14. 7. 2023 | Mladina 28 | Kultura | Film
BlackBerry
Matt Johnson, 2023
zelo za
Neverjetni vzpon & spektakularni padec.
Zakup člankov
Celoten članek je na voljo le naročnikom. Če želite zakupiti članek, je cena 4,5 EUR. S tem nakupom si zagotovite tudi enotedenski dostop do vseh ostalih zaklenjenih vsebin. Kako do tedenskega zakupa?
14. 7. 2023 | Mladina 28 | Kultura | Film
zelo za
Neverjetni vzpon & spektakularni padec.
BlackBerry, kultni pametni telefon, je imel leta 2007 30-odstotni tržni delež, leta 2010 pa že 45-odstotnega, toda le nekaj let kasneje je njegov tržni delež znašal 0. Nič. Zero. BlackBerry, posnet po knjigi Jacquie McNish in Seana Silcoffa (Losing the Signal: The Untold Story Behind the Extraordinary Rise and Spectacular Fall of BlackBerry), sijajno – satirično, žmohtno, že skoraj mockumentarno, v duhu Fincherjevega Socialnega omrežja in Mamet-Foleyjevega filma Glengarry Glen Ross – popiše to pot od junaka do bedaka. Od Austerlitza do Waterlooja. Ja, BlackBerry je kot Titanik – vnaprej vemo, kako se bo končal. Introvertirani Mike Lazaridis (Jay Baruchel) in klovnovski Doug Fregin (Matt Johnson), ustanovitelja kanadskega tipično garažnega, gikovskega softverskega podjetja RIM (Research in Motion) iz kanadskega Waterlooja (nomen est omen), sta ugotovila, da bo svet spemenil ta, ki bo v telefon prvi vgradil računalnik. Prototip sestavita iz delov otroških igrač. Nihče ju ne jemlje resno. Delujeta naivno, otročje, razpuščeno, neprepričljivo. »Odreši« ju Jim Balsillie (Glenn Howerton), Machiavelli biznisa, ki prevzame prodajo.
Tip – oster, bistroumen, brezobziren, premeten, ošaben, kompetitiven, megalomanski, pogolten, rojen za kapitalistične vojne, bolj volk z Wall Streeta kot Gordon Gekko iz Wall Streeta – sicer spreminja svet, a le kratek čas, potem pa ga goljatski giganti, posebej AT&T, Verizon in Apple, zmeljejo in zmečkajo. Tako kot sam nekje vmes zmelje in zmečka analogno telefonsko slušalko. Formalno je delal vse prav, po kapitalistični knjigi: hotel je vse (»Kupil bom celotno severnoameriško hokejsko ligo!«), od zaposlenih je terjal stalne in nemogoče inovacije, delal je vse, da bi podjetje ubranil pred sovražnim prevzemom, posloval je z denarjem, ki ga ni bilo. Toda ni vedel, da živi v družbi spektakla in da se prodaja vedno začne s teatralično prezentacijo. In seveda, zmotil se je, ko je mislil, da bo veliki monopolni kapital – tisti, ki servisira Silicijevo dolino – pustil, da ga premagajo garažni revolucionarji iz kanadske vukojebine. Ne da je bil edini, ki se je strateško povsem zmotil: Lazaridis je verjel, da se iPhone, ki ga je lansiral Apple, ne bo prijel, ker je brezstičen, ljudje pa hočejo tipkovnico, BlackBerryjevo tipkovnico. Spominjal je na tiste holivudske producente, ki so verjeli, da je zvočni film le muha enodnevnica. BlackBerry danes slovi kot telefon, ki so ga ljudje uporabljali, preden je prišel iPhone. (VOD – Amazon Prime, Apple ipd.)
Pisma bralcev pošljite na naslov pisma@mladina.si. Minimalni pogoj za objavo je podpis z imenom in priimkom ter naslov. Slednji ne bo javno objavljen.