Jama / Tako dober triler, da si želite, da bi se bolje začel

Film o »diktaturi kurca« in »koncu demokracije«

Marcel Štefančič jr.
MLADINA, št. 9, 1. 3. 2024

za

Šumijo gozdovi domači. Jama (Dejan Babosek, 2024). 

ŽELITE ČLANEK PREBRATI V CELOTI?

Celoten članek je na voljo le naročnikom. Če želite zakupiti članek, je cena 4,5 EUR. S tem nakupom si zagotovite tudi enotedenski dostop do vseh ostalih zaklenjenih vsebin. Kako do tedenskega zakupa?


Članke lahko zakupite tudi s plačilnimi karticami ali prek storitve PayPal ali Google Pay.

Tedenski zakup ogleda člankov
> Za ta nakup se je potrebno .


Za daljše časovne zakupe se splača postati naročnik Mladine. Mesečna naročnina, ki jo je mogoče kadarkoli prekiniti, znaša že od 16,20 EUR dalje.


Marcel Štefančič jr.
MLADINA, št. 9, 1. 3. 2024

za

Šumijo gozdovi domači. Jama (Dejan Babosek, 2024). 

Če ste videli De Palmovo Usodno žensko (2002), potem veste, da se začne z veliko tatvino (na festivalu v Cannesu), prepleteno s počasnim zapeljevanjem, ekstremno visokimi petkami, seksom in Ravelovim Bolerom. Jama se začne z revizijo te megasekvence: Mia (Lea Cok) in Kevin (Marko Plantan), mala kriminalca, slovenska Bonnie in Clyde, skušata pokrasti Emo (Darja Krhin), privilegiranko na ekstremno visokih petkah (»Življenje je kazino, dovolj je, da enkrat zmagaš, in če izgubiš, naslednji dan dobiš nov žeton,« ji med podmiznim pettingom prede Kevin, slovenski Hamlet, kar Mio prelevi v slovensko Ofelijo), toda Dejan Babosek, avtor Preboja in Izhoda (tovarna videospotov), nima toliko potrpežljivosti – ne toliko časa in denarja – kot De Palma, zato jo hitro ucvre v gozd, na eminentno slovensko lokacijo, kjer lahko skrije svoj nizek budžet, kjer lahko prevzame kontrolo in kjer je lahko žanrsko učinkovit in bojevit. Mia namreč Emo pobije z baterijo. In ker sta ljubimca prepričana, da je mrtva, jo vržeta v prtljažnik ter jo odpeljeta v gozd, kjer se je skušata znebiti, toda – medtem ko si verbalno merita, kdo ima »daljšega« (Mia!) – jima Ema, ki na lepem oživi, zbeži. Bosa. V minici. Pred njo pa blato, močvirje, bodice.

In tako se začne pregon ženske, ki noče umreti – škarjeroke ženske, ki jo je nemogoče ubiti (in ki je videla Schroederjevo Sostanovalko). Kevin se podi za njo, gara, od njega tečeta znoj in kri, a je ne more ubiti – njega samega, toksičnega, »kastriranega« moškega, ubija negotovost. Slovenec, ki se ne čuti dovolj »deca«. Še ženske ne more ubiti. Njegova idealna sogovornica je žaba. Toda njegova agonija se odlično poda agoniji Mie, ki sredi pregona – sredi eminentno žanrske akcije – vzklikne: »Ne morem več!« Žanr te izčrpa, utrudi, zjebe – žanr ni za Slovence. Jama – film o »diktaturi kurca« in »koncu demokracije« – je metafilmska jama slovenske filmske treme, slovenski martirij z leonejevskim subfinalom (kri, stigmate, angeli, kvazimorriconejevski štikel ipd.), ruralni triler preživetja, opera boja s koli, klanja in – logično, če pomislite, kako konča Ofelija – utapljanja. Tako dober triler, da si želite, da bi se bolje začel. (kino)

_aSemiOTxes

Pisma bralcev pošljite na naslov pisma@mladina.si.

Delite članek:


Preberite tudi

Prvi teden

Zmaga sindikatov

Božičnica bo, a to je bila ena od redkih sindikalnih zmag v zadnjih desetletjih

Intervju

»Danes ne gre samo za to, da je resnica nepomembna. Cilj je resnico uničiti.«

Éric Fassin, sociolog

Naslovna tema

Dovolj nasilja

Če bosta policija in pravosodje še naprej delovala neobčutljivo in nasilja ne bosta obravnavala prednostno, bosta nasilnežem pošiljala enako sporočilo kot doslej. Da se nasilje izplača.