Manipulator / Učinki pivske sinergije
V Mercatorju prodajo najmanj različnih piv
Borut Mekina
MLADINA, št. 22, 30. 5. 2008

Pestra izbira piva v trgovini, ki ni Mercator
© Miha Fras
Mercator v svojem največjem ljubljanskem trgovskem centru prodaja pivo na približno trideset metrov dolgih policah. Tam je najti skoraj dvajset različnih tujih proizvodov, toda večino prostora, gre za približno tri četrtine ponudbe, zavzemajo derivati iz Pivovarne Laško in Pivovarne Union. Seveda drži, kar je nedavno dejal prvak SLS Bojan Šrot, da bi tudi v portugalskih trgovinah našli predvsem portugalsko pivo, saj je pivo lokalni proizvod. Vendar je ponudba pri konkurenčnih trgovcih v Ljubljani, v Intersparu in Leclercu, veliko bolj pluralna - ne spominja na čase planskega gospodarstva, ko se je vzdolž polic svetila ena sama vrsta konzerv. V Intersparu zavzemajo derivati iz Uniona in Laškega manj kot polovico prostora, pa tudi tujih vrst piva ponujajo približno enkrat več kot v Mercatorju. Še več uvoženih vrst piva - našteli smo jih približno petdeset - je najti v Leclercu.
Pivovarna Laško je pred točno tremi leti dobila dovoljenje za prevzem Pivovarne Union. Urad za varstvo konkurence ji je tedaj dovoljenje izdal pod pogojem, da skupna družba ne bo izkoriščala svojega monopolnega položaja na trgu. To se je zgodilo maja 2005, nekaj mesecev preden je pivovarna ob pomoči vlade postala največji lastnik največjega slovenskega trgovca Mercatorja. Spomnimo se, da so Laščani tedaj urad za varstvo konkurence prepričali z argumentom, da bo združitev imela pozitivne »sinergijske« učinke, ki naj bi se prenesli tudi na potrošnike. Zlorabe monopolnega položaja na trgu, kot kažejo sedanje težave urada za varstvo konkurence, sicer ni lahko dokazati - formule so zapletene -, pa vendar so sinergijski učinki največjega slovenskega monopola na policah trgovin dovolj očitni.
ŽELITE ČLANEK PREBRATI V CELOTI?
Celoten članek je na voljo le naročnikom. Če želite zakupiti članek, je cena 4,5 EUR. S tem nakupom si zagotovite tudi enotedenski dostop do vseh ostalih zaklenjenih vsebin. Kako do tedenskega zakupa?
Borut Mekina
MLADINA, št. 22, 30. 5. 2008

Pestra izbira piva v trgovini, ki ni Mercator
© Miha Fras
Mercator v svojem največjem ljubljanskem trgovskem centru prodaja pivo na približno trideset metrov dolgih policah. Tam je najti skoraj dvajset različnih tujih proizvodov, toda večino prostora, gre za približno tri četrtine ponudbe, zavzemajo derivati iz Pivovarne Laško in Pivovarne Union. Seveda drži, kar je nedavno dejal prvak SLS Bojan Šrot, da bi tudi v portugalskih trgovinah našli predvsem portugalsko pivo, saj je pivo lokalni proizvod. Vendar je ponudba pri konkurenčnih trgovcih v Ljubljani, v Intersparu in Leclercu, veliko bolj pluralna - ne spominja na čase planskega gospodarstva, ko se je vzdolž polic svetila ena sama vrsta konzerv. V Intersparu zavzemajo derivati iz Uniona in Laškega manj kot polovico prostora, pa tudi tujih vrst piva ponujajo približno enkrat več kot v Mercatorju. Še več uvoženih vrst piva - našteli smo jih približno petdeset - je najti v Leclercu.
Pivovarna Laško je pred točno tremi leti dobila dovoljenje za prevzem Pivovarne Union. Urad za varstvo konkurence ji je tedaj dovoljenje izdal pod pogojem, da skupna družba ne bo izkoriščala svojega monopolnega položaja na trgu. To se je zgodilo maja 2005, nekaj mesecev preden je pivovarna ob pomoči vlade postala največji lastnik največjega slovenskega trgovca Mercatorja. Spomnimo se, da so Laščani tedaj urad za varstvo konkurence prepričali z argumentom, da bo združitev imela pozitivne »sinergijske« učinke, ki naj bi se prenesli tudi na potrošnike. Zlorabe monopolnega položaja na trgu, kot kažejo sedanje težave urada za varstvo konkurence, sicer ni lahko dokazati - formule so zapletene -, pa vendar so sinergijski učinki največjega slovenskega monopola na policah trgovin dovolj očitni.