Knjige / Tim Harford: Ekonomist pod krinko
Založba Učila International, 2008, 26.90 €
Marcel Štefančič Jr.
MLADINA, št. 38, 18. 9. 2008
+ + + +
Kamerun je bil reven. Tudi Kitajska je bila revna. In to jima je bilo skupno: zelo dolgo sta bila revna. Stalno, obupno, vztrajno. Toda Kitajska je potem obogatela, Kamerun pa je ostal reven. Zakaj revne države ostajajo revne, Kitajska pa je obogatela? To ste se gotovo že večkrat vprašali. Pa ste si tudi odgovorili? Na to vprašanje si najlažje odgovorite, če si odgovorite na vprašanje: zakaj je tako težko kupiti dober rabljen avtomobil? Tudi to ste se gotovo že večkrat vprašali. Dvomim, da ste si odgovorili. Na to vprašanje bi si namreč lahko odgovorili le, če bi si odgovorili na vprašanje: kdo plačuje mojo kavo? Ne toliko tisto, ki jo spijete doma, ampak ono, ki jo spijete zunaj, v kaki restavraciji, magari kafetariji. Tim Harford, britanski ekonomist in kolumnist časopisa Financial Times, v svoji elegantni in instruktivni knjigi Ekonomist pod krinko ne razloži le, kdo vam plačuje kavo, ampak tudi, kako nastane cena vaše kave - saj veste, katere »skrivne« in »tajne« silnice oblikujejo ceno kave, ki jo srebate v vaši najljubši kapučineriji, recimo v Starbucksu, ki ga pri nas resda ni, toda hej, Slovenci zadnje čase toliko potujejo, da na vsakem izhodu iz metroja in na vsakem prometnem vogalu kake velemestne ulice nabašejo na Starbucks ali kako podobno verižno, franšizno kafetarijo. Če mislite, da je cena Starbucksove skodelice kave tako visoka zato, ker je tako zelo dobra, ali pa zato, ker je strežno osebje tako zelo prijazno, se motite. »Če bi Starbucks resnično hipnotično pritegoval stranke, se mu verjetno ne bi bilo treba tako zelo truditi za to, da bi se ljudje povsod zaletavali v njegove kavarne.« Vidite, trik je v lokaciji - v ekskluzivni lokaciji. Kako nastane ekskluzivna lokacija? Zelo preprosto: tako, da preženeš konkurenco. In to stane. Hočem reči: to je vračunano v ceno. Tako kot je v ceno mamil vračunan napor, ki ga je neka tolpa vložila v razhajkanje konkurence. Ubijanje konkurence ni poceni. In to plačujete.
Marcel Štefančič Jr.
MLADINA, št. 38, 18. 9. 2008
+ + + +
Kamerun je bil reven. Tudi Kitajska je bila revna. In to jima je bilo skupno: zelo dolgo sta bila revna. Stalno, obupno, vztrajno. Toda Kitajska je potem obogatela, Kamerun pa je ostal reven. Zakaj revne države ostajajo revne, Kitajska pa je obogatela? To ste se gotovo že večkrat vprašali. Pa ste si tudi odgovorili? Na to vprašanje si najlažje odgovorite, če si odgovorite na vprašanje: zakaj je tako težko kupiti dober rabljen avtomobil? Tudi to ste se gotovo že večkrat vprašali. Dvomim, da ste si odgovorili. Na to vprašanje bi si namreč lahko odgovorili le, če bi si odgovorili na vprašanje: kdo plačuje mojo kavo? Ne toliko tisto, ki jo spijete doma, ampak ono, ki jo spijete zunaj, v kaki restavraciji, magari kafetariji. Tim Harford, britanski ekonomist in kolumnist časopisa Financial Times, v svoji elegantni in instruktivni knjigi Ekonomist pod krinko ne razloži le, kdo vam plačuje kavo, ampak tudi, kako nastane cena vaše kave - saj veste, katere »skrivne« in »tajne« silnice oblikujejo ceno kave, ki jo srebate v vaši najljubši kapučineriji, recimo v Starbucksu, ki ga pri nas resda ni, toda hej, Slovenci zadnje čase toliko potujejo, da na vsakem izhodu iz metroja in na vsakem prometnem vogalu kake velemestne ulice nabašejo na Starbucks ali kako podobno verižno, franšizno kafetarijo. Če mislite, da je cena Starbucksove skodelice kave tako visoka zato, ker je tako zelo dobra, ali pa zato, ker je strežno osebje tako zelo prijazno, se motite. »Če bi Starbucks resnično hipnotično pritegoval stranke, se mu verjetno ne bi bilo treba tako zelo truditi za to, da bi se ljudje povsod zaletavali v njegove kavarne.« Vidite, trik je v lokaciji - v ekskluzivni lokaciji. Kako nastane ekskluzivna lokacija? Zelo preprosto: tako, da preženeš konkurenco. In to stane. Hočem reči: to je vračunano v ceno. Tako kot je v ceno mamil vračunan napor, ki ga je neka tolpa vložila v razhajkanje konkurence. Ubijanje konkurence ni poceni. In to plačujete.