Vinko Logaj / »Prepovedati ChatGPT v šolah bi bila največja napaka«

Minister za izobraževanje o aktualnih težavah šolskega sistema v Sloveniji

Uredništvo
25. 11. 2025

Vinko Logaj

Vinko Logaj
© Gašper Lešnik

Minister za izobraževanje Vinko Logaj je v intervjuju za spletni portal javne radiotelevizije dejal, da so hrbtenica šolskega sistema učitelji, je pa v zadnjih letih v ospredju "predvsem hudo kadrovsko pomanjkanje, težava pa je tudi njihovo upokojevanje". 

"Res je, ampak imamo tudi relativno nizko število rojstev. Generacije prvošolcev so že zdaj vse manjše in v naslednjih desetih letih bo število šolajočih po posameznih razredih še padalo. Če nam bo uspelo povečati število mladih učiteljev, se bo ob hkratnem manjšanju generacij kadrovska situacija izboljšala kljub upokojevanju," je za MMC RTV Slovenija poudaril minister za vzgojo in izobraževanje Vinko Logaj.

Reševanje varnostne situacije

V zadnjih tednih je bila pozornost javnosti usmerjena v dogajanje na JV Slovenije in reševanje tamkajšnje varnostne situacije. O tem, kakšne so raznere nekaj tednov po nasilni smrti 48-letnika, je Logaj dejal:  "Na štirih srednjih šolah smo že pred tem dogodkom imeli varnostnike, na dveh smo jih po pogovorih ravnatelji dodali za določeno obdobje. Mislim sicer, da bodo dijaške skupnosti delovale v smislu iskanja sožitja na šolah. Nedavno se je zgodil tudi incident pred Zdravstvenim domom v Kočevju. Mislim, da je treba biti zelo pozoren na vse situacije in se nanje odzvati na sistemskem in izvedbenem delu. Na šolskem ministrstvu se nam zdi za dolgoročno reševanje težav ključna predvsem socializacija romskih otrok, zato smo v Zakonu o vrtcih tudi predlagali krajše programe, kar je bilo sprejeto in se že lahko tudi izvaja. Poleg tega smo uvedli obvezno vključevanje v takšne programe za tiste otroke, za katere bo center za socialno delo ugotovil, da potrebujejo tak program."

"V tednu po jesenskih počitnicah smo sicer dnevno spremljali, kakšna je prisotnost romskih otrok na nekaj več kot 40 osnovnih šolah, ki jih obiskujejo. Prvi dan je bil obisk relativno slab. Imeli smo sicer posamezne šole, kjer je bila prisotnost romskih učencev 100-odstotna, ampak imeli smo tudi šole, kjer je bila pri pouku le desetina romskih učencev. Skupno je v jugovzhodni regiji približno 1300 romskih učencev, pri pouku jih je bilo v ponedeljek po počitnicah, torej prvi dan pouka po tragediji v Novem mestu, prisotnih nekaj več kot 700. Drugi dan jih je bilo že nekaj več kot 900, tretji dan 1000, v četrtek 1050, v petek pa je prisotnost spet upadla, kar pa je normalen šolski ritem romskih učencev," je še dejal Logaj.

"Na šolskem ministrstvu se nam zdi za dolgoročno reševanje težav ključna predvsem socializacija romskih otrok, zato smo v Zakonu o vrtcih tudi predlagali krajše programe, kar je bilo sprejeto in se že lahko tudi izvaja. Poleg tega smo uvedli obvezno vključevanje v takšne programe za tiste otroke, za katere bo center za socialno delo ugotovil, da potrebujejo tak program."

Vinko Logaj, minister za vzgojo in izobraževanje

Na vprašanje, ali za povečanje prisotnosti romskih učencev pri pouku veljajo tudi že kakšni bolj konkretni ukrepi, pa je logaj odgovoril: "Ja, pomembna je predvsem okrepljena povezava med centri za socialno delo in šolsko inšpekcijo. Predvideno je, da če se ugotovi, da šoloobvezni otrok ne redno obiskuje pouka, se z ukrepom, ki je v pristojnosti ministrstva za delo, družino, socialne zadeve in enake možnosti, denarna socialna pomoč in otroški dodatek prekvalificirata v dodatek v naravi. Najprej torej šola evidentira izostanke, ko inšpekcija uvede prekrškovni postopek zaradi kršitve staršev, bo to sporočeno tudi centru za socialno delo, ta pa bo izvedel postopek pretvorbe denarne v materialno pomoč. Za primere, kjer obstaja nevarnost, da bi starši otroške dodatke porabili za druge namene, ali pa v primeru mladoletnih deklic, ki so matere, pa bo center za socialno delo v celoti razpolagal z otroškim dodatkom."

Kako pristopiti k novim tehnologijam?

Šolski prostor se spoprijema tudi z vprašanjem, kako pristopiti k novim tehnologijam, umetno inteligenco pa s pridom uporabljajo učenci in dijaki. O tem, da Slovenija na tem področju zaostaja, saj še vedno nimamo denimo učnega predmeta, kjer bi se učenci učili osnov programiranja, Logaj meni: "Tu govorimo o več področjih. Eno je raba in obvladovanje digitalne tehnologije, potem je pa zraven tega še področje umetne inteligence. Mi smo s spremembo Zakona o osnovni šoli predvideli tudi izvajanje predmeta informatika in digitalne tehnologije v 7. razredu kot samostojnega predmeta potem imamo predmet tehnika in tehnologija, kjer gre po prenovljenem učnem načrtu velik del tudi na področje robotike in je povezan z umetno inteligenco. Digitalne kompetence so ob tem kot veščine vključene v vse predmete. Postavljene so kot skupni cilj v sklopu kurikularne prenove."

"Včasih se pojavi vprašanje, ali bomo prepovedali ChatGPT v šolah. Sam mislim, da bi bila to največja napaka. Prepovedovanje ni rešitev, moramo se dogovoriti o drugačnem načinu poučevanja in o rabi orodij, ki jih podpira umetna inteligenca."

Vinko Logaj

"Potem pa imamo orodja za različne načine poučevanja, ki vključujejo umetno inteligenco. Včasih se pojavi vprašanje, ali bomo prepovedali ChatGPT v šolah. Sam mislim, da bi bila to največja napaka. Prepovedovanje ni rešitev, moramo se dogovoriti o drugačnem načinu poučevanja in o rabi orodij, ki jih podpira umetna inteligenca. Nekaj projektov, v katerih se preizkušajo določena orodja in načini poučevanja, že teče. Rezultati teh projektov pa bodo učni scenariji, ki jih delajo učitelji, ki ta orodja tudi uporabljajo. Ampak mislim, da nas na tem čakajo še veliki izzivi, ne nazadnje smo v času, ko se tudi same tehnologije, povezane z umetno inteligenco, še vedno hitro razvijajo in nenehno spreminjajo," je še poudaril Logaj.

Pisma bralcev pošljite na naslov pisma@mladina.si.

Delite članek:


Preberite tudi

Intervju

»Slovenska družba se je v zadnjih 30 letih zelo spremenila«

Dr. Samo Uhan, sociolog

V središču

Krog je dokončno sklenjen

Zavezniki, ki jih ima Golob pri uvajanju Šutarjevega zakona v represivnem aparatu, so stari Janševi zavezniki iz časa epidemije covida

Referendum / Zakaj so zmagali populistični argumenti, polni laži in prevar?

Mediji so se raje skrivali za pasivnostjo, namesto da bi aktivno razkrivali manipulacije