Damjana Kolar

 |  Kultura

Film tedna / Samsara

Potovanje duše med Laosom in Tanzanijo, iz enega telesa v drugo

V Kinodvoru je na ogled film Samsara, v katerem spremljamo potovanje duše med Laosom in Tanzanijo, iz enega telesa v drugo. Samsara nas povabi, da zapremo oči in se ji pridružimo … V meditativnem popotovanju, imenovanem po budističnem ciklu življenja, smrti in reinkarnacije, režiser Lois Patiño nadaljuje z raziskovanjem filma kot potopitvene izkušnje.

Budistični najstnik v Laosu vsako jutro prečka reko, da bi starejši ženski bral iz Tibetanske knjige mrtvih, vodnika v posmrtno življenje. Ko napoči starkina zadnja ura, ji mladenič v uho zašepeta zaključne odlomke knjige in njena duša se odpravi na pot proti ponovnemu rojstvu v naslednjem telesu …

"Vse kulture in religije skušajo s pomočjo mitov in verovanj ponuditi odgovore na neznano. Eno najpomembnejših je vprašanje, kaj nas čaka po smrti. Zdi se, da skušajo te zgodbe ublažiti naš strah pred smrtjo. S Samsaro sem se želel posvetiti budističnemu odgovoru na to skrivnost. V Tibetanski knjigi mrtvih, besedilu, ki naj bi nam ga brali pred smrtjo, so budisti opisali zelo kompleksno in celovito izkušnjo. Knjiga pravi: zgodilo se bo to in to, nič ni neznanega, ne bojte se, vse je del vas," pravi režiser.

"Vse kulture in religije skušajo s pomočjo mitov in verovanj ponuditi odgovore na neznano. Eno najpomembnejših je vprašanje, kaj nas čaka po smrti. Zdi se, da skušajo te zgodbe ublažiti naš strah pred smrtjo. S Samsaro sem se želel posvetiti budističnemu odgovoru na to skrivnost. V Tibetanski knjigi mrtvih, besedilu, ki naj bi nam ga brali pred smrtjo, so budisti opisali zelo kompleksno in celovito izkušnjo. Knjiga pravi: zgodilo se bo to in to, nič ni neznanega, ne bojte se, vse je del vas."

Lois Patiño,
režiser

V Samsari se osredotoča na nekatere stalnice svojega ustvarjanja: razmislek o odnosu med človekom in pokrajino; antropološki interes, usmerjen zlasti v mitsko in duhovno; ter željo, da bi gledalcu pričaral intimno, meditativno izkušnjo. "V prejšnjih filmih sem razvil koncepte, ki težijo k ‘izpraznjenju’ slike: oddaljenost, trajanje in negibnost. Človeški liki so videti zelo oddaljeni, skoraj ohromljeni, kar sugerira izginevanje, raztapljanje človeka v pokrajini. Tako kot pri drugih filmih tudi v Samsari izhajam iz freudovskega koncepta ‘oceanskega občutka’: občutka, da smo del neke celote, podobno kot je kapljica vode neločljiv del oceana. Ta ideja duhovne povezanosti je prisotna tudi v konceptu budističnega razsvetljenja, ki ga projekt raziskuje," še pravi Patiño.

Lois Patiño je režiser in videoumetnik. Njegovi filmi so bili prikazani na festivalih, kot so Cannes, Berlinale, Locarno in Toronto. Slovenski gledalci smo se s Patiñom seznanili leta 2014, ko so na izolskem Kino Otoku predvajali njegov dolgometražni prvenec Obala smrti (2013), leta 2021 pa je festival obiskal s svojim drugim celovečercem Rdeča luna (2020). Posnel je tudi kratka filma Sycorax (2021) in Sejalec zvezd (2022), Samsara pa je njegov tretji celovečerec.

it-YSrv6ttA

Pisma bralcev pošljite na naslov pisma@mladina.si. Minimalni pogoj za objavo je podpis z imenom in priimkom ter naslov. Slednji ne bo javno objavljen.