Film / Frankenstein

Guillermo del Toro, 2025

Marcel Štefančič jr.
MLADINA, št. 48, 28. 11. 2025

zadržan +

Pošast.

ŽELITE ČLANEK PREBRATI V CELOTI?

Celoten članek je na voljo le naročnikom. Če želite zakupiti članek, je cena 4,5 EUR. S tem nakupom si zagotovite tudi enotedenski dostop do vseh ostalih zaklenjenih vsebin. Kako do tedenskega zakupa?


Članke lahko zakupite tudi s plačilnimi karticami ali prek storitve PayPal ali Google Pay.

Tedenski zakup ogleda člankov
> Za ta nakup se je potrebno .


Za daljše časovne zakupe se splača postati naročnik Mladine. Mesečna naročnina, ki jo je mogoče kadarkoli prekiniti, znaša že od 16,20 EUR dalje.


Marcel Štefančič jr.
MLADINA, št. 48, 28. 11. 2025

zadržan +

Pošast.

Če bi se tale Frankenstein, ki se sicer dogaja leta 1857 (kasneje kot v romanu Mary Shelley), dogajal danes, v dobi umetne inteligence, potem bi bila »pošast« – Frankensteinova kreatura, produkt znanstvene norosti – natanko in gotovo umetna inteligenca. Pomislite: pošast (Jacob Elordi), ki jo izdela Victor Frankenstein (Oscar Isaac), manični, zelo podjetni viktorijanski znanstvenik, posthumanistično obseden z večnim življe nje m ( ja, kot sodobni ustanovitelji in lastniki tehnoloških podjetij), začne v nekem trenutku »čutiti«. Nenadoma se zave sebe, svojega sebstva, svoje – magari autsajderske, prometejske, nerazumljene, morbidne, umetne – inteligence.

Frankesteinova pošast je tako kot umetna inteligenca ultimativno »skupno dobro«, upanje znanosti in človeštva, a obenem se je vsi bojijo. Benigna je, a v napačnih – pohlepnih, patoloških – rokah destruktivna. Podrediti si jo skušajo tako, kot si skušajo danes podrediti umetno inteligenco. In vsi se tako bojijo njene zlorabe, kot se danes bojijo zlorabe umetne inteligence. Ki je nedolžna – tako kot pošast. Da je Frankenstein, del Torov »sanjski projekt«, bujno stiliziran, artificielen (kot bi bil posnet v računalniku, v umetni inteligenci) in več kot dvakrat daljši od prve filmske verzije, ki jo je leta 1931 posnel James Whale, vendarle naše dobe sin, pa kaže tudi to, da Frankensteinove eksperimente financira Henrich Harlander (Christopher Waltz), sifilitični magnatski proizvajalec orožja (čigar možgani si želijo popolnega, večnega telesa), za sodobne orožarje – esenco neoliberalne furije – pa je umetna inteligenca naslednja velika stvar. (Netflix)

Pisma bralcev pošljite na naslov pisma@mladina.si.

Delite članek:


Preberite tudi

TV komentar

Vohaš? Da, voham denar!

Zakaj mora biti sežigalnica ravno v Ljubljani?

»Sem pač Rom in na to sem ponosen«

IZJAVA DNEVA