Film / Slovenski filmi, ki jih vse preredko vidimo

Festival filmov po izboru Marcela Štefančiča, jr., ki bo v petek, 2. maja, med 14. uro in polnočjo v ljubljanskem Kinodvoru pokazal, zakaj v Sloveniji ni mogoče uspeti

Marcel Štefančič jr.
MLADINA, št. 17, 25. 4. 2025

Balada o trobenti in oblaku

Balada o trobenti in oblaku

Na drugomajskem festivalu Slovenskih filmov, ki jih vse preredko vidimo, bodo tokrat zavrteli Štigličevo Balado o trobenti in oblaku (1961), enega izmed najboljših slovenskih filmov, reimaginacijo Fordovih Iskalcev (1956) in anticipacijo Scorsesejevega Taksista (1976), in štiri briljantne filme iz sedemdesetih let prejšnjega stoletja – Pavlovićevo Rdeče klasje (1970), zgodbo o vzponu in propadu stalinista, ki ne ve, da revolucija vedno preseže svoje cilje, Duletičev Na klancu (1971), zgodbo o ljudeh, ki se opijajo s sanjami, a v sanjah potem tudi umirajo, Hladnikovo Maškarado (1971), najradikalnejši in najdrznejši slovenski film vseh časov, in Klopčičevo Vdovstvo Karoline Žašler (1976), v kateri Katarina Blum Daleč od ponorelega sveta obtiči v Hiši lutk.

Francka (Štefka Drolc), protagonistka filma Na klancu, je skromna šivilja, ki ob koncu 19. stoletja služi kot dekla. Moški iz višjega razreda, s katerim se zaplete, jo zavrže, tako da potem v veliki revščini rojeva otroke, toda Tone (Janez Bermež), njen mož, sicer krojač, je medla, omahljiva, pasivna figura, ki se zapije in odide v tujino. A zapustijo jo tudi otroci, ki drug za drugim propadejo, zato ostane brez svoje vojske, brez revolucionarnega potenciala, ki ga je v slovenskem imaginariju utelešala velika družina.

Francki življenje ne uspe. In tudi z revolucijo – s prihodnostjo – ne bo nič. Slovenski filmi so bili v sedemdesetih temeljiti, odločni in intrigantni prav v tem, da so Slovenijo vztrajno, sistematično in že kar konceptualno prikazovali kot spodletelo deželo, kot deželo, v kateri je nemogoče uspeti.

Južeka Hedla (Rade Šerbedžija), nekdanjega partizana, ki se v Rdečem klasju preživlja kot brutalni partijski organizator zadruge, na koncu zaradi uboja zaprejo, tako da pristane med tistimi, ki jih je sam zaprl in teroriziral, Dina (Vida Jerman), ki jo v Maškaradi premami »ilegalni« seks, ostane brez moža (Miha Baloh) in mladega ljubimca (Igor Galo), Karolina Žašler (Milena Zupančič) pa se na koncu z raketo proti toči izstreli nekam pod oblake, tja, kamor so se stegovale njene iluzije.

Zbežite – v kino!

Draga bralka, dragi bralec. Kdor želi danes ohraniti trezno glavo, mora imeti dostop do kakovostnih informacij.
Svet je, žal, nasičen z informacijskim šumom, dobre in premišljene analize, komentarji, recenzije in napovedi pa so v Mladini dostopni zgolj naročnikom. Ta prispevek smo za vas izjemoma odklenili.
Naredite tudi vi kaj zase, postanite naš naročnik in preizkusite Mladinin učinek.

Pisma bralcev pošljite na naslov pisma@mladina.si.

Delite članek:


Preberite tudi

Prvi teden

Zmaga sindikatov

Božičnica bo, a to je bila ena od redkih sindikalnih zmag v zadnjih desetletjih

Intervju

»Danes ne gre samo za to, da je resnica nepomembna. Cilj je resnico uničiti.«

Éric Fassin, sociolog

Naslovna tema

Dovolj nasilja

Če bosta policija in pravosodje še naprej delovala neobčutljivo in nasilja ne bosta obravnavala prednostno, bosta nasilnežem pošiljala enako sporočilo kot doslej. Da se nasilje izplača.