Film / Ženskam, prvim žrtvam kapitalizma, je preostala le solidarnost

Strašni časi, zlati časi

Marcel Štefančič jr.
MLADINA, št. 39, 29. 9. 2023

za

Petdeset odtenkov solidarnosti. Potniki noči. Les passagers de la nuit, 2022, Mikhaël Hers.

V Franciji leta 1981 prevzame oblast François Mitterrand, toda njegov socializem – sicer inspirativen in optimističen – je prešibek za kapitalizem, ki ustvarja slabe službe, brezdomce, lirično nespečnost, mrak in množico osamljenih ljudi, ki telefonarijo v radijski nočni program. Konzumentka enega izmed teh programov je tudi Élisabeth (Charlotte Gainsbourg), sveže ločena in brezposelna mati dveh najstnikov, družbeno-kritične Judith (Megan Northam) in poetično zasanjanega Matthiasa (Quito Rayon-Richter), ki se v steklenem in hladnem stanovanju tako utaplja v negotovosti, tesnobi, zapuščenosti, bolščanju predse, flirtih z novo svobodo in nočnem spleenu, da pokliče gostiteljico tega radijskega programa, Vando Dorval (Emmanuelle Béart), ki ji po izpovedi – solidarno – ponudi službo studijske telefonske operaterke, sprejemalke nočnih klicev. Ta ponudbo sprejme, med klicatelji in klicateljicami pa ji v ušesa najbolj pade Talulah (Noée Abita), izgubljena, zasvojena, brezdomna, potepuška najstnica, ki ji – solidarno – ponudi streho, hrano in uteho. Potniki noči so film o potnicah noči – o ženskah, ki jim, kot bi rekel Hegel, nasproti stoji »noč sveta« in ki jih lahko reši le solidarnost.

V času, ko je bil neoliberalni kapitalizem uradno brez alternative (in ko so osemdeseta požrla še zadnje ostanke šestdesetih), je kot edina alternativa nastopal ženski brend solidarnosti, prežet z dolgimi, samotnimi nočmi, polnimi radijske melanholije, ekstaze cigaret in inhaliranja transformativne opolnomočenosti. 

Da se ta film dogaja v času, ko so na oblasti socialisti, ne preseneča, kakor tudi ne preseneča, da je ženskam, prvim žrtvam kapitalizma, ki je, kot sta poudarjala že Marx in Engels v Komunističnem manifestu, trgal družine (z družinskega razmerja je »strgal ganljivo-sentimentalno tančico in ga zvedel na čisto denarno razmerje«), res preostala le solidarnost, kajti Mitterrandov socializem se je moral – tako kot jugoslovanski, če smo že ravno pri tem – hitro vdati neoliberalni kontrarevoluciji, ki sta jo lansirala britanska premierka Margaret Thatcher in ameriški predsednik Ronald Reagan. V času, ko je bil neoliberalni kapitalizem uradno brez alternative (in ko so osemdeseta požrla še zadnje ostanke šestdesetih), je kot edina alternativa nastopal ženski brend solidarnosti, prežet z dolgimi, samotnimi nočmi, polnimi radijske melanholije, ekstaze cigaret in inhaliranja transformativne opolnomočenosti. Strašni časi, zlati časi. (Kinodvor + VOD)

aTlqZxeKhAI&t=10s

Draga bralka, dragi bralec. Kdor želi danes ohraniti trezno glavo, mora imeti dostop do kakovostnih informacij.
Svet je, žal, nasičen z informacijskim šumom, dobre in premišljene analize, komentarji, recenzije in napovedi pa so v Mladini dostopni zgolj naročnikom. Ta prispevek smo za vas izjemoma odklenili.
Naredite tudi vi kaj zase, postanite naš naročnik in preizkusite Mladinin učinek.

Pisma bralcev pošljite na naslov pisma@mladina.si.

Delite članek:


Preberite tudi

Naslovna tema

Kje bo volivce iskal Vladimir Prebilič?

Upanje sredice

Teden

V šoli ali doma?

Ustavno sodišče potrdilo ustavnost zakonskih sprememb pri urejanju šolanja od doma

Kultura

»V Ljubljani se dogaja to, kar opažam povsod po Evropi«

Vincenzo Latronico, italijanski pisatelj, avtor svetovne uspešnice Popolnosti, o Berlinu nekoč in danes, gentrifikaciji, normativnem seksu, izgubljenem evropskem projektu in pomenu skupnosti