Propalestinski bojkot festivalov

Evropski trg glasbenih festivalov je uzurpiral investicijski velikan KKR, ki finančno napaja vojne zločine izraelskih agresorjev

Medtem ko korporacija KKR naglo širi svoj portfelj glasbenih festivalov v Evropi, njene lovke mnogih za zdaj še niso dosegle; med slednjimi je tudi barcelonski festival Primavera Sound, kjer je irski postpank kvartet Fontaines D. C. prejšnji mesec pred večtisočglavo množico brez težav obsodil vojne zločine izraelskih agresorjev.

Medtem ko korporacija KKR naglo širi svoj portfelj glasbenih festivalov v Evropi, njene lovke mnogih za zdaj še niso dosegle; med slednjimi je tudi barcelonski festival Primavera Sound, kjer je irski postpank kvartet Fontaines D. C. prejšnji mesec pred večtisočglavo množico brez težav obsodil vojne zločine izraelskih agresorjev.
© X

V tem času vsako leto tradicionalno objavimo tako imenovani festivalski plonklistek, Mladinin poletni vodnik po bližnjih glasbenih festivalih, a letos so razmere drugačne. Zdaj je pomembneje opozoriti, na katere festivale ne iti, saj obstaja velika verjetnost, da bodo bajne vsote, ki jih boste odšteli za ogled koncerta svojega najljubšega benda in za galono razredčenega piva v plastičnem kozarcu, posredno sofinancirale genocid v Gazi. Po novem si namreč več kot 80 glasbenih festivalov v Evropi in Avstraliji lasti ameriški investicijski velikan KKR, ki med drugim veliko vlaga v izraelsko obrambno, tehnološko in vojaško infrastrukturo, finančno pa obvladuje tudi nepremičninski trg na območjih, ki so bila nasilno odvzeta Palestincem. Kot je v odprtem pismu napisala koalicija glasbenikov, ki je prejšnji mesec kolektivno bojkotirala londonski Field Day, enega od festivalov, po novem potekajočih pod pokroviteljstvom KKR, so »festivali pomembni prostori za praznovanje človečnosti, zato ne bi smeli, posredno ali neposredno, biti finančni vir genocida«.

 

Zakup člankov

Celoten članek je na voljo le naročnikom. Če želite zakupiti članek, je cena 4,5 EUR. S tem nakupom si zagotovite tudi enotedenski dostop do vseh ostalih zaklenjenih vsebin. Kako do tedenskega zakupa?

Članke lahko zakupite tudi s plačilnimi karticami ali prek storitve PayPal ali Google Pay

Tedenski zakup ogleda člankov
Za ta nakup se je potrebno .

4,5 €

Za daljše časovne zakupe se splača postati naročnik Mladine.

Mesečna naročnina, ki jo je mogoče kadarkoli prekiniti, znaša že od 16,20 EUR dalje:

Medtem ko korporacija KKR naglo širi svoj portfelj glasbenih festivalov v Evropi, njene lovke mnogih za zdaj še niso dosegle; med slednjimi je tudi barcelonski festival Primavera Sound, kjer je irski postpank kvartet Fontaines D. C. prejšnji mesec pred večtisočglavo množico brez težav obsodil vojne zločine izraelskih agresorjev.

Medtem ko korporacija KKR naglo širi svoj portfelj glasbenih festivalov v Evropi, njene lovke mnogih za zdaj še niso dosegle; med slednjimi je tudi barcelonski festival Primavera Sound, kjer je irski postpank kvartet Fontaines D. C. prejšnji mesec pred večtisočglavo množico brez težav obsodil vojne zločine izraelskih agresorjev.
© X

V tem času vsako leto tradicionalno objavimo tako imenovani festivalski plonklistek, Mladinin poletni vodnik po bližnjih glasbenih festivalih, a letos so razmere drugačne. Zdaj je pomembneje opozoriti, na katere festivale ne iti, saj obstaja velika verjetnost, da bodo bajne vsote, ki jih boste odšteli za ogled koncerta svojega najljubšega benda in za galono razredčenega piva v plastičnem kozarcu, posredno sofinancirale genocid v Gazi. Po novem si namreč več kot 80 glasbenih festivalov v Evropi in Avstraliji lasti ameriški investicijski velikan KKR, ki med drugim veliko vlaga v izraelsko obrambno, tehnološko in vojaško infrastrukturo, finančno pa obvladuje tudi nepremičninski trg na območjih, ki so bila nasilno odvzeta Palestincem. Kot je v odprtem pismu napisala koalicija glasbenikov, ki je prejšnji mesec kolektivno bojkotirala londonski Field Day, enega od festivalov, po novem potekajočih pod pokroviteljstvom KKR, so »festivali pomembni prostori za praznovanje človečnosti, zato ne bi smeli, posredno ali neposredno, biti finančni vir genocida«.

Karikatura zlobne korporativne entitete

Ameriški investicijski velikan KKR (Kohlberg Kravis Roberts & Co), ki upravlja sredstva v vrednosti več kot 600 milijard evrov, je pred dobrim letom za 1,3 milijarde evrov kupil britansko-luksemburško podjetje Superstruct Entertainment in tako prevzel lastništvo nad več kot 80 glasbenimi festivali v Evropi in Avstraliji, ki imajo skupno na leto dobrih 700 milijonov obiskovalcev. Med najbolj znanimi so na primer madžarski Sziget, španska Sónar in Brunch Elektronik, nizozemski DGTL, finski Flow (ki mu je leta 2015 epsko spodletela širitev na naša tla) in številni britanski festivali, kot so Field Day, Lost Village, Mighty Hoopla in Cross the Tracks. KKR je malo kasneje prevzel tudi lastništvo nad britansko institucijo Boiler Room, vodilno platformo za spletne prenose didžejskih nastopov.

O podjetju KKR je pred dobrim desetletjem za Mladino pisal Borut Mekina, ko so »skladi tveganega kapitala v Sloveniji po tajkunsko kupovali Helios, Telekom, Mercator in banke«. Poudaril je, da je nemška politika KKR in njemu podobne kapitalske sklade poimenovala »kobilice«, kar je »primerna prispodoba za novo obliko skrajnega kapitalizma – za sklade tveganega kapitala, ki požirajo podjetja«. Poslovni model podjetja KKR (in podobnih zasebnih investicijskih skladov) je že v osnovi precej mrhovinarski: s sredstvi premožnih vlagateljev in pokojninskih skladov prevzema različna podjetja in skuša z agresivnimi taktikami, med drugim tudi z množičnim odpuščanjem zaposlenih, povečati njihovo donosnost in jih po nekaj letih prodati za zajeten dobiček.

KKR je vojni dobičkar, ki finančno napaja kolonizacijo palestinskih ozemelj, obenem pa utrjuje infrastrukturno mrežo, ki Izraelu omogoča represijo nad palestinskim narodom.

A to še zdaleč ni najspornejša razsežnost delovanja KKR in njegove uzurpacije evropskega festivalskega trga. Gre za enega od največjih ameriških vlagateljev v energetske projekte, škodljive za okolje: skoraj 80 odstotkov energetskih naložb podjetja KKR je usmerjenih v fosilna goriva. Energetski projekti, ki jih finančno napaja, so izredno sporni tudi zaradi kratenja pravic lokalnih in staroselskih skupnosti: v kanadski provinci Britanska Kolumbija je pod pokroviteljstvom podjetja KKR denimo potekal megalomanski projekt Coastal GasLink, gradnja plinovoda na ozemlju, ki je bilo brez sporazuma odtujeno staroselski skupnosti Wet’suwet’en.

Globlje ko se ozremo v delovanje podjetja KKR, bolj ta učinkuje kot karikatura zlobne korporativne entitete. Investicijske lovke so razpredene na vse mogoče konce in kraje, med drugim v Izrael, kjer ogromne finančne vložke namenja tehnološki panogi in militarizaciji. Tesno sodeluje z izraelskim podjetjem za kibernetsko varnost IntSights, ki so ga ustanovili nekdanji častniki izraelske obveščevalne službe Mosad, bil pa je tudi glavni vlagatelj v podzemno podatkovno središče, ki so ga leta 2021 zgradili v izraelskem mestu Petah Tikva in je pomembna sestavina izraelske infrastrukture za vojaške in obveščevalne dejavnosti. KKR je v militarizacijo vpleten tudi zunaj Izraela, saj ima ogromne vložke v orožarskem podjetju CIRCOR International. Poleg tega je eden od glavnih vlagateljev v razvoj nepremičninskih projektov na zasedenih območjih Vzhodnega Jeruzalema, Gaze in Zahodnega brega. V vodstvu podjetja najdemo razne pajdaše Donalda Trumpa, denimo soustanovitelja Henryja Kravisa, ki je dolgoletni podpornik izraelskih kulturnih in političnih projektov, za Trumpovo prvo inavguracijo je prispeval milijon ameriških dolarjev, leta 2024 pa je javno podprl republikansko kandidatko Nikki Haley, razvpito podpornico genocida nad Palestinci.

Skratka, KKR ni le finančni partner izraelskih agresorjev, temveč vojni dobičkar, ki igra pomembno vlogo pri genocidni kolonizaciji palestinskih ozemelj, obenem pa utrjuje infrastrukturno in tehnološko mrežo, ki Izraelu omogoča nadzor, segregacijo in represijo nad palestinskim narodom.

Sokrivda

To, da podjetje KKR z naložbami posredno spodbuja izraelski genocid v Gazi, je seveda zmotilo številne glasbenike, ki naj bi nastopili na festivalih, delujočih pod njegovim pokroviteljstvom. Maja, na začetku letošnje festivalske sezone, je začelo mednarodno gibanje BDS (bojkot, dezinvesticije, sankcije), ki si prizadeva za ustavitev mednarodne podpore izraelskemu zatiranju Palestincev, opozarjati, da so »vsi festivali, ki so v lasti podjetja Superstruct Entertainment, posredno vpleteni v genocid in režim kolonialnega apartheida, ki ga izvaja Izrael – četudi ne po lastni krivdi«.

To je povzročilo, da so nastopajoči začeli množično bojkotirati festivale. Prvi je bil na udaru londonski festival Field Day: koalicija priznanih glasbenikov, med njimi tudi denimo Massive Attack in Brian Eno, je objavila odprto pismo, ki je vodstvo festivala pozvalo, naj se javno distancira od podjetja KKR: »Čeprav razumemo, da to ni bila prostovoljna odločitev festivala Field Day, je ta zaradi prevzema KKR zdaj vpleten v zločine proti človeštvu, v apartheid in genocid«. Vodstvo Field Daya je v izjavi za javnost podprlo »miroljubne cilje palestinskih civilnih organizacij in vseh, ki si prizadevajo, da bi jim dali glas«.

Festivali poudarjajo, da lastniška struktura ni v njihovih rokah in da obsojajo vojne zločine Izraela, a zdi se, da te izjave ostajajo na ravni piarovskega manevra.

Piarovska podpora Palestini številnim glasbenikom ni zadoščala, zato je nastop na londonskem festivalu protestno odpovedala skoraj polovica nastopajočih. Sočasno so glasbeniki pozivali k bojkotu slovitega barcelonskega festivala elektronske glasbe Sónar in v odprtem pismu izrazili nasprotovanje »vsakršnemu povezovanju kulturne panoge s subjekti, ki so vpleteni v vojna hudodelstva«. Vodstvo festivala se je odzvalo precej diplomatsko: poudarilo je, da je razmerje festivala s podjetjem Superstruct strogo administrativne narave, da ostaja zvesto svojim načelom, vrednotam in vzgibom ter da nedvoumno obsoja genocid nad palestinskim ljudstvom.

Tovrstna taktika javnega distanciranja od KKR – in razglašanja podpore Palestini – je ponavljajoč se vzorec, saj so se podobno odzvali skorajda vsi festivali, ki so se znašli pod pokroviteljstvom KKR. Vsi so poudarili, da lastniška struktura ni v njihovih rokah in da obsojajo vojne zločine Izraela. Te zapise je večina obogatila s pripisom slogana »Free Palestine«. A zdi se, da njihove izjave ostajajo na ravni piarovskega manevra. Kot je poudarila palestinska kampanja za akademski in kulturni bojkot Izraela (PACBI), »v času genocida nad našim ljudstvom v Gazi, ki poteka pred očmi svetovne javnosti, ne potrebujemo praznih besed, temveč pravo solidarnost. Ta se začne z jasno prekinitvijo sodelovanja pri zločinu.«

Nekateri glasbeniki, denimo britanski punk dvojec Soft Play in legendarna švedska posthardcore skupina Refused, bojkot festivalov zavračajo pod pretvezo skrbi, da bodo z njim izgubili platformo, na kateri lahko javnost opozarjajo na trpljenje palestinskega naroda. Kot so v izjavi za javnost zapisali člani benda Refused, je po njihovem »prav, da se izpostavimo in postanemo trn v peti sionistov, fašistov in kapitalistične elite ter da skupaj s tovariši po Evropi netimo plamen upora«.

Predstavniki platforme Boiler Room so zatrdili, da ta »nima nobene besede pri tem, kdo je njen lastnik«, in da bo »vselej ostala trdno na strani Palestine«. A številnim didžejem in didžejkam tovrstne izjave ne zadoščajo, zato platformo vse bolj množično bojkotirajo. Kot je te dni ob protestnem izstopu iz programa prireditve v organizaciji Boiler Rooma zapisal chicaški ghetto house šef DJ Slugo: »Ne bom dopustil, da naš kulturni prostor postane krinka za opravičevanje kapitalistične in vojaške represije.«

Pisma bralcev pošljite na naslov pisma@mladina.si. Minimalni pogoj za objavo je podpis z imenom in priimkom ter naslov. Slednji ne bo javno objavljen.