Vanja Pirc

4. 6. 2009  |  Mladina 22

Duhoviti konceptualisti

Kako je iz grafitarjev in street artistov, zbranih pod imenom ZEK, zrasla skupina grafičnih oblikovalcev, ki so bili kot prvi Slovenci povabljeni med razstavljavce na beograjski Design Week

Ekipa Zek Crew (manjkata Jurij Lozič, ki je na študijski izmenjavi v Milanu, in častni član, Rečan Filip Buruban)

Ekipa Zek Crew (manjkata Jurij Lozič, ki je na študijski izmenjavi v Milanu, in častni član, Rečan Filip Buruban)
© Miro Majcen

Ideje so se vrstile s svetlobno hitrostjo. »A se postavimo kot nogometna ekipa?« »Ali naredimo gasilsko?« »Ne, ne, kaj pa, če uletimo k tipu, ki ima burek, in vsak nekaj počne v lokalu?« Kaj pa če bi splezali na bližnji zidarski oder? »U, ja, takoj. Če gre vsak v drugo nadstropje in lahko oblikujemo črko Z!« »Kaj pa, če bi fotograf splezal gor na oder in nas fotkal navzdol?« Vse za dober koncept. Kaj pa, če bi jih zamrznili v tipično pozo boybanda? Preveč navadno! Narodnozabavnega ansambla? Ne. »Hm, kaj je še ful grdo?« »Kaj pa, če vsi naredimo stojo, pa fotko obrnemo okrog? To bo res grdo.« Hmmm ...
Ko se je v enem od bežigrajskih lokalov zbralo sedem od osmih članov kreativnega tima ZEK Crew, kolikor jih je trenutno v Sloveniji, smo se lotili fotografiranja. S fotografom sva se nasmejala že med brejnstormanjem, potem ko so fantje pozirali z nogami v zraku, pa sva se morala od smeha skoraj držati za trebuh. Tolikšnega navdušenja in toliko zafrkancije pač nisi deležen ravno pri vsakem intervjuju.
Kljub neprestani pripravljenosti na šalo fantje iz kreativnega tima ZEK zelo dobro vedo, kaj hočejo. Sprva smo jih poznali kot skupino najstniških grafitarjev in nato kot pionirje street arta pri nas, zaradi česar jih je Mladina pred leti nagradila z izkupičkom dražbe bizarnih izdelkov iz rubrike Hudo in jim omogočila, da so si kupili vsaj kakšno pločevinko spreja več, danes, ko imajo od 23 do 28 let, pa so vse bolj prepoznavni po grafičnem oblikovanju in ilustracijah. Na ulici jih je vse manj, tudi zato, ker so se malo naveličali tega, da je Ljubljana polna njihovih del. Presenetljivo je namreč, da so še danes med redkimi artisti, ki so se v ulice odločili intervenirati s komentarji v obliki grafitov, znakov in nalepk. Tudi če na ulici ne ustvarjajo več toliko kot prej, pa v svojih delih ohranjajo prepoznaven duhovito-minimalističen slog, ki so ga razvili kot poulični umetniki.
Njihova dela danes vse bolj cenijo tudi v tujini. Prejšnji teden so razstavljali na četrtem beograjskem Design Weeku, ki velja za najpomembnejši oblikovalski festival na Balkanu. Bili so prvi Slovenci, ki so bili tja povabljeni kot razstavljavci, in kot kaže, jim je pri tem pomagala tudi dobra beseda, ki jo je zanje zastavil priznani oblikovalec Slavimir Stojanović. In kako so se sploh predstavili Beograjčanom? Tisti, ki redno spremljajo njihovo delo, so večino grafik verjetno videli že kdaj prej. A tokrat so presenetili s postavitvijo. Grafike so natisnili na umetelno zlepljene liste tistega kičastega tribarvnega papirja iz 80. let, ki je danes že tako retro, da se težko dobi. S tem so poskrbeli za nekaj izvirnega, pa še poceni so prišli skozi. Kot da bi želeli pokazati, kako naj umetniki preživijo recesijo. To sicer ni bil njihov glavni namen, a so zadovoljni, da znajo ljudje včasih iz njihovih del potegniti še kakšen dodaten nauk.

 

Zakup člankov

Celoten članek je na voljo le naročnikom. Če želite zakupiti članek, je cena 3,7 EUR. S tem nakupom si zagotovite tudi enotedenski dostop do vseh ostalih zaklenjenih vsebin. Kako do tedenskega zakupa?

Pošljite SMS s vsebino MLADINA2 na številko 7890 in prejeto kodo prepišite v okvirček ter pritisnite na gumb pošlji

 
Nakup prek telefona je mogoč pri operaterjih Telekomu Slovenije in A1.

Članke lahko zakupite tudi s plačilnimi karticami ali prek storitve PayPal

  • Tedenski zakup ogleda člankov
    3,7 €

Za daljše časovne zakupe se splača postati naročnik Mladine.

  • Mesečna naročnina, ki jo je mogoče kadarkoli prekiniti, znaša že od 14 EUR dalje:

Pisma bralcev pošljite na naslov pisma@mladina.si. Minimalni pogoj za objavo je podpis z imenom in priimkom ter naslov. Slednji ne bo javno objavljen.