Vanja Pirc

 |  Mladina 19  |  Kultura

Zakaj je bila protivojna slika Miriam Cahn razumljena kot upodobitev pedofilije?

Preganjana umetnina

Del popackane slike Fuck Abstraction!

Del popackane slike Fuck Abstraction!

V uglednem pariškem razstavišču Palais de Tokyo si je še vse do nedelje, 14. maja, mogoče ogledati retrospektivno razstavo ene najbolj priznanih švicarskih vizualnih umetnic Miriam Cahn. Danes 73-letna umetnica, katere dela hranijo številni najuglednejši muzeji sodobne umetnosti, se že vseskozi osredotoča na žgoča družbena vprašanja, od neenakosti med spoli do onesnaževanja okolja, od vojn do nasilja. O teh temah govorijo tudi dela na pariški razstavi, kjer jih je na ogled približno 200, a le eno je sprožilo tako burne odzive, da je o tem, ali bi ga bilo treba umakniti izpred oči javnosti, odločalo sodišče.

Zakaj se je na udaru znašlo ravno to delo, novejša slika Fuck abstraction! (Jebeš abstrakcijo!)? Umetnica je že večkrat ponovila, da je sliko ustvarila kot odziv na vojno v Ukrajini oziroma na posilstva v Buči, ki so jih zagrešili ruski vojaki. A v Franciji so nekateri ob pogledu na dve osebi med izvajanjem felacije, ena je večja, druga manjša, prepoznali – očitno pomotoma – spolno zlorabo otroka in sliko razglasili za pedofilsko. Ogorčenim skrajno desnim politikom so se pridružile organizacije za varstvo otrok, a sodišča niso prepričali: prednost je dalo svobodi izražanja in slika je ostala na razstavi. Še vedno je tam, čeprav jo je nato neki ogorčeni obiskovalec polil z barvo in jo poškodoval.

Kako razumeti Miriam Cahn, njeno sliko, kako razumeti divji pogrom zoper njo in vandalizem, ki ga je francoski državni vrh s predsednikom Macronom na čelu odločno obsodil? Umetnostni zgodovinar in kustos dr. Marko Jenko iz novonastajajočega blejskega muzeja sodobne umetnosti Lah Contemporary pravi, da bi se morali za začetek distancirati od obeh strani, saj po njegovem ne umetnica ne »patetično pretirani odziv na njeno sliko«, ki v luči kulture črtanja sicer ni presenetljiv, »enostavno ne gresta zadosti daleč«.

Moralisti pač moralizirajo, čeprav si zaslužijo neko minimalno naklonjenost, a le zato, ker se »nekomu v morju sodobnega cinizma« neko umetniško delo »sploh še zdi škandalozno«. Miriam Cahn pa je, pravi Jenko, izvrstna umetnica, a »z vidika motivne ’šokantnosti’ bolj kot ne ostalina 20. stoletja«. V umetnosti smo doživeli že marsikaj bolj šokantnega od njene slike Fuck Abstraction!, pri kateri naslov napoveduje, da bo delo zarezalo naravnost v drobovje. Hkrati pa skuša umetnica, tako Jenko, s tem delom v dobi številnih resnic in alternativnih dejstev pokazati eno samo, pravo resnico.

Pri tem se Jenko sprašuje, od kod potreba po tem, da se ideološki in politični problem vojne katastrofe psihološko obarva s »perverzno« seksualnim. Sprašuje pa se tudi, kako je mogoče, da so nekateri ob pogledu na sliko videli prav prizor pedofilije. Ti očitki so po njegovem »gnusna diskvalifikacija«. Še več, so »diskreditacija vseh diskreditacij«.

A kot kaže, je »bolj kot ne nehote obkrožila ultimativno fetišistično mesto današnje družbe«. In to je »angelski, nedolžni otrok«. »Žal se tu pedofili v svoji logiki staknejo z marsikatero reakcionarno-moralistično pozicijo. Obe merita na angelskost. Očitati jo umetnici pa je popolnoma deplasirano, celo več … slika je v resnici še premalo radikalna oziroma je radikalna samo na prvo žogo.«

Pisma bralcev pošljite na naslov pisma@mladina.si. Minimalni pogoj za objavo je podpis z imenom in priimkom ter naslov. Slednji ne bo javno objavljen.