Teden / »Težave so rešljive«
Nova ravnateljica SNG Drama Ljubljana je Ivana Djilas
Vanja Pirc
MLADINA, št. 48, 28. 11. 2025

Gledališka in radijska režiserka Ivana Djilas
© Borut Krajnc
Pol leta po tem, ko je ravnateljica SNG Drama Ljubljana Vesna Jurca Tadel odstopila, je ljubljanska Drama dobila novo ravnateljico. To je Ivana Djilas, izkušena gledališka in radijska režiserka, ki je od leta 2000 ustvarila več kot 80 predstav, tudi v sodelovanju z vsemi ravnatelji tega gledališča v tem tisočletju.
Vanja Pirc
MLADINA, št. 48, 28. 11. 2025

Gledališka in radijska režiserka Ivana Djilas
© Borut Krajnc
Pol leta po tem, ko je ravnateljica SNG Drama Ljubljana Vesna Jurca Tadel odstopila, je ljubljanska Drama dobila novo ravnateljico. To je Ivana Djilas, izkušena gledališka in radijska režiserka, ki je od leta 2000 ustvarila več kot 80 predstav, tudi v sodelovanju z vsemi ravnatelji tega gledališča v tem tisočletju.
Razmere, v katere bo že s ponedeljkom, 1. decembra, vstopila, niso enostavne. Vzdušje v ljubljanski Drami že dolgo ni dobro. Svet zavoda je spomladi naročil anketo in ta je pokazala, da si velika večina zaposlenih želi, da tedanja ravnateljica odide. Zaradi vodenja gledališča, odnosov v kolektivu, delovnih razmer po selitvi iz dotrajanega gledališča, ki ga je inšpektor dal zapreti in ga čaka prenova (to za zdaj popolnoma onemogočajo sosedje), v nadomestne prostore, pa tudi programa, ki je premalo drzen in udaren za sedanji čas skrajnosti in vojn. Prav zaradi odgovorov iz ankete je Vesna Jurca Tadel, ki je bila na ta položaj prvič imenovana pod ministrom Vaskom Simonitijem, sredi drugega mandata odstopila.
Ivani Djilas je življenje usodno zaznamovala prav SNG Drama Ljubljana. »Prepričana sem, da danes ne bi bila v Sloveniji, če mi pred 25 leti Janez Pipan in Dušan Jovanović ne bi odprla vrat Drame,« pravi. To, da bo »tako pomembno slovensko ustanovo« zdaj vodila ona, ji je v veliko čast. Še posebej pomembno pa je, »če je ta oseba ženska in priseljenka – ne le zame, temveč za vse, ki čutijo Slovenijo kot svoj dom ter vlagajo vanjo svojo energijo, kreativnost in delo«.
Njeni najpomembnejši nalogi bosta »vrnitev Drame v matično stavbo in zaključek dolgotrajne prenove«. Dodatno bo treba poskrbeti za nadomestne prostore, hkrati pa gledališče odpreti – za nove ustvarjalce, umetniške pristope, mlajše gledalce. Kot ponos Drame posebej poudarja njene izjemne igralce. Pravi, da bo nujno skrbeti za socialno varnost zaposlenih, za uvajanje mladih umetnikov, za zaposlene v zaodrju.
Zaposleni so za zdaj še previdno zadržani. A vsaj pri programskih smernicah bi se lahko našli, saj Ivana Djilas posluh za teme sodobnega časa ima, o teh temah piše, za eseje, napisane za Mladino, je leta 2023, ko so izšli v knjigi A si lahko vsaj enkrat tiho, prejela Rožančevo nagrado. Njen roman Hiša (2017) lahko beremo kot napoved sedanje popolne stanovanjske krize. Kakor pravi, je pomembno, da se tudi gledališče »dotika socialno relevantnih tem in presega tradicionalne žanrske delitve«.
Pred 15 leti je bila izbrana za direktorico Prešernovega gledališča Kranj, a mandata ni nastopila. Uradno zaradi pravne napake, dejansko pa tudi zato, ker »ni iz Kranja«. Oziroma ker se ni rodila v Sloveniji. Tokratno imenovanje je uspelo. Preizkušnje bodo še zahtevnejše, a Ivana Djilas pravi: »Trenutne težave, ki jih ima Drama, so rešljive, saj smo vsi – od ministrstva do ansambla in sodelavcev – motivirani, da jo vrnemo v prenovljene prostore z najboljšim mogočim programom za staro in novo občinstvo.«