogleda člankov
> Za ta nakup se je potrebno .


Za daljše časovne zakupe se splača postati naročnik Mladine. Mesečna naročnina, ki jo je mogoče kadarkoli prekiniti, znaša že od 16,20 EUR dalje.


Marcel Štefančič jr.
MLADINA, št. 37, 17. 9. 2021

za

Oči sveta.

Jack London je leta 1909 objavil roman Martin Eden, svoj »veliki tekst«, ki ga je v posvetilu svojemu prijatelju Uptonu Sinclairju, prav tako socialistu, označil za »napad na individualizem«. Tudi na svoj lastni individualizem. Gustave Flaubert, avtor Gospe Bovary, je menda rekel: »Jaz sem gospa Bovary.« No, London pa je zapisal: »Jaz sem bil Martin Eden.« Prav res – tudi Martin Eden je proletarskega rodu, tudi Martin Eden postane pisatelj, tudi Martin Eden blazno uspe, tudi Martina Edna individualni uspeh loči od proletarskih korenin, od proletarskega kolektiva, in tudi Martin Eden ugotovi, da individualizem vodi v avtodestruktivnost.

Nova filmska verzija Martina Edna, ki jo je posnel italijanski dokumentarist Pietro Marcello, se ne dogaja v kalifornijskem Oaklandu na začetku 20. stoletja, temveč v Neaplju v nekem povsem nedoločnem, tako rekoč brezčasnem, anahronem času. Martin Eden (Luca Marinelli), zagrenjeni proletarski mornar, lačen sveta, žensk, zlata in domišljije, pred pretepači reši fanta, za katerega se izkaže, da je brat Elene Orsini (Jessica Cressy), lepotice iz bogate, aristokratske družine, v katero se fatalno zaljubi. Ker je divji, vulgaren, neuk in premalo »kultiviran« (za Baudelaira še ni slišal) in ker je obenem prepričan, da bi bil za Eleno in cinično elito, ki ji pripada, sprejemljivejši, če bi se izobrazil (in postal Baudelaire), začne žreti knjige – filozofske, znanstvene, ekonomske, politične. Kar ga prelevi v uspešnega pisatelja. Izobrazba ga sicer individualizira, a obenem desocializira (in aristokratizira), talent, ki ne gre v revolucijo, pa gre v nič – razrednega prepada med proletariatom in elito ne premosti. Prepad je močnejši od njega. In tudi od njegove jeze, njegovega prezira do sveta, njegovih ambicij, njegove poezije in njegove sle, da bi postal »oči sveta«. Elite hočejo ljudi »kultivirati« in »izobraziti« le zato, da bi jim bolje služili. Da bi si jih torej lažje in lukrativnejše podredile. Proletariat dela napako, ko si skuša na vsak način pridobiti spoštovanje višjih razredov, družbenih elit. Razlog več, da Marcellov Martin Eden naslavlja tudi najpriljubljenejšo topiko Pikettyjevega Kapitala v 21. stoletju – ekonomsko in dohodkovno neenakost. (Kinodvor & spletni Kinodvor)

Pisma bralcev pošljite na naslov pisma@mladina.si.

Delite članek:


Preberite tudi

TV komentar

Kako postati Slovenec?

Kakšna sreča, da se nam ni treba učiti slovenščine pri 30 ali celo 50 letih

»Fental te bom z lastnimi rokami«

Če razkrivaš skrajno desnico, prejmeš grožnje

Naslovna tema

Ne streljajte na Božička

Vlada Roberta Goloba je izpeljala toliko sistemskih sprememb, da so se zoper njo postavile skoraj vse najmočnejše interesne skupine v državi